Geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Spanje voor de periode 2007-2010

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 26 maart 2008 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 4 maart 2008 over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Spanje voor de periode 2007-2010

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 4 March 2008 on the updated stability programme of Spain, 2007-2010
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2008)219
Celex-nummer i 32008A0326(01)

3.

Key dates

Document 04-03-2008
Bekendmaking in Publicatieblad 26-03-2008; PB C 75 p. 5-8

4.

Wettekst

26.3.2008   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 75/5

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 4 maart 2008

over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Spanje voor de periode 2007-2010

(2008/C 75/02)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 5, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 4 maart 2008 heeft de Raad het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Spanje voor de periode 2007-2010 behandeld (2).

 

(2)

Spanje beleeft een lange periode van aanhoudende groei. De afgelopen twaalf jaar bedroeg de expansie immers gemiddeld 3,75 %, ruim boven het cijfer van circa 2 % voor het eurogebied. Een laag blijvende reële rente en dynamische demografische omstandigheden resulteerden niet alleen in een krachtige binnenlandse vraag en sterk toenemende werkgelegenheid, maar ook in een ongekende groei in de woningbouwsector.

Bovendien is de structurele werkloosheid door opeenvolgende arbeidsmarkthervormingen aanzienlijk gedaald. Tegelijkertijd zijn er echter een aantal onevenwichtigheden ontstaan of blijven voortduren, zoals een toenemend extern tekort en een inflatieverschil met het eurogebied, terwijl de productiviteitsgroei aanhoudend laag bleef. Wat de openbare financiën betreft, heeft er vanaf medio jaren negentig aan de uitgavenzijde een succesvolle consolidatie plaatsgevonden, waardoor het overheidssaldo verbeterde van een tekort van ongeveer 6 % bbp via een bijna sluitende begroting in 2000 naar een comfortabel overschot vanaf 2005. De totale belastinginkomsten zijn sinds het midden van de jaren negentig met ongeveer 4,25 procentpunt bbp gegroeid onder impuls van een in hogere belastingontvangsten resulterende groei. In de toekomst kan de vergrijzing, vooral als gevolg van de toenemende druk van de pensioenuitgaven, een negatief effect hebben op de langetermijnhoudbaarheid van de openbare financiën.

 

(3)

In het macro-economische scenario dat aan het programma ten grondslag ligt, wordt aangenomen dat de reële bbp-groei zal vertragen van 3,8 % in 2007 tot gemiddeld 3,1 % gedurende de rest van de programmaperiode. Afgaande op de momenteel beschikbare informatie (3) lijkt dit scenario voor de hele programmaperiode aan de optimistische kant. In 2008 zullen inflatiedruk, lagere groeiverwachtingen alsook de ontwikkelingen in de woningsector naar verwacht op het beschikbare inkomen wegen en wellicht tot een lagere bbp-groei leiden dan in het programma is voorspeld. Ook de in het programma aangegeven groeisamenstelling, en met name het aanpassingstraject van de woningbouwsector, is optimistisch ingeschat. In het programma wordt uitgegaan van een vertraging van de investeringen in de woningbouw, maar volgens de najaarsprognoses 2007 van de Commissiediensten zou de sector zelfs een krimp vertonen, die al in 2008 zou beginnen en die in 2009 een stagnatie van de totale investeringen met zich mee zou brengen. Door een daling van de invoer zou de bijdrage van de netto-uitvoer aan de groei echter groter kunnen uitvallen dan in het programma is aangegeven. Tenslotte lijken, in het licht van de recentste beschikbare informatie over voeding- en olieprijzen, de programmaprognoses voor de inflatie aan de lage kant.

 

(4)

In de najaarsprognoses 2007 van de diensten van de Commissie wordt het overheidsoverschot voor 2007 op 1,8 % bbp geraamd, tegen een in het vorige geactualiseerde stabiliteitsprogramma gehanteerd streefcijfer van 1 % bbp. Dit verschil is voor de helft te verklaren door het positieve basiseffect van 2006. De andere helft resulteert uit een hoger dan...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.