Geactualiseerde convergentieprogramma van Estland, voor de periode 2005-2009

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 7 maart 2006 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 14 februari 2006 over het geactualiseerde convergentieprogramma van Estland, voor de periode 2005-2009

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 14 February 2006 on the updated convergence programme of Estonia, 2005-2009
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2006)109 NLEN
Celex-nummer i 32006A0307(10)

3.

Key dates

Document 14-02-2006
Bekendmaking in Publicatieblad 07-03-2006; PB C 55 p. 37-40
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

7.3.2006   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 55/37

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 14 februari 2006

over het geactualiseerde convergentieprogramma van Estland, voor de periode 2005-2009

(2006/C 55/10)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 9, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 14 februari 2006 heeft de Raad het geactualiseerde convergentieprogramma van Estland voor de periode 2005-2009 behandeld.

 

(2)

Na de eerste vruchten te hebben geplukt van de doortastende hervormings- en stabilisatie-inspanningen in het midden van de jaren negentig, kreeg Estland in de nasleep van de Russische crisis van 1998 een tijdelijke terugslag te verwerken met een groeidip in 1999. Dankzij grootscheepse structurele hervormingen in de financiële sector en het bedrijfsleven, die de economie gevoeliger maakten voor marktwerking en de internationale openheid ervan vergrootten, trok de groei vanaf 2000 weer snel aan. In het afgelopen decennium heeft de jaarlijkse reële BBP-groei gemiddeld circa 6 % bedragen en daarmee het EU-gemiddelde van 1,7 % ver overtroffen. Een hoog extern tekort van 10,5 % van het BBP in 2004 vormt de voornaamste macro-economische onevenwichtigheid. De budgettaire ontwikkelingen werden bepaald door een over het algemeen voorzichtige begrotingsstrategie die in gezonde begrotingsoverschotten resulteerde.

 

(3)

In zijn advies van 17 februari 2005 heeft de Raad de in het vorige geactualiseerde convergentieprogramma over de periode 2004-2008 gepresenteerde begrotingsstrategie onderschreven. Wat de uitvoering van de begroting in 2005 betreft, wordt het overheidsoverschot voor 2005 in de najaarsprognoses 2005 van de diensten van de Commissie geraamd op 1,1 % van het BBP, tegen een streefcijfer van 0,0 % in het vorige geactualiseerde convergentieprogramma. Dankzij een combinatie van hoge groei, verbeteringen in de belastinginning en lagere uitgaven dan gepland zal het feitelijke overschot over 2005 veel hoger uitvallen en op zo'n 2 à 2,5 % van het BBP uitkomen.

 

(4)

Het geactualiseerde programma is grotendeels in overeenstemming met de in de nieuwe gedragscode vastgelegde modelstructuur en gegevensvereisten voor stabiliteits- en convergentieprogramma's (2).

 

(5)

Volgens het macro-economische scenario dat aan het programma ten grondslag ligt, zal de reële BBP-groei, die in 2005 6,5 % bedroeg, nog iets verder aantrekken tot 6,6 % in 2006, om in de laatste jaren van de programmaperiode weer af te vlakken tot gemiddeld 6,3 %. Afgaande op de thans beschikbare informatie lijkt dit scenario uit te gaan van uitgesproken voorzichtige groeihypothesen. In het licht van de berekeningen die de diensten van de Commissie volgens de algemeen aanvaarde methode op basis van het programma hebben verricht, blijft de potentiële BBP-groei relatief hoog, maar vertoont deze op middellange termijn wel een licht dalende trend. Daarom leiden de voorzichtige vooruitzichten voor de reële BBP-groei tot een negatieve output gap in de gehele programmaperiode, maar geven de najaarsprognoses 2005 van de diensten van de Commissie voor 2005 en 2006 juist een positieve output gap te zien. De in het programma opgenomen prognoses voor de inflatie voor 2006 lijken ook aan de lage kant, rekening houdend met de grote gevoeligheid van het inflatieniveau voor de ontwikkeling van de aardolieprijzen. De in het programma opgenomen prognose voor 2007 is in overeenstemming met die van de Commissie.

 

(6)

Het Estse budgettaire...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.