Geactualiseerde convergentieprogramma van het Verenigd Koninkrijk, 2005/2006-2010/2011

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 5 april 2006 gepubliceerd en is op 14 maart 2006 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 14 maart 2006 over het geactualiseerde convergentieprogramma van het Verenigd Koninkrijk, 2005/2006-2010/2011

officiële Engelstalige titel

Council Opinion of 14 March 2006 on the updated convergence programme of the United Kingdom, 2005/2006-2010/2011
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2006)233
Celex-nummer i 32006A0405(13)

3.

Key dates

Document 14-03-2006
Bekendmaking in Publicatieblad 05-04-2006; PB C 82 p. 52-56
Inwerkingtreding 14-03-2006; in werking datum document
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

5.4.2006   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 82/52

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 14 maart 2006

over het geactualiseerde convergentieprogramma van het Verenigd Koninkrijk, 2005/2006-2010/2011

(2006/C 82/13)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 9, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 14 maart 2006 heeft de Raad het geactualiseerde convergentieprogramma van het Verenigd Koninkrijk voor de periode van 2005/2006-2010/2011 besproken.

 

(2)

In de afgelopen tien jaar heeft het Verenigd Koninkrijk indrukwekkende macro-economische prestaties geleverd op het vlak van een verbeterde stabiliteit, groei, lage inflatie en arbeidsmarktresultaten. De jaarlijkse reële BBP-groei bedroeg gemiddeld 3,25 % in de periode 1996-2000 en 2,25 % in de periode 2001-2005. Na een periode van begrotingsconsolidatie tussen 1996 en 2001, toen het overheidstekort werd omgebogen van een tekort van ongeveer 5 % van het BBP in een ruim overschot, heeft het Verenigd Koninkrijk de voorgenomen aanzienlijke verhoging van de overheidsuitgaven, met inbegrip van de overheidsinvesteringen, ten uitvoer gelegd waardoor het overheidssaldo veranderde in een tekort van meer dan 3 % van het BBP in 2004. De brutoschuld werd teruggebracht van meer dan 50 % van het BBP in 1996 tot minder dan 38 % van het BBP in 2002, maar vertoont sedertdien een langzame opwaartse trend.

 

(3)

In zijn advies van 8 maart 2005 over de vorige actualisering van het convergentieprograma verzocht de Raad het Verenigd Koninkrijk erop toe te zien dat het tekort lager uitvalt dan 3 % van het BBP en de conjunctuurgezuiverde begrotingssituatie verbetert zodat op middellange termijn een begrotingssituatie wordt bewerkstelligd en gehandhaafd die vrijwel in evenwicht is of een overschot vertoont. Rekening houdend met de gegevens die in de actualisering 2005 van het convergentieprogramma zijn vervat, heeft de Raad op 24 januari 2006 vastgesteld dat in het Verenigd Koninkrijk een buitensporig tekort bestond. Volgens de aanbeveling van de Raad overeenkomstig artikel 104, lid 7, van dezelfde datum, moet dit buitensporig tekort uiterlijk in het begrotingsjaar 2006/2007 gecorrigeerd zijn (2). Na het verstrijken van de in de aanbeveling vastgestelde termijn van zes maanden dient de Commissie een evaluatie te maken van de vooruitgang die door de autoriteiten van het Verenigd Koninkrijk bij de correctie van het buitensporig tekort werd geboekt.

 

(4)

Wat de uitvoering van de begroting in het begrotingsjaar 2005/2006 betreft, wordt in de najaarsprognoses 2005 van de diensten van de Commissie een overheidstekort van 3,4 % van het BBP voorspeld, terwijl in de vorige actualisering van het convergentieprogramma een raming van 2,8 % van het BBP was opgenomen. Het hoger tekort dan verwacht is toe te schrijven aan de lager dan verwachte BBP-groei (momenteel wordt deze op 1,75 % van het BBP geraamd, tegen 3 % in de vorige actualisering), aan basiseffecten als gevolg van lager dan verwachte belastingontvangsten in het begrotingsjaar 2004/2005 en, in mindere mate, aan een geringe discretionaire versoepeling.

 

(5)

Het programma volgt grotendeels de modelstructuur, maar wijkt op sommige essentiële punten af van de in de nieuwe gedragscode (3) vastgestelde gegevensvereisten voor stabiliteits- en convergentieprogramma's.

 

(6)

Volgens het macro-economische scenario dat aan de budgettaire prognoses ten grondslag ligt, zal de reële BBP-groei aantrekken van 1,75 % in het begrotingsjaar...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.