Geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Frankrijk, 2005-2009

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 5 april 2006 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 14 maart 2006 over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Frankrijk, 2005-2009

officiële Engelstalige titel

Council Opinion of 14 March 2006 on the updated stability programme of France, 2005-2009
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2006)234
Celex-nummer i 32006A0405(04)

3.

Key dates

Document 14-03-2006
Bekendmaking in Publicatieblad 05-04-2006; PB C 82 p. 14-18
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

5.4.2006   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 82/14

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 14 maart 2006

over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Frankrijk, 2005-2009

(2006/C 82/04)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 5, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 14 maart 2006 heeft de Raad het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Frankrijk voor de periode 2005-2009 behandeld.

 

(2)

De BBP-groei in Frankrijk lag gedurende de afgelopen tien jaar met 2,3 % dicht bij het gemiddelde in de eurozone. Sinds 1998 was deze groei ongeveer een half procentpunt hoger als gevolg van de relatief krachtige binnenlandse vraag. Ondanks het betrekkelijk goede resultaat in deze periode nam de werkgelegenheidsgraad slechts licht toe en bleef het werkloosheidspercentage aanhoudend hoog, zij het dat het recentelijk is gedaald, van 10,2 % in maart 2005 tot 9,5 % in januari 2006. Nadat het tekort op de begroting in 1993 een piek van 6 % van het BBP had bereikt, verbeterde de begrotingssituatie en werd vanaf 1997 de referentiewaarde van het Verdrag van 3 % van het BBP in acht genomen. Vanaf 2002 werd de referentiewaarde opnieuw overschreden toen de begrotingssituatie verslechterde, wat slechts ten dele aan een vertraging van de groei te wijten was. Sinds 2004 neemt de tekortquote weer af.

 

(3)

Op 3 juni 2003 besloot de Raad dat er in Frankrijk een buitensporig tekort bestond, en werd het land op grond van artikel 104, lid 7, aanbevolen dit tekort uiterlijk in 2004 te corrigeren. In de mededeling aan de Raad en het Europees Parlement van december 2004 getiteld „Stand van zaken in Frankrijk en Duitsland wat hun verplichtingen onder de buitensporigtekortprocedure betreft na het arrest van het Hof van Justitie”, concludeerde de Commissie dat 2005 de uiterste termijn was voor de correctie van het buitensporig tekort. De Raad sloot zich in januari 2005 bij deze conclusie aan. In zijn advies van 17 februari 2005 over de actualisering van het stabiliteitsprogramma van december 2004 met betrekking tot de periode 2004-2008, verzocht de Raad Frankrijk het nodige te doen om het buitensporige tekort in 2005 te corrigeren en in de daaropvolgende jaren de begrotingsconsolidatie voort te zetten, en om structurele hervormingen ten uitvoer te leggen en de uitgaven te beheersen om ervoor te zorgen dat de meerjarige uitgavendoelstellingen zouden worden gehaald.

 

(4)

Wat de uitvoering van de begroting in 2005 betreft, werd het overheidstekort in de najaarsprognoses 2005 van de diensten van de Commissie geraamd op 3,2 % van het BBP, tegen een streefcijfer van 2,9 % van het BBP in de vorige actualisering en 3 % van het BBP in de huidige actualisering. Ondanks de minder gunstige macro-economische situatie ten opzichte van het vorige programma duidt recente, partiële informatie erop dat het tekort in 2005 waarschijnlijk is teruggedrongen tot circa 3 % van het BBP, met name als gevolg van een betere beheersing van de overheidsuitgaven, hoge niet-fiscale ontvangsten en inkomsten uit vermogensbelasting en doordat er eind december sprake was van extra inkomsten in verband met een wetswijziging op het gebied van de vennootschapsbelasting. Voorts zij erop gewezen dat de verlaging van het tekort in 2005 mede te danken was aan omvangrijke eenmalige maatregelen.

 

(5)

Het programma is grotendeels in overeenstemming met de in de nieuwe gedragscode (2) vastgelegde modelstructuur en gegevensvereisten voor stabiliteits- en convergentieprogramma's. De...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.