Geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Griekenland, 2005-2008

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 5 april 2006 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 14 maart 2006 over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Griekenland, 2005-2008

officiële Engelstalige titel

Council Opinion of 14 March 2006 on the updated stability programme of Greece, 2005-2008
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2006)229
Celex-nummer i 32006A0405(01)

3.

Key dates

Document 14-03-2006
Bekendmaking in Publicatieblad 05-04-2006; PB C 82 p. 1-5
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

5.4.2006   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 82/1

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 14 maart 2006

over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Griekenland, 2005-2008

(2006/C 82/01)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 5, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 14 maart 2006 heeft de Raad het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Griekenland voor de periode 2005-2008 behandeld.

 

(2)

In het afgelopen decennium bedroeg de reële BBP-groei in Griekenland, die door een solide productiviteitstoename werd gedragen, gemiddeld 3,5 % per jaar, waarmee hij tot de hoogste van de EU behoorde. Deze robuust blijvende groei heeft geleid tot een sterke reële convergentie, een ingrijpende daling van de HICP-inflatie (die evenwel ruim boven het EU-gemiddelde blijft) en toenemende externe onevenwichtigheden. Ondanks de sterke groei bleef het overheidstekort gemiddeld ruim boven de 5 % van het BBP en bedroeg het in 2004 6,6 % van het BBP. In combinatie met omvangrijke operaties onder de lijn heeft dit tekort geleid tot een verder oplopende overheidsschuld, die tijdens de afgelopen tien jaar dichtbij of boven de 110 % van het BBP bleef.

 

(3)

Op 5 juli 2004 heeft de Raad besloten dat er in Griekenland een buitensporig tekort bestond. Op 17 februari 2005 heeft de Raad overeenkomstig artikel 104, lid 9, Griekenland ertoe aangemaand dit buitensporig tekort tegen 2006 te verhelpen. In de najaarsprognoses 2004 van de diensten van de Commissie, die aan deze beschikking ten grondslag lagen, werd ervan uitgegaan dat het tekort in 2004 5,5 % van het BBP zou bedragen. In zijn advies van 6 april 2005 over de herziene actualisering van het stabiliteitsprogramma van maart 2005 voor de periode 2004-2007 heeft de Raad Griekenland verzocht de nodige structurele maatregelen te nemen om het buitensporige tekort uiterlijk in 2006 te corrigeren, het conjunctuurgezuiverde tekort vanaf 2007 met ten minste 0,5 % van het BBP te verlagen, te zorgen voor een sneller verloop van de schuldafbouw, de aangenomen hervormingen van het pensioenstelsel uit te voeren om de houdbaarheid van de overheidsfinanciën te waarborgen en het vergaren en verwerken van de gegevens over de overheidssector actief te blijven verbeteren.

 

(4)

Volgens de ramingen in de actualisering bedraagt het tekort in 2005 4,3 % van het BBP (2), tegen een raming van 3,7 % van het BBP in de najaarsprognoses van de diensten van de Commissie en in de vorige actualisering. Het verschil met de vorige actualisering is hoofdzakelijk toe te schrijven aan de overloopeffecten van de in september 2005 uitgevoerde herzieningen van de werkelijk geboekte tekorten voor de periode 2002-2004, die met name tot gevolg hebben gehad dat het tekort voor 2004 tot 6,6 % van het BBP werd herzien, terwijl in de najaarsprognoses 2005 van de diensten van de Commissie eenmalige ontvangsten waren opgenomen van een aangekondigde effectisering die niet heeft plaatsgevonden.

 

(5)

De actualisering werd ingediend op 21 december 2005, drie weken na de in de nieuwe gedragscode inzake de inhoud en de vorm van de stabiliteits- en convergentieprogramma's vastgelegde uiterste datum. Het nieuwe programma is grotendeels in overeenstemming met de in de nieuwe gedragscode vastgelegde modelstructuur en gegevensvereisten voor stabiliteits- en convergentieprogramma's (3).

 

(6)

Volgens het macro-economische scenario dat aan het programma ten grondslag ligt, zal de reële BBP-groei, die in 2005 3,6 % bedroeg,...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.