Geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Italië, 2005-2009

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 5 april 2006 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 14 maart 2006 over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Italië, 2005-2009

officiële Engelstalige titel

Council Opinion of 14 March 2006 on the updated stability programme of Italy, 2005-2009
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2006)235
Celex-nummer i 32006A0405(06)

3.

Key dates

Document 14-03-2006
Bekendmaking in Publicatieblad 05-04-2006; PB C 82 p. 23-26
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

5.4.2006   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 82/23

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 14 maart 2006

over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Italië, 2005-2009

(2006/C 82/06)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 5, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 14 maart 2006 heeft de Raad het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Italië voor de periode 2005-2009 behandeld.

 

(2)

Tussen 1995 en 2004 is het Italiaanse BBP met gemiddeld 1

% per jaar gegroeid, wat minder is dan het gemiddelde jaarlijkse groeipercentage van 2 % van de eurozone. In de afgelopen tien jaar werd Italië geconfronteerd met een sterke vertraging van de productiviteitsgroei, een geleidelijke verslechtering van het concurrentievermogen die leidde tot een gestaag verlies van marktaandeel bij de uitvoer en, sedert 2000, een forse inkrimping van de activiteit in de verwerkende industrie. In de jaren negentig heeft Italië aanmerkelijke consolidatie-inspanningen geleverd, waardoor het overheidstekort werd teruggedrongen van bijna 12 % van het BBP in 1990 tot minder dan 2 % aan het einde van het decennium. In 2001, 2003 en 2004 is het tekort echter wederom boven 3 % van het BBP uitgekomen. Het is echter dicht in de buurt van dit percentage gebleven dankzij ingrijpende eenmalige maatregelen (2). Het primaire overschot is teruggelopen van 5 % van het BBP in 1999 tot 1,8 % van het BBP in 2004 en de daling van de schuldquote, die in 1994 een hoogtepunt van 125 % van het BBP had bereikt, is sterk vertraagd. Eind 2004 bedroeg de schuld 106

Formula

% van het BBP.

 

(3)

In zijn advies van 17 februari 2005 over de vorige actualisering van het stabiliteitsprogramma heeft de Raad Italië verzocht het voor 2005 vastgestelde streefcijfer voor het tekort te verwezenlijken, tegen 2008 een begrotingssituatie tot stand te brengen die vrijwel in evenwicht is en ervoor te zorgen dat de schuldquote in een sneller tempo afneemt, waarbij bijzondere aandacht wordt besteed aan andere factoren dan het vorderingentekort die tot de stijging van het schuldniveau bijdragen. Op 28 juli 2005 constateerde de Raad dat er in Italië een buitensporig tekort bestaat. Overeenkomstig de op grond van artikel 104, lid 7, door de Raad gedane aanbeveling van dezelfde datum moet het buitensporige tekort tegen 2007 verholpen zijn. Op 22 februari heeft de Commissie haar goedkeuring gehecht aan een mededeling waarin werd geconcludeerd dat de maatregelen die Italië vóór de door de Raad vastgestelde uiterste datum van 12 januari 2006 heeft genomen, in overeenstemming zijn met het consolidatietraject in de aanbeveling van de Raad, mits deze maatregelen onverkort ten uitvoer worden gelegd.

 

(4)

Het tekort voor 2005 wordt op 4,3 % van het BBP geraamd, terwijl in de vorige actualisering een streefcijfer van 2,7 % van het BBP werd vastgesteld. Dit streefcijfer werd niet gehaald vanwege: i) een tegenvallende BBP-groei; ii) ontsporingen in de primaire uitgaven en tegenvallers bij de verkoop van onroerende goederen, welke niet geheel werden gecompenseerd door hogere ontvangsten en lagere rente-uitgaven; en iii) overloopeffecten van 2004, hoofdzakelijk als gevolg van statistische herzieningen.

 

(5)

Het programma beantwoordt in het algemeen aan de modelstructuur, maar wijkt op een aantal belangrijke punten af van de in de nieuwe gedragscode vastgelegde gegevensvereisten voor stabiliteits- en convergentieprogramma's (3). De actualisering werd drie weken na de in de gedragscode vastgestelde uiterste...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.