Geactualiseerde convergentieprogramma van het Verenigd Koninkrijk voor de periode 2007/2008-2012/2013

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 22 februari 2008 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 12 februari 2008 over het geactualiseerde convergentieprogramma van het Verenigd Koninkrijk voor de periode 2007/2008-2012/2013

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 12 February 2008 on the updated convergence programme of the United Kingdom, 2007/2008-2012/2013
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2008)63
Celex-nummer i 32008A0222(07)

3.

Key dates

Document 12-02-2008
Bekendmaking in Publicatieblad 22-02-2008; PB C 49 p. 25-28

4.

Wettekst

22.2.2008   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 49/25

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 12 februari 2008

over het geactualiseerde convergentieprogramma van het Verenigd Koninkrijk voor de periode 2007/2008-2012/2013

(2008/C 49/07)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 9, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 12 februari 2008 heeft de Raad het geactualiseerde convergentieprogramma van het Verenigd Koninkrijk voor de begrotingsjaren 2007/2008-2012/2013 (2) behandeld.

 

(2)

In de afgelopen tien jaar heeft de economie van het Verenigd Koninkrijk een krachtige en opmerkelijk stabiele groei te zien gegeven die in 2007 boven het potentieel heeft gelegen, waardoor echter bepaalde onevenwichtigheden in de hand zijn gewerkt, zoals lage besparingen van particuliere huishoudens en een groter extern tekort. Ondanks de gunstige groeiomstandigheden is het overheidstekort in het lopende begrotingsjaar 2007/2008 echter ernstig verslechterd. Na een overheidstekort van 2,6 % van het bbp in 2006/2007 zal het tekort over 2007/2008 naar verwachting uitkomen op zo'n 3 % van het bbp, zonder enige marge ten opzichte van de referentiewaarde.

Voorts dreigen de economische vooruitzichten verder te verslechteren als gevolg van de onrust op de financiële markten en een afkoeling van de huizenmarkt in de tweede helft van 2007. Dat wijst op een ophanden zijnde economische vertraging. Vooruitblikkend zou dit een rem kunnen zetten op de groei van de ontvangsten, hetgeen de noodzaak vergroot om de uitgaven in de hand te houden, wil het VK een verbetering van het begrotingssaldo realiseren. Voorts zou de recente relatief snelle daling van de wisselkoers de inflatiedruk kunnen vergroten. De macro-economische risico's bestaan vooral uit een duidelijk diepere inzinking op de huizenmarkt, die de groei van de particuliere consumptie zou kunnen afremmen, en uit een sterker dan verwachte terugval van de groei en werkgelegenheid in de sector financiële dienstverlening.

 

(3)

Het programma bevat twee macro-economische scenario's: een centraal scenario en een alternatief scenario met een trendmatige groei die een kwart procentpunt lager ligt dan in het centrale scenario. De projecties voor de overheidsfinanciën berusten op het alternatieve scenario, dat voorzichtiger is dan het centrale scenario. In beide scenario's wordt ervan uitgegaan dat de kredietvoorwaarden enigszins zullen worden aangescherpt na de recente verstoring van de financiële markten. De alternatieve scenario's zijn als referentiescenario genomen voor de beoordeling van het geactualiseerde programma. Dit scenario gaat uit van een vertraging van de economische groei van 3,0 % in 2007/2008 tot 2,0 % in 2008/2009. In 2009/2010 zou de groei weer aantrekken tot 2,75 %. Afgaande op de thans beschikbare informatie (3), zoals de steeds reëlere kans op een forse inzinking op de huizenmarkt en de aanhoudende problemen op de financiële markten, berust dit scenario tot 2009/2010 op optimistische en voor de jaren daarna op plausibele groeihypothesen. Ook zijn de programmaprojecties voor de inflatie op korte termijn met name door de raming van de olieprijzen voor volgend jaar aan de lage kant. Daar staat tegenover dat het vooruitzicht dat de bedrijvigheid op korte termijn achterblijft bij het potentieel, zou moeten leiden tot een gematigdere inflatie en daarmee tot behoud van de prijsstabiliteit.

 

(4)

Het overheidstekort over 2007/2008 wordt in de najaarsprognoses 2007 van de diensten van de Commissie geraamd op 3,0 % van het...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.