Geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Griekenland voor de periode 2007-2010

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 20 maart 2008 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 4 maart 2008 over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Griekenland voor de periode 2007-2010

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 4 March 2008 on the updated stability programme of Greece, 2007-2010
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2008)220
Celex-nummer i 32008A0320(08)

3.

Key dates

Document 04-03-2008
Bekendmaking in Publicatieblad 20-03-2008; PB C 74 p. 33-37

4.

Wettekst

20.3.2008   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 74/33

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 4 maart 2008

over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Griekenland voor de periode 2007-2010

(2008/C 74/08)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 5, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 4 maart 2008 heeft de Raad het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Griekenland met betrekking tot de periode 2007-2010 behandeld (2).

 

(2)

De afgelopen jaren heeft Griekenland een hoge groei gekend, die werd geschraagd door een krachtige particuliere consumptie en een dynamische investeringsactiviteit. Tegelijkertijd groeide ook de werkgelegenheid aanzienlijk sneller. Er blijven evenwel vrij grote inflatieverschillen met het eurogebied bestaan, die, ondanks een aanzienlijke productiviteitsgroei, tot een verlies aan concurrentievermogen leiden.

De hoge en toenemende externe onevenwichtigheden, ten dele het gevolg van het feit dat het land een van de hoogste investeringsratio's in de EU heeft, kunnen, indien daar op middellange termijn geen verandering in komt, negatieve gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de economie. Tegen deze achtergrond is voor het begrotingsbeleid een cruciale rol weggelegd bij het stabiliseren van de economie, het verbeteren van de efficiëntie ervan en het afzwakken van de risico's die aan oververhitting en toenemende externe onevenwichtigheden verbonden zijn. Sinds 2004 zijn aanzienlijke vorderingen gemaakt bij de duurzame consolidatie van de openbare financiën. In dat verband zijn het beheersen van de lopende primaire uitgaven, het vermijden van een procyclisch begrotingsbeleid en het verhogen van de doelmatigheid van de overheidsuitgaven van vitaal belang om verdere begrotingsdiscipline te bewerkstelligen en de kwaliteit van de openbare financiën te verbeteren. Gezien de nog steeds hoge overheidsschuld is de houdbaarheid van de openbare financiën op lange termijn in grote mate afhankelijk van het bereiken en handhaven van een gezonde begrotingssituatie en van het voortzetten van de lopende hervorming van de gezondheidszorg en het ingrijpend hervormen van het pensioenstelsel (3).

 

(3)

In het macro-economische scenario dat aan het programma ten grondslag ligt, wordt ervan uitgegaan dat het reële bbp gedurende de gehele programmaperiode met gemiddeld ongeveer 4 % zal groeien. Afgaande op de thans beschikbare informatie (4) lijkt dit scenario van positieve groeiverwachtingen uit te gaan, met name wat de laatste jaren betreft. In het stabiliteitsprogramma wordt met name aangenomen dat de particuliere consumptie en de investeringsgroei zich gunstig zullen blijven ontwikkelen tegen de achtergrond van een nogal forse stijging van de werkgelegenheid en een optimistische inschatting van de gevolgen van een aantal doorgevoerde maatregelen, zoals de in 2006 in wetgeving gegoten tweede fase van de belastinghervorming met onder meer een verdere verlaging van de tarieven van de personenbelasting, de wet ter bevordering van de investeringen en de bespoediging van PPP-projecten (publiek-private partnerschappen).

Bovendien kan de ontwikkeling van de arbeidskosten leiden tot inflatoire druk, ondanks de loonmatiging in de publieke sector, en kan het concurrentievermogen sterker verslechteren dan in het programma wordt aangenomen. Afgaande op recente informatie zijn de inflatieprognoses mogelijk onderhevig aan opwaartse risico's.

 

(4)

Volgens het programma zou het overheidstekort in 2007 wederom zijn opgelopen tot 2,7 % van het bbp (van...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.