Uitvoeringsbesluit 2016/2266 - 6 december 2016 toestemming voor Nederland een verlaagd belastingniveau toe te passen op elektriciteit die wordt geleverd aan laadstations voor elektrische voertuigen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Uitvoeringsbesluit (EU) 2016/2266 van de Raad van 6 december 2016 waarbij Nederland toestemming wordt verleend een verlaagd belastingniveau toe te passen op elektriciteit die wordt geleverd aan laadstations voor elektrische voertuigenofficiële Engelstalige titel
Council Implementing Decision (EU) 2016/2266 of 6 December 2016 authorising the Netherlands to apply a reduced rate of taxation to electricity supplied to charging stations for electric vehiclesRechtsinstrument | Uitvoeringsbesluit |
---|---|
Wetgevingsnummer | Uitvoeringsbesluit 2016/2266 |
Origineel voorstel | COM(2016)677 ![]() ![]() |
Celex-nummer i | 32016D2266 |
Document | 06-12-2016; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 16-12-2016; PB L 342 p. 30-31 |
Inwerkingtreding | 07-12-2016; van kracht datum kennisgeving 01-01-2017; Toepassing zie art 3 |
Einde geldigheid | 31-12-2020; zie art. 3 |
Kennisgeving | 07-12-2016 |
16.12.2016 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 342/30 |
UITVOERINGSBESLUIT (EU) 2016/2266 VAN DE RAAD
van 6 december 2016
waarbij Nederland toestemming wordt verleend een verlaagd belastingniveau toe te passen op elektriciteit die wordt geleverd aan laadstations voor elektrische voertuigen
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Richtlijn 2003/96/EG van de Raad van 27 oktober 2003 tot herstructurering van de communautaire regeling voor de belasting van energieproducten en elektriciteit (1), en met name artikel 19,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Op 29 maart 2016 heeft Nederland verzocht om machtiging tot toepassing, overeenkomstig artikel 19, lid 1, van Richtlijn 2003/96/EG, van een verlaagd belastingtarief voor elektriciteit die wordt geleverd aan elektrische voertuigen. Op verzoek van de Commissie hebben de Nederlandse autoriteiten op 6 april, 20 juni en 18 augustus 2016 aanvullende inlichtingen verstrekt. |
(2) |
Het verlaagde tarief heeft tot doel het gebruik van elektrische voertuigen te bevorderen door de kosten voor de elektriciteit die wordt gebruikt voor de aandrijving van deze voertuigen te verlagen. |
(3) |
Het gebruik van elektrische voertuigen voorkomt de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen door de verbranding van benzine en diesel of andere fossiele brandstoffen en draagt zodoende bij tot de verbetering van de luchtkwaliteit in steden. Bovendien kan het gebruik van elektrische voertuigen de CO2-uitstoot verminderen wanneer de gebruikte elektriciteit is geproduceerd uit hernieuwbare energiebronnen. Er wordt bijgevolg verwacht dat de maatregel zal bijdragen aan de doelstellingen van het milieu-, gezondheids- en klimaatbeleid van de Unie. |
(4) |
Nederland heeft expliciet gevraagd te bepalen dat het verlaagde tarief wordt toegepast op de levering van stroom aan elektrische auto's voor zowel zakelijk als niet-zakelijk gebruik en dat deze verlaging ook wordt toegepast op laadstations die niet voor het publiek toegankelijk zijn. |
(5) |
Nederland heeft verzocht het verlaagde belastingtarief op elektriciteit alleen toe te passen voor oplaadstations waar de elektriciteit wordt gebruikt om rechtstreeks elektrische voertuigen op te laden en dat tarief niet toe te passen op elektriciteit die wordt geleverd door middel van een wisseling van batterijen. |
(6) |
Een verlaagd belastingtarief op elektriciteit die wordt geleverd aan elektrische voertuigen via laadstations zal de businesscase van voor het publiek toegankelijke oplaadstations in Nederland verbeteren, waardoor het gebruik van elektrische auto's aantrekkelijker wordt en zou leiden tot een betere luchtkwaliteit. |
(7) |
Gezien het beperkte aantal elektrische voertuigen en het feit dat de belasting op elektriciteit geleverd via laadstations voor elektrische voertuigen boven het minimumbelastingniveau voor zakelijk gebruik ligt dat is vastgelegd in artikel 10 van Richtlijn 2003/96/EG, zal de maatregel tijdens de duur ervan waarschijnlijk niet tot verstoringen van de mededinging leiden en zal deze derhalve geen negatieve gevolgen hebben voor de goede werking van de interne markt. |
(8) |
Het belastingniveau voor elektriciteit die wordt geleverd via laadstations voor elektrische voertuigen voor andere dan bedrijfsdoeleinden, zal boven het minimumbelastingniveau voor niet-zakelijk gebruik liggen, zoals bedoeld in artikel 10 van Richtlijn 2003/96/EG. |
(9) |
Overeenkomstig artikel 19, lid 2, van Richtlijn 2003/96/EG dient iedere uit hoofde van artikel 19, lid 1, van die richtlijn verleende machtiging in de tijd strikt beperkt te zijn. Nederland heeft gevraagd dat de machtiging voor vier jaar wordt verleend, om ervoor te zorgen... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.