Geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Ierland voor de periode 2007-2010

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 20 maart 2008 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 4 maart 2008 over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Ierland voor de periode 2007-2010

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 4 March 2008 on the updated stability programme of Ireland, 2007-2010
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2008)221
Celex-nummer i 32008A0320(03)

3.

Key dates

Document 04-03-2008
Bekendmaking in Publicatieblad 20-03-2008; PB C 74 p. 10-14

4.

Wettekst

20.3.2008   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 74/10

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 4 maart 2008

over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Ierland voor de periode 2007-2010

(2008/C 74/03)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 5, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 4 maart 2008 heeft de Raad het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Ierland voor de periode 2007-2010 behandeld.

 

(2)

Na meer dan tien jaar uitbundige economische groei is het inkomen per hoofd van de bevolking van Ierland een van de hoogste in de Europese Unie. Oorspronkelijk was dit te danken aan de sterke exportgroei, maar meer recentelijk aan de snel groeiende binnenlandse vraag. In deze periode zijn de overheidsfinanciën aanmerkelijk verbeterd zodat de overheidsschuldquote aanzienlijk kon worden teruggedrongen.

De economie schakelt nu over naar een lagere groei die gekenmerkt wordt door een verslechtering van het concurrentievermogen wegens de recente ongunstige productiviteits- en prijsontwikkeling; een en ander wordt nog verergerd doordat de Ierse economie sterk afhankelijk is van de Amerikaanse en de Britse economie. Wat de binnenlandse factoren betreft, weerspiegelt de groeivertraging een terugkeer van de bedrijvigheid in de woningbouw naar een houdbaarder niveau, waardevermindering van de activa en stijgende werkloosheid. Deze ontwikkelingen kunnen problematisch blijken voor de overheidsfinanciën, ook al verkeren deze over de gehele linie nog in een gezonde staat; er wordt immers gerekend op lagere belastingontvangsten en op stijgende uitgaven ter verbetering van de publieke dienstverlening na een langdurige periode van begrotingsoverschotten. De vooruitzichten voor de overheidsfinanciën op de korte en de middellange termijn maken ook de zorg om de houdbaarheid van de overheidsfinanciën op de lange termijn urgenter, met het oog op de vergrijzing.

 

(3)

Volgens het macro-economische scenario van het programma loopt de reële bbp-groei terug van 4,8 % in 2007 tot gemiddeld 3,5 % in de rest van de programmaperiode. Afgaande op de thans beschikbare informatie (2) lijkt dit scenario aannemelijk. Er wordt vooral rekening gehouden met een forse correctie in de woningbouwsector, die enigszins wordt gecompenseerd door een aanhoudend herstel van de netto-uitvoer. De programmaprojecties voor de inflatie zijn gezien de recente ontwikkelingen bij de levensmiddelen- en energieprijzen voor 2008 iets aan de lage kant, maar voor de jaren daarna plausibel. De vooruitzichten voor de inflatie en het concurrentievermogen in de laatste jaren van het programma worden gunstig beïnvloed door een verbetering van de productiviteit en door een afkoeling van de arbeidsmarkt die doorwerkt in de lonen. Ook rekent het stabiliteitsprogramma op een daling van het externe tekort. Dit is logisch gezien de afzwakking van de binnenlandse vraag.

 

(4)

Het overheidsoverschot voor 2007 wordt in het stabiliteitsprogramma van december 2007 geraamd op 0,5 % van het bbp, tegen een streefcijfer van 1,2 % van het bbp in de vorige actualisering en 0,9 % van het bbp in de najaarsprognoses 2007 van de diensten van de Commissie. De neerwaartse bijstelling hangt samen met tegenvallers bij de uitgaven en de ontvangsten, die in beide gevallen slechts deels teniet zijn gedaan door een gunstig basiseffect van 2006. Hoewel het resultaat van de uitgaven van de centrale overheid op kasbasis grotendeels in overeenstemming was met de begrotingsplannen, gaven de algemene overheidsuitgaven, met name de...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.