Geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Finland voor de periode 2007-2011

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 22 februari 2008 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 12 februari 2008 over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Finland voor de periode 2007-2011

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 12 February 2008 on the updated stability programme of Finland, 2007-2011
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2008)66
Celex-nummer i 32008A0222(02)

3.

Key dates

Document 12-02-2008
Bekendmaking in Publicatieblad 22-02-2008; PB C 49 p. 5-7

4.

Wettekst

22.2.2008   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 49/5

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 12 februari 2008

over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Finland voor de periode 2007-2011

(2008/C 49/02)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid, en met name op artikel 5, lid 3 (1),

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 12 februari 2008 heeft de Raad het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Finland voor de periode 2007-2011 behandeld.

 

(2)

De macro-economische prestatie van Finland was de afgelopen jaren krachtig en evenwichtig, waarbij de groei in de voorbije jaren de eerdere verwachtingen aanzienlijk heeft overtroffen. Het huidige herstel van de bedrijvigheid is op passende wijze benut om begrotingsoverschotten tot stand te brengen en voorbereid te zijn op de gevolgen van de vergrijzing, waardoor de risico's voor de houdbaarheid van de openbare financiën aanzienlijk verminderen. Volgens de voorspellingen zal de ophanden zijnde demografische verschuiving de economische groei reeds aan het einde van de programmaperiode temperen en resulteren in een beperkter begrotingsoverschot, waardoor een aangehouden controle van de overheidsuitgaven noodzakelijk wordt.

 

(3)

In het macro-economische scenario van het programma wordt ervan uitgegaan dat de reële bbp-groei in de programmaperiode zal afnemen, maar in 2008 en 2009 boven de 3 % blijft om vervolgens terug te lopen tot iets meer dan 2 % in 2011. Afgaande op de thans beschikbare informatie (2) lijkt dit scenario te berusten op plausibele groeihypothesen, die voor 2010 en 2011 evenwel aan de voorzichtige kant zijn. De inflatieprognoses van het programma lijken realistisch.

 

(4)

Het overheidsoverschot voor 2007 wordt in de huidige actualisering geraamd op 4,5 % van het bbp, hetgeen grotendeels in overeenstemming is met de najaarsprognoses 2007 van de diensten van de Commissie, tegen een in het vorige geactualiseerde stabiliteitsprogramma gehanteerd streefcijfer van 2,8 % van het bbp. Dit komt met name door het doorwerkend effect van het meevallende resultaat over 2006 en door de verrassend hoge groei in 2007 waardoor de overheidsontvangsten werden opgestuwd, terwijl de uitgaven in overeenstemming met vorige plannen grotendeels onder controle bleven. De uitvoering van de begroting 2007 spoorde grotendeels met het advies van de Raad over het vorige programma (3). De Raad neemt er ook nota van dat de begroting 2007 grotendeels in overeenstemming was met de door de Eurogroep in april 2007 geformuleerde oriëntaties voor het begrotingsbeleid.

 

(5)

Het programma heeft als kerndoelstelling de houdbaarheid van de overheidsfinanciën te waarborgen met het oog op de vergrijzing. Evenals in het vorige programma is de Finse middellangetermijndoelstelling (MTD) voor de begrotingssituatie een structureel overheidsoverschot van 2 % van het bbp (structureel wil zeggen: conjunctuurgezuiverd, ongerekend eenmalige en andere tijdelijke maatregelen). Het nominale en primaire saldo blijven in 2007 aan de hoge kant, maar zullen naar verwachting elk jaar dalen. Het programma heeft als doel in de gehele programmaperiode vast te houden aan structurele overschotten die de MTD overschrijden. Anders dan in het vorige programma wordt in de nieuwe actualisering voorspeld dat het structureel overschot (berekend volgens de algemeen aanvaarde methode) in 2007 1,5 procentpunt hoger zal uitvallen, maar voor 2010 stemmen de ramingen voor het structureel saldo in beide actualiseringen overeen. De reden voor de vrij scherpe daling van het...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.