WERKDOCUMENT VAN DE DIENSTEN VAN DE COMMISSIE SAMENVATTING VAN DE EFFECTBEOORDELING bij Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD inzake de governance van de energie-unie, tot wijziging van Richtlijn 94/22/EG, Richtlijn 98/70/EG, Richtlijn 2009/31/EG, Verordening (EG) nr. 663/2009, Verordening (EG) nr. 715/2009, Richtlijn 2009/73/EG, Richtlijn 2009/119/EG van de Raad, Richtlijn 2010/31/EU, Richtlijn 2012/27/EU, Richtlijn 2013/30/EU en Richtlijn (EU) 2015/652 van de Raad en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 525/2013

1.

Kerngegevens

Document­datum 02-12-2016
Publicatie­datum 03-12-2016
Kenmerk 15090/16 ADD 3
Van Secretary-General of the European Commission, signed by Mr Jordi AYET PUIGARNAU, Director
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Raad van de Europese Unie

Brussel, 2 december 2016 (OR. en)

15090/16

Interinstitutioneel dossier: ADD 3

2016/0375 (COD) i

ENER 412 CLIMA 167 IA 123 CODEC 1788

BEGELEIDENDE NOTA

van: de heer Jordi AYET PUIGARNAU, directeur, namens de secretarisgeneraal van de Europese Commissie

ingekomen: 1 december 2016

aan: de heer Jeppe TRANHOLM-MIKKELSEN, secretaris-generaal van de

Raad van de Europese Unie

Nr. Comdoc.: SWD(2016) 395 final

Betreft: WERKDOCUMENT VAN DE DIENSTEN VAN DE COMMISSIE

SAMENVATTING VAN DE EFFECTBEOORDELING bij Voorstel voor een

VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

inzake de governance van de energie-unie, tot wijziging van Richtlijn

94/22/EG, Richtlijn 98/70/EG i, Richtlijn 2009/31/EG i, Verordening (EG) nr.

663/2009, Verordening (EG) nr. 715/2009 i, Richtlijn 2009/73/EG i, Richtlijn

2009/119/EG van de Raad, Richtlijn 2010/31 i/EU, Richtlijn 2012/27 i/EU,

Richtlijn 2013/30 i/EU en Richtlijn (EU) 2015/652 i van de Raad en tot

intrekking van Verordening (EU) nr. 525/2013 i

Hierbij gaat voor de delegaties document SWD(2016) 395 final.

Bijlage: SWD(2016) 395 final

EUROPESE COMMISSIE

Brussel, 30.11.2016 SWD(2016) 395 final

WERKDOCUMENT VAN DE DIENSTEN VAN DE COMMISSIE

SAMENVATTING VAN DE EFFECTBEOORDELING

bij

Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE

RAAD

inzake de governance van de energie-unie,

tot wijziging van Richtlijn 94/22/EG i, Richtlijn 98/70/EG i, Richtlijn 2009/31/EG i,

Verordening (EG) nr. 663/2009 i, Verordening (EG) nr. 715/2009 i, Richtlijn 2009/73/EG i, Richtlijn 2009/119/EG i van de Raad, Richtlijn 2010/31 i/EU, Richtlijn 2012/27 i/EU,

Richtlijn 2013/30 i/EU en Richtlijn (EU) 2015/652 i van de Raad en tot intrekking van

Verordening (EU) nr. 525/2013 i

{COM(2016) 759 final i} {SWD(2016) 394 final} {SWD(2016) 396 final} {SWD(2016) 397 final}

Samenvatting

Effectbeoordeling bij het voorstel voor een verordening betreffende de governance van de energie-unie

  • A. 
    Behoefte aan actie

Waarom? Wat is het probleem? Maximaal 11 regels

Het bestaande EU-acquis inzake planning, rapportage en monitoring is niet optimaal om de totstandbrenging van de energie-unie te ondersteunen. De huidige verplichtingen vertonen een gebrek aan coherentie binnen het beleidsterrein energie en zijn soms tegenstrijdig met het klimaatbeleid. Dat leidt tot onnodige administratieve lasten en inefficiënte regelgeving en planning. Voorts is het huidige beleidsproces tussen de lidstaten en de Commissie ontoereikend om de doelstellingen van de energie-unie te bereiken, met name de doelstellingen voor 2030 inzake o.a. hernieuwbare energie en energie-efficiëntie, en om een en ander te synchroniseren met de klimaatovereenkomst van Parijs. Dit is nadelig voor zowel de lidstaten, de burgers als investeerders. Er heeft een REFIT- geschiktheidscontrole plaatsgevonden van de bestaande verplichtingen in het energie-acquis en van de onderlinge verbanden met het klimaatacquis.

