Geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Oostenrijk, 2005-2008

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 7 maart 2006 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 14 februari 2006 over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Oostenrijk, 2005-2008

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 14 February 2006 on the updated stability programme of Austria, 2005-2008
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2006)107 NLEN
Celex-nummer i 32006A0307(09)

3.

Key dates

Document 14-02-2006
Bekendmaking in Publicatieblad 07-03-2006; PB C 55 p. 33-36
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

7.3.2006   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 55/33

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 14 februari 2006

over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Oostenrijk, 2005-2008

(2006/C 55/09)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 5, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 14 februari 2006 heeft de Raad het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Oostenrijk voor de periode 2005-2008 behandeld.

 

(2)

In de afgelopen tien jaar is de Oostenrijkse economie in reële termen gemiddeld met 2,2 % per jaar gegroeid, hetgeen overeenkomt met het groeipercentage voor de eurozone als geheel. Hoewel de schepping van werkgelegenheid iets achterbleef bij die in de eurozone, heeft Oostenrijk nog steeds een van de laagste werkloosheidspercentages van de gehele EU. In 2001 en 2002 realiseerde het land een begrotingssituatie die „vrijwel in evenwicht was of een overschot vertoonde”. De recente ontwikkelingen wijzen evenwel uit dat er opnieuw sprake is van een tekortsituatie (1,2 % van het BBP in 2003 en 1 % in 2004).

 

(3)

In zijn advies van 18 januari 2005 over de vorige actualisering van het stabiliteitsprogramma met betrekking tot de periode 2004-2008 verzocht de Raad Oostenrijk om het zwaartepunt van de totale begrotingsconsolidatie in sterkere mate bij de eerste programmajaren te leggen. Daarnaast diende Oostenrijk meer in detail de specifieke maatregelen aan te geven waarmee in de laatste twee jaren van het programma een aanzienlijke begrotingsconsolidatie zou kunnen worden bereikt.

 

(4)

Volgens de voorlopige resultaten bedroeg het overheidstekort in 2005 1,7 % van het BBP, 0,2 procentpunt lager dan in het geactualiseerde programma was gepland en 0,1 procentpunt lager dan door de diensten van de Commissie was voorspeld. Dat het resultaat beter was dan verwacht was te danken aan het feit dat de ontwikkelingen aan de ontvangstenzijde, ondanks aanzienlijke belastingverlagingen, gunstiger uitpakten dan was voorzien. Ook de uitgaven overtroffen de prognoses, doch met een kleinere marge.

 

(5)

Het programma is grotendeels in overeenstemming met de in de nieuwe gedragscode (2) vastgelegde modelstructuur en de gegevensvereisten voor stabiliteits- en convergentieprogramma's.

 

(6)

Volgens het geactualiseerde programma zal de reële BBP-groei toenemen van een jaarlijks percentage van 1

% in 2005 en 2006 tot 2

Formula

% in 2008. Dat het groeitempo in 2005 en 2006 lager is dan verwacht, met een grotere negatieve output gap als gevolg, kan worden toegeschreven aan een minder krachtige internationale handel en hogere olieprijzen. Verwacht wordt dat de economische activiteit in de laatste jaren van het programma weer zal aantrekken dankzij een toename van de investeringen en de particuliere consumptie. Zowel het scenario voor de korte termijn als dat voor de middellange termijn is op aannemelijke groeiprognoses gebaseerd. De verwachte werkgelegenheidsstijging lijkt evenwel aan de optimistische kant. De inflatie daalt van 2,3 % in 2005 tot 1,5 % in 2008, wat een realistische aanname lijkt.

 

(7)

De begrotingsstrategie wordt in het programma als „drieledig” omschreven. Ten eerste is zij gericht op een evenwichtige begroting gedurende de economische cyclus. Ten tweede wordt een verlaging van de belastingdruk voorzien tot onder 40 % van het BBP in 2010. Ten derde beoogt zij een verhoging van de potentiële groei door het bevorderen van investeringen in onderzoek, onderwijs en infrastructuur. Volgens het...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.