Geactualiseerde stabiliteitsprogramma van België voor de periode 2006-2010

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 24 april 2007 gepubliceerd en is op 27 maart 2007 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 27 maart 2007 over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van België voor de periode 2006-2010

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 27 March 2007 on the updated stability programme of Belgium, 2006-2010
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2007)288 NLEN
Celex-nummer i 32007A0424(01)

3.

Key dates

Document 27-03-2007
Bekendmaking in Publicatieblad 24-04-2007; PB C 89 p. 2-6
Inwerkingtreding 27-03-2007; in werking datum document
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

24.4.2007   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 89/2

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 27 maart 2007

over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van België voor de periode 2006-2010

(2007/C 89/02)

De RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 5, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 27 maart 2007 heeft de Raad het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van België voor de periode 2006-2010 behandeld (2).

 

(2)

Volgens het macro-economische scenario dat aan het programma ten grondslag ligt, zal de reële BBP-groei vertragen van 2,7 % in 2006 tot gemiddeld 2,2 % gedurende de rest van de programmaperiode. Afgaande op de thans beschikbare informatie lijkt dit scenario van plausibele groeiverwachtingen uit te gaan. Ook de inflatieprognoses van het programma lijken realistisch.

 

(3)

In dit geactualiseerde stabiliteitsprogramma wordt uitgegaan van een begrotingsevenwicht in 2006. Deze veronderstelling lijkt door de meest recente gegevens grotendeels bevestigd te worden, terwijl de Commissiediensten in hun najaarsprognoses nog spraken van een tekort van 0,2 % van het BBP. Hoewel het conjunctuurklimaat in 2006 veel gunstiger uitviel dan in de vorige actualisering werd aangenomen en de uitgaven zich algemeen genomen overeenkomstig de verwachtingen ontwikkelden, waren de ontvangsten lager dan voorspeld (met name omdat het effect van de laatste fase van de hervorming van de directe belastingen in 2001, die de belastingwig moest verkleinen, was onderschat). Deze tegenvaller is gedeeltelijk gecompenseerd door het feit dat de geplande eenmalige maatregelen meer hebben opgebracht dan verwacht en door een aantal eenmalige maatregelen van beperkte omvang. Het structurele saldo (d.w.z. het conjunctuurgezuiverde begrotingssaldo, ongerekend eenmalige en andere tijdelijke maatregelen) is er in 2006 dan ook aanzienlijk op achteruitgegaan, vooral door maatregelen die de ontvangsten hebben verlaagd.

 

(4)

De begrotingsstrategie op middellange termijn die in het programma gevolgd wordt, is er vooral op gericht de nog steeds hoge schuldquote (bijna 90 % in 2006) gestaag terug te dringen tot minder dan 75 % van het BBP in 2010, zulks door geleidelijk nominale begrotingsoverschotten op te bouwen (van 0,3 % van het BBP in 2007 tot 0,9 % in 2010) om op de toekomstige schok van de vergrijzing voorbereid te zijn. Verwacht wordt dat het primaire overschot, dat sinds 2001 (toen het 7 % van het BBP bedroeg) alsmaar is afgenomen, zich rond de 4,1 % van het BBP zal stabiliseren. De algemene aanpassing is bijna volledig toe te schrijven aan een vermindering van de uitgaven (met 1

 procentpunt van het BBP tussen 2006 en 2010). De uitgavenvermindering is toe te schrijven aan een daling van de rente-uitgaven (

Formula

 procentpunt) als gevolg van de gestage schuldreductie, en aan een verlaging van de primaire uitgaven (met

Formula

 procentpunt). De vermindering is gedeeltelijk tenietgedaan door een daling van de overheidsontvangsten (met

Formula

 procentpunt). Na 2007 stemmen de programmaprognoses grotendeels overeen met de voorspellingen bij ongewijzigd beleid, al lijkt het programma (impliciet) ook uit te gaan van verdere eenmalige maatregelen om de begrotingsdoelstellingen te bereiken. Deze strategie vertoont veel gelijkenis met die van het vorige geactualiseerde stabiliteitsprogramma, terwijl ook het macro-economisch scenario vrijwel ongewijzigd blijft.

 

(5)

Aangezien in het programma niets wordt vermeld over eenmalige en andere tijdelijke maatregelen na 2007, is het...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.