Geactualiseerde convergentieprogramma van Cyprus, 2005-2009

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 5 april 2006 gepubliceerd en is op 14 maart 2006 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 14 maart 2006 over het geactualiseerde convergentieprogramma van Cyprus, 2005-2009

officiële Engelstalige titel

Council Opinion of 14 March 2006 on the updated convergence programme of Cyprus, 2005-2009
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2006)227 NLEN
Celex-nummer i 32006A0405(09)

3.

Key dates

Document 14-03-2006
Bekendmaking in Publicatieblad 05-04-2006; PB C 82 p. 36-39
Inwerkingtreding 14-03-2006; in werking datum document
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

5.4.2006   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 82/36

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 14 maart 2006

over het geactualiseerde convergentieprogramma van Cyprus, 2005-2009

(2006/C 82/09)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 9, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 14 maart 2006 heeft de Raad het geactualiseerde convergentieprogramma van Cyprus voor de periode 2005-2009 behandeld.

 

(2)

Dankzij een krachtige groei van de productiviteit en de werkgelegenheid was de reële BBP-groei van Cyprus met 3

% een van de hoogste van de EU in de afgelopen tien jaar. De netto-kredietopneming in het buitenland (het externe tekort) nam toe (4,8 % van het BBP in 2004) als gevolg van een aantal factoren, waaronder een grote binnenlandse vraag, een verlies aan concurrentievermogen in verband met toegenomen concurrentie in enkele van de belangrijkste exportsectoren van Cyprus, de appreciatie van het Cypriotisch pond, alsmede hogere geherinvesteerde winsten. De financieringsbehoefte van de overheid bereikte een vergelijkbaar niveau met een tekort van 4,1 % in 2004. De HICP-inflatie kwam gedurende het grootste deel van het decennium niet boven de 3 % uit.

 

(3)

Op 5 juli 2004 besloot de Raad dat er in Cyprus een buitensporig tekort bestond. Volgens de aanbeveling van de Raad overeenkomstig artikel 104, lid 7, van dezelfde datum diende dit buitensporig tekort in 2005 te worden gecorrigeerd. In zijn advies van 8 maart 2005 over de vorige actualisering van het convergentieprogramma voor de periode 2004-2008 verzocht de Raad Cyprus de geplande maatregelen krachtdadig ten uitvoer te leggen om het tekort uiterlijk in 2005 terug te dringen tot minder dan 3 % van het BBP, ervoor te zorgen dat de schuldquote vanaf 2005 een dalende tendens zou gaan vertonen en de hervorming van het pensioenstelsel en de gezondheidszorg voort te zetten.

 

(4)

Het geactualiseerde programma raamt het overheidstekort voor 2005 op 2

Formula

% van het BBP, tegen 2

Formula

% van het BBP volgens de najaarsprognoses 2005 van de diensten van de Commissie en iets minder dan 3 % volgens de vorige actualisering. Het verschil met de vorige actualisering is vooral een gevolg van het feit dat de rente-uitgaven circa

Formula

% van het BBP lager uitvielen dan verwacht.

 

(5)

Op 14 maart 2006 heeft de Raad het geactualiseerde convergentieprogramma van Cyprus met betrekking tot de periode 2005-2009 onderzocht. Het programma is grotendeels in overeenstemming met de in de nieuwe gedragscode (2) vastgelegde modelstructuur en gegevensvereisten voor stabiliteits- en convergentieprogramma's. De actualisering werd twee weken na de uiterste datum van 1 december die in de nieuwe gedragscode was vastgelegd, ingediend omdat de autoriteiten de begrotingsmaatregelen die in de tweede week van december werden bekendgemaakt, hierin wilden opnemen.

 

(6)

Volgens het macro-economisch scenario dat aan het programma ten grondslag ligt zal de reële BBP-groei in de periode 2005-2009 iets meer dan 4 % bedragen. Op grond van de thans beschikbare informatie lijken de groeihypothesen tot 2007 aannemelijk en voor 2008 en 2009 iets aan de optimistische kant. Daardoor zou het conjunctuurverloop zoals dat blijkt uit de output gap, gunstiger kunnen zijn dan de programmaprognoses doen vermoeden. De inflatievooruitzichten lijken realistisch.

 

(7)

Op basis van een terugdringing van het tekort tot onder 3 % van het BBP in 2005 streeft het geactualiseerde programma naar een verdere...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.