Geactualiseerde convergentieprogramma van Tsjechië voor de periode 2007-2010

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 20 maart 2008 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 4 maart 2008 over het geactualiseerde convergentieprogramma van de Tsjechische Republiek voor de periode 2007-2010

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 4 March 2008 on the updated convergence programme of the Czech Republic, 2007-2010
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2008)185
Celex-nummer i 32008A0320(06)

3.

Key dates

Document 04-03-2008
Bekendmaking in Publicatieblad 20-03-2008; PB C 74 p. 24-27

4.

Wettekst

20.3.2008   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 74/24

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 4 maart 2008

over het geactualiseerde convergentieprogramma van de Tsjechische Republiek voor de periode 2007-2010

(2008/C 74/06)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 9, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 4 maart 2008 heeft de Raad het geactualiseerde convergentieprogramma van de Tsjechische Republiek voor de periode 2007-2010 onderzocht.

 

(2)

De Tsjechische Republiek maakt een periode van sterke groei door, die op middellange termijn naar verwachting zal afzwakken. De recente scherpe daling van de werkloosheid is voornamelijk te danken aan conjuncturele factoren. De arbeidsmarkt lijkt nog bepaalde starheden te vertonen die van structurele aard zijn. Dit blijkt uit het hoge aantal vacatures, mismatches tussen gevraagde en aangeboden vaardigheden en regionale werkloosheidsverschillen. Deze problemen moeten in het toekomstige werkgelegenheidsbeleid worden aangepakt.

Het stabilisatieprogramma van 2007 lijkt een stap in de goede richting, hoewel verdere maatregelen nodig zijn om de budgettaire consolidatie voort te zetten. Met name bestaan er gezien de vergrijzing en de huidige staat van het pensioenstelsel en de gezondheidszorg nog risico's voor de houdbaarheid van de overheidsfinanciën op lange termijn. Een gedegen pensioenhervorming kan ook een gunstige uitwerking hebben op de potentiële groei. Door de stijging van de indirecte belastingen en de internationale grondstoffenprijzen zal de inflatiedruk toenemen, ook al heeft de Tsjechische Republiek op het gebied van prijsstabiliteit een goede staat van dienst opgebouwd.

 

(3)

Volgens het convergentieprogramma komt de bbp-groei in 2007 uit op zo'n 6 % en vlakt deze af tot ongeveer 5 % in de rest van de programmaperiode. Afgaande op de thans beschikbare informatie (2) lijkt dit scenario van plausibele hypothesen uit te gaan. Volgens de najaarsprognoses 2007 van de diensten van de Commissie blijft de particuliere consumptie door de sterke loonsverhogingen in de particuliere sector en door de stijgende werkgelegenheid krachtig, maar wordt het hoge niveau van 2007 niet vastgehouden vanwege de door de regering beoogde budgettaire consolidatie. Zowel het convergentieprogramma als de najaarsprognoses van de diensten van de Commissie gaan ervan uit dat de inflatie in 2008 door de stijging van de indirecte belastingen en de grondstoffenprijzen sterk toeneemt. Daarvan kan een negatieve invloed uitgaan op de nominale convergentie.

 

(4)

Voor 2007 wordt het overheidstekort in de najaarsprognoses van de diensten van de Commissie en in het convergentieprogramma geraamd op 3,4 % van het bbp, zijnde 0,6 procentpunt onder het streefcijfer van de vorige actualisering. Recente informatie over de uitvoering van de begroting wijst er echter op dat het uiteindelijke resultaat over 2007 duidelijk beter kan uitvallen dan waarop in het huidige programma wordt gerekend; en de meest recente informatie doet vermoeden dat het algemene tekort in 2007 circa 2 % van het bbp zou kunnen zijn. Het meevallende begrotingsresultaat is voornamelijk te danken aan het basiseffect van een ontvangstenquote die in 2006 hoger is uitgevallen dan in het voorgaande convergentieprogramma nog was verwacht, aan enige beperking van de uitgaven in 2007 en aan een dynamische groei van de ontvangsten omdat de nominale bbp-groei krachtiger was dan verwacht. Als het tekort over 2007 inderdaad lager uitvalt dan het begrotingsresultaat van 2006, is dit...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.