Geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Nederland, 2005-2008

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 5 april 2006 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 14 maart 2006 over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Nederland, 2005-2008

officiële Engelstalige titel

Council Opinion of 14 March 2006 on the updated stability programme of the Netherlands, 2005-2008
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2006)237
Celex-nummer i 32006A0405(07)

3.

Key dates

Document 14-03-2006
Bekendmaking in Publicatieblad 05-04-2006; PB C 82 p. 27-30
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

5.4.2006   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 82/27

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 14 maart 2006

over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Nederland, 2005-2008

(2006/C 82/07)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 5, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 14 maart 2006 heeft de Raad het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Nederland voor de periode 2005-2008 behandeld.

 

(2)

Na een uitbundige BBP-groei in de tweede helft van de jaren negentig van gemiddeld 3

% per jaar, die mede werd gedragen door een hausse op de huizenmarkt en stijgende aandelenkoersen, kwam de groei in 2002 en 2003 en opnieuw in 2005 tot stilstand. Het comfortabele overheidsoverschot in 2000 verslechterde fors en sloeg in 2001 en 2002 om in een tekort, dat in 2003 de drempel van 3 % van het BBP overschreed. Op 2 juni 2004 constateerde de Raad dat er in Nederland een buitensporig tekort bestond, en deed hij de aanbeveling het buitensporige tekort in 2005 te corrigeren. Al in 2004 werd een aanzienlijke budgettaire consolidatie gerealiseerd waarmee het tekort in dat jaar werd teruggebracht tot 2,1 % van het BBP. Op 7 juni 2005 constateerde de Raad dat het buitensporige tekort in Nederland was gecorrigeerd, en trok hij de beschikking betreffende het buitensporig tekort in.

 

(3)

In zijn advies van 18 januari 2005 over het vorige geactualiseerde stabiliteitsprogramma over de periode 2004-2007 heeft de Raad er bij Nederland op aangedrongen het tekort in 2005 onder de 3 % van het BBP te brengen en gezien het procyclische risico en de vergrijzingsproblemen de noodzakelijke maatregelen te nemen om een vrijwel evenwichtige begrotingssituatie tot stand te brengen.

 

(4)

Wat de uitvoering van de begroting in 2005 betreft, zal het overheidstekort volgens de actualisering van december 2005 teruglopen tot 1,2 % van het BBP, tegen een tekortdoelstelling van 2,6 % van het BBP in het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van november 2004 en een tekortprojectie van 1,8 % van het BBP in de najaarsprognoses 2005 van de diensten van de Commissie. De verbetering is grotendeels te danken aan inkomstenmeevallers, voornamelijk als gevolg van de hogere gasprijzen en hogere dividendontvangsten en ontvangsten uit BTW en vennootschapsbelasting. Volgens de meest recente bij de Tweede Kamer ingediende ramingen zal het tekort over 2005 waarschijnlijk zelfs uitkomen op zo'n

Formula

% van het BBP, veel minder dan voorspeld in de actualisering.

 

(5)

Het geactualiseerde Nederlandse stabiliteitsprogramma van december 2005, dat betrekking heeft op de periode 2005-2008, is bij de Commissie ingediend op 22 december 2005 (d.w.z. drie weken na de termijn die in de gedragscode is vastgesteld). Volgens de autoriteiten is het laat ingediend omdat ze met nieuwe economische projecties en eventuele aanvullende besluitvorming rekening wilden houden. Het programma volgt in grote lijnen de in de nieuwe gedragscode aangegeven modelstructuur voor stabiliteits- en convergentieprogramma's (2).

 

(6)

In het programma wordt ervan uitgegaan dat de reële BBP-groei zal aantrekken van naar schatting

Formula

% in 2005 naar 2

Formula

% in 2006 en 2007 en daarna weer afvlakt tot 2

Formula

% in 2008. Het aantrekken van de groei berust op een herstel van zowel de binnenlandse vraag als de export. Mede gezien de recente gunstige economische cijfers zijn de economische groeiprojecties en de daaruit naar voren komende geleidelijke vermindering van de output gap plausibel. De inflatie zal...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.