Snel oplossing geboden voor website UWV

Met dank overgenomen van R.A. (Roos) Vermeij i, gepubliceerd op woensdag 9 mei 2012.

De problemen met de website van het UWV zijn een onaangename verrassing voor de Partij van de Arbeid. Wij zijn van meet af aan al kritisch over de digitalisering bij de uitkeringsinstantie, en nu blijkt dat het koppelen van werkzoekenden aan geschikte vacatures vaak fout gaat. Vaker fout dan goed, lijkt het wel. Zo krijgt een maatschappelijk werkster een baan aangeboden als cipier of lasser. Het is onacceptabel dat de minister van Sociale Zaken heeft aangegeven dat de problemen in november moeten zijn opgelost. Ik heb de minister om uitleg en vooral actie gevraagd en reken op een snellere oplossing.

Dat zou namelijk betekenen dat goedwillende werkzoekenden maandenlang niet op het UWV kunnen rekenen door een technisch probleem. Daarnaast worden de ons bekritiseerde bezuinigingen snel doorgevoerd, met als gevolg dat geen werkzoekende nog contact krijgt met iemand achter een balie. De menselijke maat wegbezuinigd.

Haperende techniek moet je liever vandaag dan morgen oplossen, en niet pas in november. We moeten mensen die morgen aan de slag willen, vandaag nog helpen!