Geactualiseerde convergentieprogramma van Slovenië, voor de periode 2005-2008

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 7 maart 2006 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 14 februari 2006 over het geactualiseerde convergentieprogramma van Slovenië, voor de periode 2005-2008

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 14 February 2006 on the updated convergence programme of Slovenia, 2005-2008
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2006)112 NLEN
Celex-nummer i 32006A0307(12)

3.

Key dates

Document 14-02-2006
Bekendmaking in Publicatieblad 07-03-2006; PB C 55 p. 45-48
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

7.3.2006   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 55/45

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 14 februari 2006

over het geactualiseerde convergentieprogramma van Slovenië, voor de periode 2005-2008

(2006/C 55/12)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 9, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 14 februari 2006 heeft de Raad het geactualiseerde convergentieprogramma van Slovenië voor de periode 2005-2008 behandeld.

 

(2)

Met een robuuste BBP-groei van gemiddeld 4 % in de afgelopen tien jaar is de Sloveense economie volledig hersteld van de overgangsrecessie in het begin van de jaren negentig. Eind 2005 is de inflatiedruk beteugeld en benaderde de stijging van de consumentenprijzen het EU-gemiddelde. Wel is het overheidssaldo in 1997 verslechterd en sindsdien met tekorten van gemiddeld 3 % van het BBP op ESR95-basis in de periode 2000-2004 negatief gebleven.

 

(3)

In zijn advies van 8 maart 2005 over de vorige actualisering van het convergentieprogramma, dat betrekking had op de periode 2004-2007, heeft de Raad er bij Slovenië op aangedrongen om (i) elke gelegenheid aan te grijpen om het overheidstekort sneller terug te dringen; (ii) verdere maatregelen te nemen om de houdbaarheid van de openbare financiën op lange termijn te verbeteren en onder meer hervormingen in het pensioenstelsel en de gezondheidszorg door te voeren.

 

(4)

Wat de uitvoering van de begroting in 2005 betreft, wordt het overheidstekort voor 2005 in de najaarsprognoses 2005 van de Commissiediensten geraamd op 1,7 % van het BBP, tegen een streefcijfer van 2,1 % van het BBP in het vorige geactualiseerde convergentieprogramma. Het voorlopige resultaat is beter dan verwacht door een betere belastinginning en een netto-verlaging van de overheidsuitgaven van 0,5 % van het BBP.

 

(5)

Het geactualiseerde programma is grotendeels in overeenstemming met de in de nieuwe gedragscode vastgelegde modelstructuur en gegevensvereisten voor stabiliteits- en convergentieprogramma's (2).

 

(6)

Het macro-economische scenario dat aan het programma ten grondslag ligt, gaat uit van een geleidelijke reële BBP-groei van circa 4 % na 2005. Afgaande op de thans beschikbare informatie lijkt dit scenario van plausibele groeiverwachtingen uit te gaan. De conjunctuur zal waarschijnlijk een geleidelijke verbetering te zien geven. De negatieve output gap van zo'n 1 % van het BBP in 2005 zal aan het eind van de periode zijn gedicht. Ook de inflatieprognoses van het programma lijken realistisch. In het programma wordt een brede waaier aan sociaal-economische hervormingen opgesomd om de concurrentiepositie van het Sloveense bedrijfsleven te verbeteren. In 2006 zal worden bepaald hoe en wanneer die ten uitvoer zullen worden gelegd. Bij de prognoses wordt echter steeds uitgegaan van ongewijzigd beleid.

 

(7)

Met het geactualiseerde programma moeten de voorwaarden worden geschapen voor een geslaagde EMU-integratie en moet tegelijk de achterstand ten opzichte van het gemiddelde EU-inkomen worden weggewerkt. De begrotingsstrategie is erop gericht het overheidstekort ruim onder de 3 % van het BBP te houden en vast te houden aan de streefcijfers om de middellangetermijndoelstelling (MTD) voor de begrotingssituatie als bedoeld in het stabiliteits- en groeipact te verwezenlijken. In het programma worden fiscale hervormingsmaatregelen aangekondigd die moeten leiden tot een daling van de ontvangstenquote met 1,8 % van het BBP, alsmede maatregelen aan de...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.