Stabiliteitsprogramma van Malta voor de periode 2007-2010

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 20 maart 2008 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 4 maart 2008 over het stabiliteitsprogramma van Malta voor de periode 2007-2010

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 4 March 2008 on the stability programme of Malta, 2007-2010
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2008)182
Celex-nummer i 32008A0320(07)

3.

Key dates

Document 04-03-2008
Bekendmaking in Publicatieblad 20-03-2008; PB C 74 p. 28-32

4.

Wettekst

20.3.2008   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 74/28

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 4 maart 2008

over het stabiliteitsprogramma van Malta voor de periode 2007-2010

(2008/C 74/07)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 5, lid 2,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 4 maart 2008 heeft de Raad het eerste stabiliteitsprogramma van Malta voor de periode 2007-2010 behandeld.

 

(2)

Op 1 januari 2008 is Malta toegetreden tot het eurogebied. Sedert 2004 vertoont de bbp-groei een herstel. Aan het begin van deze eeuw werden de zwakke economische prestaties gedeeltelijk veroorzaakt door externe factoren, waaraan Malta als een kleine open economie die afhankelijk is van volatiel gebleken bedrijfstakken als het toerisme en de elektronicasector, in het bijzonder is blootgesteld.

Binnenlandse structurele zwakheden hebben ook bijgedragen tot de trage bbp-groei. In de periode 2001-2003 is de productiviteit gemiddeld ongeveer 1 % per jaar gekrompen. Voorts hebben aanzienlijke loonstijgingen geleid tot een sterke toename van de loonkosten per eenheid product en bijgevolg tot een verzwakking van het externe concurrentievermogen. Sinds 2004 zijn de economische prestaties verbeterd, vooral als gevolg van de gunstige conjunctuur maar ook dankzij loonmatiging en een herstel van de productiviteit. Vóór de toetreding tot het eurogebied heeft op begrotingsgebied een aanzienlijke consolidatie plaatsgevonden waarbij de schuld als percentage van het bbp sedert 2005 een dalende tendens vertoont, en is vooruitgang geboekt op het gebied van inflatiebestrijding. In dit nieuwe kader is het bewerkstelligen van meer manoeuvreerruimte voor het begrotingsbeleid door een voortzetting van de begrotingsconsolidatie en hervormingen aan de uitgavenzijde, in het bijzonder met betrekking tot de snel stijgende gezondheidszorguitgaven, een uitdaging voor de aanpassingscapaciteit van Malta ten opzichte van asymmetrische schokken. Voorts zouden dergelijke hervormingen aan de uitgavenzijde bijdragen tot een verbetering van de houdbaarheid van de overheidsfinanciën op lange termijn en het mogelijk maken de uitgaven aan te wenden voor groeibevorderende activiteiten, hetgeen bevorderlijk zou zijn voor een verhoging van de productiviteit. Hogere productiviteit in samenhang met een voortzetting van de loonmatiging zou een gunstige uitwerking hebben op het concurrentievermogen, een andere uitdaging waarmee de Maltese economie wordt geconfronteerd, in het bijzonder in het kader van de toetreding tot het eurogebied.

 

(3)

In het macro-economische scenario dat aan het programma ten grondslag ligt, wordt ervan uitgegaan dat de reële bbp-groei in 2007 3,5 % zal bedragen, in 2008 zal vertragen en vervolgens zal versnellen tot 3,4 % op het einde van de programmaperiode. Op basis van de thans beschikbare informatie (2) lijkt dit scenario voor 2007 uit te gaan van plausibele groeihypothesen. Voor de periode 2008-2010 worden gunstige prognoses voor de bbp-groei gehanteerd, hoofdzakelijk als gevolg van de verwachte sterke bijdrage van de netto-uitvoer in de laatste jaren van de programmaperiode. De voorspelling uit het programma dat de handelsbalans in 2010 met 3,3 procentpunten van het bbp zou kunnen worden verbeterd, is wellicht aan de optimistische kant.

De inflatieprognoses van het programma lijken realistisch en stroken met de najaarsprognoses 2007 van de diensten van de Commissie. Mogelijke verdere loonstijgingen in de overheidssector, die tot gevolg zouden kunnen hebben dat alle salarissen aanzienlijk sneller stijgen...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.