Wat moet met dit initiatief worden bereikt? Maximaal 8 regels

Het initiatief beoogt de vaststelling van geïntegreerde nationale energie- en klimaatplannen en een stroomlijning van de planning, rapportage en controleverplichtingen op het gebied van klimaat en energie. Voorts is het de bedoeling een gecoördineerd en coherent governanceproces tussen de Commissie en de lidstaten tot stand te brengen, dat de EU tegelijkertijd in staat stelt haar internationale verplichtingen na te komen.

Wat is de meerwaarde van maatregelen op EU-niveau? Maximaal 7 regels

Optreden op EU-niveau is gerechtvaardigd en noodzakelijk in het licht van de vele transnationale aspecten van de energie-unie en de behoefte aan nieuwe nationale plannen en een stroomlijning van de bestaande verplichtingen. De lidstaten kunnen dit niet alleen door middel van nationale regelgeving realiseren. Aangezien sommige doelstellingen van de energie-unie op EU-niveau worden vastgesteld (met name de 2030-doelstelling voor hernieuwbare energie), is een proces op EU-niveau noodzakelijk om die doelstellingen te verwezenlijken.

  • B. 
    Oplossingen

Welke wetgevende en niet-wetgevende beleidsmaatregelen zijn overwogen? Heeft een bepaalde optie de voorkeur? Waarom? Maximaal 14 regels

Uit de effectbeoordeling blijkt dat één enkele wetgevingshandeling over de governance van de energie-unie, ter vervanging van de relevante onderdelen van het energie-acquis en van de volledige MMR, de voorkeur verdient. Eén enkele wetgevingshandeling over de governance van de energieunie ter vervanging van de relevante onderdelen van het acquis en de relevante onderdelen van de MMR scoort in termen van kosten en baten een fractie lager. Het pakket dat de voorkeur geniet, voorziet ook in de actualisering van de geïntegreerde nationale energie- en klimaatplannen in de loop van 2021 en 2030 en in een tweejaarlijkse rapportage over de uitvoering daarvan middels uitgebreide voortgangsverslagen. De Commissie zal de collectieve vorderingen jaarlijkse monitoren via de “Stand van de energie-unie”. Voorts wordt voorgesteld dat de Commissie aanbevelingen over nationale plannen formuleert op basis van een in de wetgeving vastgestelde procedure, als onderdeel van haar monitoringactiviteiten en om ervoor te zorgen dat de doelstellingen van de energie-unie worden verwezenlijkt.

Wie steunt welke optie? Maximaal 7 regels

Een meerderheid van de respondenten van de openbare raadpleging steunt deze algemene aanpak en de voorkeursoptie. Inzake het governanceproces hebben de lidstaten benadrukt dat een evenwicht moet worden gevonden tussen enerzijds investeringszekerheid en anderzijds flexibiliteit om de nationale plannen te kunnen afstemmen op de veranderende context.

  • C. 
    Effecten van de voorkeursoptie

Wat zijn de voordelen van de voorkeursoptie (indien van toepassing, anders die van de

belangrijkste opties)? Maximaal 12 regels

De governance van de energie-unie zal de lidstaten, de burgers en het bedrijfsleven aanzienlijke voordelen bieden dankzij stabielere beleidskaders en een beter onderbouwd beleid voor de vijf dimensies van de energie-unie. Men verwacht dat de voorkeuroptie inzake governance sterk zal bijdragen tot de tijdige en efficiënte verwezenlijking van de doelstellingen van de energie-unie, de investeringszekerheid zal bevorderen en de synchroniseren met de klimaatovereenkomst van Parijs ten goede zal komen. De geraamde investeringsbehoefte voor de omschakeling naar een zekerder en duurzamer energiesysteem zal het volgende decennium ongeveer 200 miljard euro per jaar bedragen. De governance van de energie-unie zal voor nodige zekerheid en voorspelbaarheid zorgen om die investeringen te faciliteren en efficiënter te maken.

