Geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Frankrijk voor de periode 2007-2012

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 22 februari 2008 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 12 februari 2008 over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Frankrijk voor de periode 2007-2012

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 12 February 2008 on the updated stability programme of France, 2007-2012
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2008)107
Celex-nummer i 32008A0222(09)

3.

Key dates

Document 12-02-2008
Bekendmaking in Publicatieblad 22-02-2008; PB C 49 p. 34-38

4.

Wettekst

22.2.2008   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 49/34

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 12 februari 2008

over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Frankrijk voor de periode 2007-2012

(2008/C 49/09)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 5, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 12 februari 2008 heeft de Raad het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Frankrijk voor de periode 2007-2012 behandeld. Deze periode is een jaar langer dan de vereiste referentieperiode en valt samen met de duur van het regeringsprogramma.

 

(2)

Van 2001 tot en met 2005 is het reële bbp gemiddeld iets meer dan 1,5 % per jaar gegroeid. Dit kwam overeen met de gemiddelde groei in het eurogebied. De inflatie lag iets onder het gemiddelde van het eurogebied. Sinds 2006 ligt de Franse bbp-groei echter onder het gemiddelde van het eurogebied en het lijkt het erop dat er sprake is van structurele problemen en van een daarmee samenhangende verslechtering van het concurrentievermogen. Hoewel de werkloosheid sinds 2005 is teruggelopen, blijft deze ruim boven het gemiddelde van het eurogebied en liggen de werkgelegenheid en het aantal gewerkte uren nog op een laag niveau.

Als de getroffen maatregelen en de ingrijpende hervormingen van de arbeidsmarkt en productmarkten die de regering de komende vijf jaar op haar agenda heeft staan onverkort worden doorgevoerd, komt dit de potentiële groei, het concurrentievermogen en de houdbaarheid van de overheidsfinanciën op lange termijn ten goede. De overheidstekorten en schuldquotes vertonen weliswaar een dalende lijn, maar liggen nog op een hoog niveau. Hoewel onlangs een aantal goede stappen zijn gezet om de uitgaven, en met name de uitgaven aan sociale zekerheid, te beteugelen heeft Frankrijk van de landen in het eurogebied de hoogste uitgavenquote en ligt zijn tekort nog redelijk dicht bij de drempel van 3 % van het bbp. Al met al zullen de plannen van Frankrijk om hervormingen door te voeren om de potentiële groei te verhogen, het concurrentievermogen van de Franse economie te vergroten en het budgettaire consolidatieproces te ondersteunen, en de uitgaven op alle overheidsniveaus aan banden te leggen en de doelmatigheid ervan te vergroten, bijdragen tot de aanpak van de grootste problemen van de komende jaren.

 

(3)

Het programma bevat twee verschillende scenario's voor de macro-economische en begrotingsprognoses: een „laag” en een „hoog” groeiscenario. Het „lage” groeiscenario wordt voor de beoordeling van de projecties voor de overheidsfinanciën als referentiescenario genomen. De reële bbp-groei trekt daarin aan van 2 % in 2007 naar 2 à 2,5 % in 2008 en 2,5 % in de rest van de programmaperiode en ligt daarmee hoger dan de raming van de diensten van de Commissie, die uitkomt op een potentiële groei van iets meer dan 2 %. De aangekondigde groeiverhogende arbeidsmarkt- en productmarkthervormingen zullen geleidelijk leiden tot een hoger groeipotentieel, waarvan de omvang en de timing afhangen van een aantal onzekere factoren. Afgaande op de thans beschikbare informatie (2) berust zelfs dit scenario op optimistische groeihypothesen, met name voor 2009. Dat de groei op middellange termijn minder uitbundig is dan waarop in het programma wordt gerekend, is derhalve een gevaar dat het gevolg is van het feit dat het programma het internationale klimaat vrij optimistisch inschat.

 

(4)

Het overheidstekort voor 2007 wordt in de najaarsprognoses 2007 van de diensten van de Commissie geraamd op 2,6 % van het bbp, tegen een...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.