Uitvoeringsverordening 2016/1927 - Templates voor monitoringplannen, emissieverslagen en conformiteitsdocumenten uit hoofde van Verordening 2015/757 betreffende de monitoring, de rapportage en de verificatie van kooldioxide-emissies door maritiem vervoer

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze uitvoeringsverordening was geldig van 25 november 2016 tot 31 december 2023.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Uitvoeringsverordening (EU) 2016/1927 van de Commissie van 4 november 2016 betreffende templates voor monitoringplannen, emissieverslagen en conformiteitsdocumenten uit hoofde van Verordening (EU) 2015/757 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de monitoring, de rapportage en de verificatie van kooldioxide-emissies door maritiem vervoer (Voor de EER relevante tekst )

officiële Engelstalige titel

Commission Implementing Regulation (EU) 2016/1927 of 4 November 2016 on templates for monitoring plans, emissions reports and documents of compliance pursuant to Regulation (EU) 2015/757 of the European Parliament and of the Council on monitoring, reporting and verification of carbon dioxide emissions from maritime transport (Text with EEA relevance )
 
Rechtsinstrument Uitvoeringsverordening
Wetgevingsnummer Uitvoeringsverordening 2016/1927
Celex-nummer i 32016R1927

3.

Key dates

Document 04-11-2016; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 05-11-2016; PB L 299 p. 1-21
Inwerkingtreding 25-11-2016; in werking datum publicatie +20 zie art 5
Einde geldigheid 31-12-2023; opgeheven door 32023R2449

4.

Wettekst

5.11.2016   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 299/1

 

UITVOERINGSVERORDENING (EU) 2016/1927 VAN DE COMMISSIE

van 4 november 2016

betreffende templates voor monitoringplannen, emissieverslagen en conformiteitsdocumenten uit hoofde van Verordening (EU) 2015/757 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de monitoring, de rapportage en de verificatie van kooldioxide-emissies door maritiem vervoer

(Voor de EER relevante tekst)

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EU) 2015/757 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2015 betreffende de monitoring, de rapportage en de verificatie van kooldioxide-emissies door maritiem vervoer en tot wijziging van Richtlijn 2009/16/EG (1), en met name artikel 6, lid 5, artikel 12, lid 2, en artikel 17, lid 5,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Krachtens artikel 6, leden 1 en 3, van Verordening (EU) 2015/757 moeten maatschappijen bij de verificateurs een monitoringplan indienen dat bestaat uit volledige en transparante documentatie over de monitoringmethode voor elk schip dat onder de werkingssfeer van die verordening valt.

 

(2)

Om ervoor te zorgen dat die monitoringplannen gestandaardiseerde informatie bevatten voor een geharmoniseerde uitvoering van de monitoring- en rapportageverplichtingen, moeten templates worden vastgesteld, met inbegrip van technische regels voor de eenvormige toepassing ervan.

 

(3)

Het monitoringplan moet ten minste de elementen bevatten die zijn vastgesteld in artikel 6, lid 3, van Verordening (EU) 2015/757. In het monitoringplan moeten ook de eenheden voor het bepalen van de „vervoerde vracht” worden gebruikt, die in Uitvoeringsverordening (EU) 2016/1928 van de Commissie (2) gespecificeerd zijn. Omdat ropaxschepen twee verschillende vervoersdiensten verlenen, moet bij dergelijke schepen onderscheid worden gemaakt tussen het brandstofverbruik en de CO2-emissies voor enerzijds vracht en anderzijds passagiers. Zo kunnen de gemiddelde operationele indicatoren voor energie-efficiëntie beter worden bepaald.

 

(4)

Onverminderd artikel 6, lid 3, van Verordening (EU) 2015/757 en overeenkomstig de laatste alinea van artikel 10 van die verordening moet het monitoringplan voorzien in de mogelijkheid het brandstofverbruik en de CO2-emissies te monitoren en te rapporteren op basis van andere vrijwillige criteria. Zo kan een beter inzicht worden verkregen in de gemiddelde gerapporteerde energie-efficiëntie. Dit geldt met name voor de gedifferentieerde monitoring van het brandstofverbruik voor de verwarming van de vracht en voor dynamische positionering, evenals voor de gedifferentieerde monitoring van reizen met lading en door ijs.

 

(5)

Om het voor maatschappijen met verscheidene schepen gemakkelijker te maken monitoringplannen op te stellen, moeten maatschappijen kunnen aangeven welke procedures van het monitoringplan voor alle schepen onder hun verantwoordelijkheid relevant zijn.

 

(6)

Als maatschappijen als onderdeel van het monitoringplan uit hoofde van artikel 6, lid 3, van Verordening (EU) 2015/757 informatie over bepaalde elementen en procedures verstrekken, moeten ze ook kunnen verwijzen naar procedures of systemen die ze doeltreffend hebben toegepast als onderdeel van hun bestaande beheerssystemen (bijvoorbeeld de International Safety Management Code (ISM-code) (3) of het Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP) (4)), of naar systemen en controles die ressorteren onder geharmoniseerde normen voor kwaliteits-, milieu- of energiebeheer (bijvoorbeeld EN ISO 9001: 2015, EN ISO 14001: 2015 of EN ISO 50001: 2011).

 

(7)

Om de monitoring te vergemakkelijken moet het mogelijk zijn gebruik te maken van standaardwaarden voor de mate van onzekerheid in verband met de monitoring van de...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

5.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.