Geactualiseerde convergentieprogramma van Hongarije voor de periode 2007-2011

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 22 februari 2008 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 12 februari 2008 over het geactualiseerde convergentieprogramma van Hongarije voor de periode 2007-2011

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 12 February 2008 on the updated convergence programme of Hungary, 2007-2011
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2008)61
Celex-nummer i 32008A0222(06)

3.

Key dates

Document 12-02-2008
Bekendmaking in Publicatieblad 22-02-2008; PB C 49 p. 20-24

4.

Wettekst

22.2.2008   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 49/20

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 12 februari 2008

over het geactualiseerde convergentieprogramma van Hongarije voor de periode 2007-2011

(2008/C 49/06)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid, en met name op artikel 9, lid 3 (1),

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 12 februari 2008 heeft de Raad het geactualiseerde convergentieprogramma van Hongarije voor de periode 2007-2011 behandeld.

 

(2)

Hongarije loopt reeds gedurende meerdere jaren achter op zijn buurlanden wat het inhaalproces betreft. Deze ontwikkeling ging gepaard met een toenemende budgettaire laksheid, die tot aanzienlijke interne en externe onevenwichtigheden en een vrij krap monetair beleid heeft bijgedragen. Sinds medio 2006 heeft de regering uitgebreide maatregelen genomen om de openbare financiën te consolideren.

Daardoor is het begrotingstekort op een neerwaarts pad gebracht (daling van een piek van ruim 9 % van het bbp in 2006 tot ongeveer 6 % (en volgens de jongste berekeningen nog lager) in 2007 en begint zich een verbetering van het saldo evenwicht af te tekenen. Tegelijkertijd hebben de verhogingen van de indirecte belastingen en van de gereguleerde prijzen tijdelijk tot opwaartse druk geleid op de inflatie, die vanaf 2008 wederom een vertraging zou vertonen. De voortgezette begrotingsconsolidatie, die wordt geschraagd door een beter begrotingsbeheer en versterkte structurele hervormingen, moet de aanzet geven tot de terugkeer naar een solide en evenwichtige groei. Zij zou tevens meer manoeuvreerruimte voor het monetaire beleid moeten verschaffen en een verlaging van de risicopremies in de hand moeten werken.

 

(3)

Volgens het macro-economische basisscenario zou de reële bbp-groei in 2007 en 2008 vertragen tot onder het langetermijngemiddelde en vanaf 2009 wederom versnellen tot 4 % of meer. Afgaande op de thans beschikbare informatie (2) lijken de groeihypothesen voor 2007 en 2008 aannemelijk, maar die voor latere jaren vrij optimistisch. Zo wordt in het programma met name vanaf 2009 een vrij snel herstel en dus een nogal gunstige ontwikkeling van de binnenlandse vraag verwacht, in combinatie met een slechts geringe daling van de bijdrage van de netto-uitvoer. De voorspelde robuuste groei na 2008 hangt in belangrijke mate samen met een enigszins optimistische inschatting van de stijging van de arbeidsproductiviteit en met het verwachte forse herstel van de particuliere consumptie en de investeringen. De voorspelde verbetering van het externe saldo is plausibel, mits de begrotingsconsolidatie volgens plan wordt voortgezet. Hoewel de verwachte inflatievertraging van 7,9 % in 2007 tot ongeveer 3 % in de laatste programmajaren algemeen genomen plausibel is, kunnen hoger dan voorspelde lonen en aanhoudende druk van de grondstoffenprijzen risico's inhouden voor het in het programma geschetste inflatieverloop en aldus de nominale convergentie verdere vertraging doen oplopen. Tegen deze achtergrond is het van belang dat de structurele hervormingen worden voortgezet.

 

(4)

Het overheidstekort over 2007 wordt in de najaarsprognoses 2007 van de diensten van de Commissie op 6,4 % van het bbp geraamd, tegen een streefcijfer van 6,8 % van het bbp in de vorige actualisering van het convergentieprogramma. In het programma wordt voor 2007 zelfs van een nog lager feitelijk tekort van 6,2 % van het bbp uitgegaan, een percentage dat volgens de meest recente informatie over de uitvoering van de begroting zelfs zal worden overtroffen. Medio januari heeft de...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.