Geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Luxemburg voor de periode 2007-2010

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 22 februari 2008 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 12 februari 2008 over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Luxemburg voor de periode 2007-2010

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 12 February 2008 on the updated stability programme of Luxembourg, 2007-2010
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2008)62
Celex-nummer i 32008A0222(01)

3.

Key dates

Document 12-02-2008
Bekendmaking in Publicatieblad 22-02-2008; PB C 49 p. 1-4

4.

Wettekst

22.2.2008   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 49/1

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 12 februari 2008

over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Luxemburg voor de periode 2007-2010

(2008/C 49/01)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 5, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 12 februari 2008 heeft de Raad het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Luxemburg voor de periode 2007-2010 behandeld.

 

(2)

Na de inzinking in de 2001 tot en met 2003 maakt Luxemburg opnieuw een periode van krachtige groei door. In de periode 2004-2007 is het reële bbp met gemiddeld 5,25 % en de binnenlandse werkgelegenheid met gemiddeld meer dan 3 % per jaar gegroeid. Luxemburg is er daardoor in geslaagd weer een overschot op de overheidsfinanciën te realiseren. Voor de programmaperiode wordt ook een sterke groei verwacht, ook al zou deze in de komende jaren iets vertragen. Toch zal Luxemburg ondanks de goede staat waarin de economie, en met name de overheidsfinanciën, momenteel verkeren te maken krijgen met een groot vergrijzingsprobleem dat een ernstige bedreiging vormt voor de houdbaarheid van de overheidsfinanciën op lange termijn.

 

(3)

Het programma bevat twee verschillende scenario's voor de macro-economische en begrotingsprognoses: een „centraal” scenario en een „variant”. Het „centraal” scenario wordt in het programma gehanteerd als referentiescenario waarop de budgettaire prognoses zijn gebaseerd. Afgaande op de thans beschikbare informatie (2) lijkt het uit te gaan van plausibele groeihypothesen. Verwacht wordt dat de reële bbp-groei terugloopt van 6 % in 2007 naar gemiddeld 4,5 % over de periode 2008-2010. Gezien de versnelde stijging van de consumentenprijzen eind 2007 en gezien de recente stijging van de energieprijzen lijken de programmaprognoses voor de inflatie in 2008 aan de lage kant. Sinds begin 2000 ligt de stijging van de arbeidskosten in Luxemburg duidelijk boven het EU-gemiddelde en volgens de actualisering blijven deze in de programmaperiode vrij sterk toenemen. Daardoor zal het concurrentievermogen van het land waarschijnlijk geleidelijk verzwakken.

 

(4)

Voor 2007 wordt het overheidsoverschot in de najaarsprognoses 2007 van de diensten van de Commissie geraamd op 1,2 % van het bbp en in de actualisering 2007 van het stabiliteitsprogramma op 1,0 % van het bbp, terwijl in de vorige actualisering nog een tekort van 0,9 % van het bbp als streefcijfer werd genoemd. De voornaamste reden voor dit grote verschil met het streefcijfer is een ingrijpende herziening van de gegevens over de overheidsfinanciën in de afgelopen jaren die heeft geleid tot een forse opwaartse bijstelling van de reeks overheidssaldo's vanaf 2005. Daardoor blijkt Luxemburg in de afgelopen jaren zijn middellangetermijndoelstelling (MTD) voor de begrotingssituatie, namelijk een structureel tekort (d.w.z. een conjunctuurgezuiverd tekort ongerekend eenmalige en andere tijdelijke maatregelen) van 0,75 % van het bbp, allang te hebben bereikt. Dit is een veel beter resultaat dan het in de actualisering van 2006 genoemde streven, namelijk om de MTD vanaf 2007 te bereiken. Hoewel het overheidssaldo over 2007 slechts is verbeterd met de helft van hetgeen in de actualisering van 2006 was beoogd, en het meevallende resultaat bijna geheel te danken is aan de ingrijpende herziening van de gegevens over de overheidsfinanciën, zijn met de uitvoering van de begroting toch de doelstellingen gehaald waaraan de Raad in zijn advies van 27 februari 2007 over de actualisering van...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.