Geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Slovenië voor de periode 2007-2010

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 20 maart 2008 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 4 maart 2008 over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Slovenië voor de periode 2007-2010

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 4 March 2008 on the updated stability programme of Slovenia, 2007-2010
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2008)181
Celex-nummer i 32008A0320(02)

3.

Key dates

Document 04-03-2008
Bekendmaking in Publicatieblad 20-03-2008; PB C 74 p. 5-9

4.

Wettekst

20.3.2008   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 74/5

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 4 maart 2008

over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Slovenië voor de periode 2007-2010

(2008/C 74/02)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 5, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 4 maart 2008 heeft de Raad het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Slovenië voor de periode 2007-2010 behandeld.

 

(2)

Slovenië heeft in de afgelopen tien jaar over het algemeen een krachtige bbp-groei gekend die in het eerste jaar van lidmaatschap van het eurogebied een hoogtepunt bereikte. Met name door de ontwikkeling van de grondstoffenprijzen en door een gebrek aan concurrentie in een aantal sectoren is de inflatie in 2007 echter ook duidelijk toegenomen, met het gevaar dat de lonen in 2008 worden meegezogen.

Dankzij de krachtige economische groei in de aanloop naar de toetreding tot de EU en het eurogebied is goede vooruitgang geboekt bij de consolidatie van de overheidsfinanciën. In de toekomst zijn verbetering van de arbeidsproductiviteit, het afstemmen van de lonen op de productiviteit en aanhoudende begrotingsinspanningen nodig om de macro-economische stabiliteit te vergroten en de inflatie te verlagen. Het concurrentievermogen van de exportgerichte economie zou gebaat zijn bij maatregelen om de recente stijging van de inflatie in Slovenië tegen te gaan. Voorts blijft de houdbaarheid van de overheidsfinanciën op lange termijn een probleem omdat de vergrijzing naar verwachting duidelijk gevolgen zal hebben voor de begroting en er geen sprake is van verdere pensioenhervormingen. Om het huidige economische inhaalproces te ondersteunen, is het van belang dat verdere structurele hervormingen, en met name een hervorming van de arbeidsmarkt en de productmarkten, worden doorgevoerd. In dit verband is het ook nuttig om de overheidsuitgaven verder te verschuiven naar groeibevorderende rubrieken, iets te doen aan starre begrotingsregels en de doelmatigheid van de uitgaven te vergroten.

 

(3)

Volgens het macro-economische scenario van het programma vertraagt de reële bbp-groei van 5,8 % in 2007 tot 4,6 % in 2008 en 4,1 % in 2009 en trekt deze aan het eind van de programmaperiode weer aan tot 4,5 %. Afgaande op de thans beschikbare informatie (2) lijkt dit scenario te berusten op plausibele groeihypothesen, zij het dat de risico's voor 2008 sinds de afronding van het stabiliteitsprogramma zijn toegenomen vanwege het externe klimaat. Na de onverwachte stijging van de inflatie in 2007 zijn de programmaprojecties voor de inflatie duidelijk hoger dan in het scenario van afgelopen jaar. Toch blijven ze voor 2008 gezien de recente ontwikkelingen bij de levensmiddelen- en energieprijzen aan de lage kant. Tweederonde-effecten van de sterke toename van de inflatie in 2007 en loonstijgingen in de publieke sector die tot looneisen in de particuliere sector leiden, kunnen ervoor zorgen dat het inflatieverschil met de rest van het eurogebied oploopt. Indien die situatie lang aanhoudt, kan dit tot gevolg hebben dat het concurrentievermogen zich minder gunstig ontwikkelt dan uit het programma naar voren komt.

 

(4)

Het overheidstekort voor 2007 wordt in de najaarsprognoses 2007 van de diensten van de Commissie geraamd op 0,7 % van het bbp, tegen een streefcijfer van 1,5 % van het bbp in het programma van 2006. Het verschil is voornamelijk te danken aan een gunstig basiseffect van het resultaat over 2006 en aan een hogere nominale bbp-groei in 2007 dan waarop gerekend...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.