Geactualiseerde convergentieprogramma van Roemenië voor de periode 2007-2010

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 22 februari 2008 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 12 februari 2008 over het geactualiseerde convergentieprogramma van Roemenië voor de periode 2007-2010

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 12 February 2008 on the updated convergence programme of Romania, 2007-2010
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2008)106
Celex-nummer i 32008A0222(10)

3.

Key dates

Document 12-02-2008
Bekendmaking in Publicatieblad 22-02-2008; PB C 49 p. 39-43

4.

Wettekst

22.2.2008   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 49/39

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 12 februari 2008

over het geactualiseerde convergentieprogramma van Roemenië voor de periode 2007-2010

(2008/C 49/10)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap.

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 9, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 12 februari 2008 heeft de Raad het geactualiseerde convergentieprogramma van Roemenië voor de periode 2007-2010 behandeld.

 

(2)

In de periode 2003-2006 heeft Roemenië een krachtige economische groei doorgemaakt van gemiddeld 6,5 % per jaar. Er zijn evenwel duidelijke tekenen dat de sterk presterende economie oververhit raakt, zoals een aanzienlijk en toenemend extern tekort (geraamd op bijna 13 % van het BBP in 2007) met minder DBI — ondanks verdere niet met privatisering verband houdende investeringen in 2007 — maar nog steeds getemperd door een relatief grotere invoer van middellangetermijn- en langetermijnkapitaal op basis van de gegevens die tot nu toe voor 2007 beschikbaar zijn.

Het groeiend tekort aan arbeidskrachten, sterke loonstijgingen die nadelig zijn voor het concurrentievermogen en de snelle toename van door gezinnen aangegane leningen zijn andere tekenen die wijzen op een oververhitting. Een scherpe inflatieverhoging na een lange periode van geslaagde desinflatie werd vooral veroorzaakt door aanbodschokken ten gevolge van het zwakke presteren van de landbouwsector in 2007 als gevolg van de slechte weersomstandigheden. Dit werd nog eens versterkt door het effect op de totale vraag van inkomensstijging en kredietgroei, een niet-restrictief begrotingsbeleid en loonbeleid in de publieke sector en de waardedaling van de leu sedert augustus 2007 (na de appreciatie van de afgelopen jaren). Om het snelle convergentietraject naar het EU-27 gemiddelde van het BBP per hoofd vast te houden, is het voor Roemenië van cruciaal belang dat de toenemende externe onevenwichtigheden worden aangepakt. In dit verband speelt het begrotingsbeleid een belangrijke rol: het kan de interne vraag afremmen en tegelijk de kwaliteit van de overheidsfinanciën verbeteren, in het bijzonder via een verschuiving naar groeibevorderende investeringen.

 

(3)

Het macro-economische scenario dat aan het programma ten grondslag ligt, gaat ervan uit dat de reële BBP-groei aantrekt van 6,1 % in 2007 tot 6,5 % in 2008, en in 2010 weer afneemt tot 5,8 %. Afgaande op de thans beschikbare informatie (2) zijn de groeiprognoses voor 2008 en 2009 aan de hoge kant. Het is met name onduidelijk hoe de negatieve bijdrage van de netto-uitvoer aan de groei kan worden verminderd als de loonkosten per eenheid product sterk stijgen en een sterke druk uitgaat van de vraag en deze druk nog wordt verzwaard door een niet-restrictief begrotingsbeleid. De omvang en de snelle verslechtering van de externe onevenwichtigheden geven reden tot bezorgdheid, zoals blijkt uit de aanhoudende waardedaling van de Roemeense leu sedert medio 2007 in het kielzog van de algemene herprijzing van risico's op de internationale financiële markten. De inflatieprognoses van het programma lijken eveneens zeer laag. De sterke inflatoire druk die wordt veroorzaakt door loonontwikkelingen (onder meer in de publieke sector), snel stijgende internationale levensmiddelen- en grondstoffenprijzen en de lagere wisselkoers (na een lange periode van appreciatie) lijkt te zorgen voor een uitgesproken vertraging van het desinflatieproces. Naar verwachting zal het inflatieverschil (HICP) met de EU-27 zich in de prognoseperiode stabiliseren of slechts in geringe mate...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.