Wat zijn de kosten van de voorkeursoptie (indien van toepassing, anders die van de belangrijkste opties)? Maximaal 12 regels

De voorkeursoptie voor stroomlijning in één enkel wetgevingsbesluit brengt voor de lidstaten in de periode 2021-2030 een geraamde cumulatieve kostprijs van 219.3 miljoen euro mee, bestaande uit zowel eenmalige implementatiekosten als jaarlijkse kosten en genereert een kostenbesparing van naar schatting 3.4 miljoen euro in vergelijking met het referentiescenario. Ter vergelijking, de cumulatieve kostprijs van stroomlijning middels sectorspecifieke regelgeving zou 330.1 miljoen euro bedragen. De reële besparingen dankzij de voorkeuroptie zullen wellicht hoger liggen dan 3.4 miljoen EUR, aangezien het pakket onder meer voorziet in de onderlinge afstemming van de periodiciteit van de plannings-, rapportage- en monitoringverplichtingen, waardoor de administratieve lasten worden gereduceerd. De kosten van het governanceproces zijn niet gekwantificeerd vanwege de procedurele aard van de opties, maar men verwacht dat de administratieve kosten door het opzetten van een nieuw governanceproces gelijk zullen blijven of licht zullen stijgen.

Wat zijn de gevolgen voor bedrijven, kleine, middelgrote en micro-ondernemingen? Maximaal 8 regels

Verwacht wordt dat de grotere investeringszekerheid die uit de planning 2030 voor de energie-unie zal voortvloeien, een positieve impact zal hebben op het bedrijfsleven in het algemeen, en met name het mkb. Het initiatief heeft geen invloed op de aard van de informatieverplichtingen en voorziet evenmin in nieuwe verplichtingen voor het bedrijfsleven.

Zijn er significante gevolgen voor de nationale begrotingen en overheden? Maximaal 4 regels

De overheidsdiensten van de lidstaten zullen de vruchten plukken van de gestroomlijnde planningsen verslagleggingsverplichtingen. Zij worden verplicht nationale plannen op te stellen. Die brengen kosten met zich mee maar zorgen tegelijk voor economische efficiëntie dankzij een betere planning en kostenbesparingen. De overheidsdiensten zullen zich ook moeten aanpassen aan hun rol in de nieuwe governance in samenwerking met de Commissie en de andere lidstaten.

Zijn er nog andere significante gevolgen? Maximaal 6 regels

De burger zal beter worden geïnformeerd over de ontwikkeling van de energie-unie door middel van meer gestroomlijnde en transparante verplichtingen voor de lidstaten en de Commissie. De voorkeursoptie zal naar verwachting ook een positieve impact hebben op het milieu en op de prestaties van de EU op het gebied van klimaatactie bevorderen.

  • D. 
    Follow-up

Wanneer wordt dit beleid geëvalueerd? Maximaal 4 regels

Tot dusver is er geen herziening van het wetgevend initiatief gepland. Een evaluatie van de tenuitvoerlegging moet halverwege de jaren 2020 plaatsvinden. Die kan uitmonden in een herziening.


3.

Behandeld document

2 dec
'16
Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD inzake de governance van de energie-unie, tot wijziging van Richtlijn 94/22/EG, Richtlijn 98/70/EG, Richtlijn 2009/31/EG, Verordening (EG) nr. 663/2009, Verordening (EG) nr. 715/2009, Richtlijn 2009/73/EG, Richtlijn 2009/119/EG van de Raad, Richtlijn 2010/31/EU, Richtlijn 2012/27/EU, Richtlijn 2013/30/EU en Richtlijn (EU) 2015/652 van de Raad en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 525/2013
PROPOSAL
Secretary-General of the European Commission
15090/16
 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.