Geactualiseerde convergentieprogramma van Slowakije voor de periode 2007-2010

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 22 februari 2008 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 12 februari 2008 over het geactualiseerde convergentieprogramma van Slowakije voor de periode 2007-2010

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 12 February 2008 on the updated convergence programme of Slovakia, 2007-2010
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2008)108
Celex-nummer i 32008A0222(11)

3.

Key dates

Document 12-02-2008
Bekendmaking in Publicatieblad 22-02-2008; PB C 49 p. 44-47

4.

Wettekst

22.2.2008   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 49/44

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 12 februari 2008

over het geactualiseerde convergentieprogramma van Slowakije voor de periode 2007-2010

(2008/C 49/11)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 9, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 12 februari 2008 heeft de Raad het geactualiseerde convergentieprogramma van Slowakije voor de periode 2007-2010 behandeld.

 

(2)

Slowakije maakt momenteel een periode van sterke groei door, die is teweeggebracht door een breed scala van structurele hervormingen die in de afgelopen jaren werden doorgevoerd en die gepaard gingen met een significante instroom van buitenlandse directe investeringen, in het bijzonder in de verwerkende industrie. Hoewel de groei ook heeft geleid tot een toename van de werkgelegenheid en een aanzienlijke daling van het werkloosheidscijfer, blijven vooral in oostelijke regio's bepaalde bevolkingsgroepen verstoken van de voordelen van deze economische expansie.

De lage inzetbaarheid op de arbeidsmarkt van bepaalde segmenten van de beroepsbevolking leidt niet alleen tot druk op de overheidsfinanciën en sociale problemen, maar beperkt ook de potentiële productiegroei van Slowakije en belemmert dus het inhaalproces. Deze ongelijke spreiding van economische activiteit tussen bevolkingsgroepen en regio's wijst op de noodzaak van een betere kwaliteit van het openbaar onderwijs en een herschikking van de overheidsuitgaven waarbij middelen worden vrijgemaakt voor onderwijs, O&O en innovatie en ontwikkeling van de infrastructuur. Nadat de voorbije jaren overwegend een bezuinigingsbeleid was gevoerd, werd in 2006 een op expansie gericht begrotingsbeleid uitgestippeld, dat gepaard ging met een verkrapping van het monetaire beleid als gevolg van de stijging van de beleidstarieven en een gestage stijging van de wisselkoers die evenwel geen invloed lijkt te hebben gehad op het externe concurrentievermogen van de Slowaakse economie, zoals blijkt uit de sterke toename van de uitvoer en het afnemende tekort op de lopende rekening. Als lidstaat met een derogatie en deelnemer aan het WKM II moet Slowakije zijn macro-economisch en structureel beleid afstemmen op het bewerkstelligen van een duurzame convergentie. Hoewel de inflatie in 2007 aanzienlijk is teruggelopen, wordt verwacht dat deze opnieuw zal aantrekken als gevolg van de stijgende voedsel- en energieprijzen, de sterke groei, de krapper wordende arbeidsmarkt en het afnemende effect van de sterke stijging van de wisselkoers in 2006-2007. Om te kunnen voldoen aan de in het programma uitstippelde inflatiedoelstellingen — waarbij wordt uitgegaan van een toetreding tot de eurozone in 2009 — en om een eventuele inflatoire druk in de hand te kunnen houden naarmate het inflatieremmende effect van de voorbije significante stijging van de wisselkoers afneemt, zijn extra structurele hervormingen noodzakelijk en moet de regering bereid zijn om een restrictiever begrotingsbeleid te voeren dan het in het programma beoogde beleid.

 

(3)

Volgens het macro-economische scenario dat aan het programma ten grondslag ligt, zal de reële bbp-groei teruglopen van 8,8 % in 2007 naar 5,0 % in 2010. Afgaande op de thans beschikbare informatie (2) lijkt dit scenario te berusten op plausibele groeihypothesen tot 2009 en op voorzichtige groeihypothesen voor 2010, aangezien de uitzonderlijk sterke exportprestaties van 2007 als gevolg van de ingebruikname van nieuwe productiecapaciteiten in de verwerkende industrie naar verwachting in de...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.