Geactualiseerde convergentieprogramma van Zweden voor de periode 2007-2010

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 22 februari 2008 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 12 februari 2008 over het geactualiseerde convergentieprogramma van Zweden voor de periode 2007-2010

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 12 February 2008 on the updated convergence programme of Sweden, 2007-2010
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2008)65
Celex-nummer i 32008A0222(05)

3.

Key dates

Document 12-02-2008
Bekendmaking in Publicatieblad 22-02-2008; PB C 49 p. 16-19

4.

Wettekst

22.2.2008   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 49/16

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 12 februari 2008

over het geactualiseerde convergentieprogramma van Zweden voor de periode 2007-2010

(2008/C 49/05)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 9, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 12 februari 2008 heeft de Raad het geactualiseerde convergentieprogramma van Zweden voor de periode 2007-2010 behandeld.

 

(2)

De Zweedse economie heeft de afgelopen jaren sterk gepresteerd. In 2007 is de economie in een rijpere fase terechtgekomen, die wordt gekenmerkt door een solide binnenlandse vraag die wordt geschraagd door een krachtige groei van de investeringen en de particuliere consumptie. Tegen deze achtergrond hebben ook de Zweedse openbare financiën zich gunstig ontwikkeld met aanhoudende en omvangrijke begrotingsoverschotten. De gezonde

overheidsfinanciën worden ondersteund door een op stabiliteit gericht macro-economisch kader, solide economische groei en een nationaal op regels gebaseerd kader. Hoewel de economische activiteit de komende jaren naar verwachting geleidelijk zal vertragen, wordt aangenomen dat de economische basisgegevens en de begrotingssituatie de komende jaren gunstig zullen blijven. Tegen deze achtergrond is het van belang dat de door de solide openbare financiën geboden manoeuvreerruimte niet wordt benut om de consumptieve overheidsbestedingen permanent te verhogen. Indien met name de lokale overheden de uitgaven in goede tijden zouden verhogen, dan kan dit in de toekomst tot blijvend hogere overheidsuitgaven leiden, hetgeen de plannen voor een in de tijd gespreide, gematigde verlaging van de uitgavenquote en de overheidsstrategie van belastingverlagingen ter versterking van de arbeidsprikkels zou doorkruisen.

 

(3)

Het programma bevat drie verschillende scenario's voor de macro-economische en budgettaire vooruitzichten: een basisscenario, een scenario bij lage groei en een scenario bij hoge groei. Het basisscenario wordt als referentiescenario voor de evaluatie van de begrotingsprognoses beschouwd hoewel het, afgaande op de thans beschikbare informatie (2), op enigszins optimistische groeiramingen lijkt te zijn gebaseerd. Volgens dit scenario zal de reële bbp-groei vertragen van 3,2 % in 2007 tot gemiddeld 2,6 % tijdens de rest van de programmaperiode. Ook de in het programma voorkomende inflatieprognoses, waarin wordt uitgegaan van een stijging tot boven het door de Riksbank gehanteerde streefcijfer van 2 %, lijken realistisch. Verwacht wordt dat de sterkere loonstijgingen in combinatie met een zwakkere productiviteitsgroei dan de afgelopen jaren tot hogere loonkosten per eenheid product zullen leiden, waardoor de inflatiedruk nog kan toenemen.

 

(4)

Het overheidsoverschot voor 2007 wordt in de najaarsprognoses 2007 van de diensten van de Commissie geraamd op 3,0 % van het bbp, tegen een in het vorige geactualiseerde convergentieprogramma gehanteerd streefcijfer van 1,2 % van het bbp. Het beter dan verwachte saldo is met name toe te schrijven aan een basiseffect (uitgaande van een hoger feitelijk overschot in 2006 dan in het vorige programma was voorspeld) en aan het feit dat de arbeidsmarkt in 2007 een positievere ontwikkeling liet zien dan verhoopt, hetgeen een gunstiger effect had op de inkomsten en, in mindere mate, op de uitgaven dan waarmee rekening was gehouden.

In overeenstemming met de impliciete beleidsaanbeveling die in het advies van de Raad van 27 februari 2007 over de vorige actualisering van het...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.