Economisch partnerschapsprogramma van Slovenië

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 17 december 2013 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 10 december 2013 betreffende het economisch partnerschapsprogramma van Slovenië

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 10 December 2013 on the Economic Partnership Programme of Slovenia
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel COM(2013)911 NLEN
Celex-nummer i 32013A1217(03)

3.

Key dates

Document 10-12-2013
Bekendmaking in Publicatieblad 17-12-2013; PB C 368 p. 7-8
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

17.12.2013   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 368/7

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 10 december 2013

betreffende het economisch partnerschapsprogramma van Slovenië

2013/C 368/03

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EU) nr. 473/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2013 betreffende gemeenschappelijke voorschriften voor het monitoren en beoordelen van ontwerpbegrotingsplannen en voor het garanderen van de correctie van buitensporige tekorten van de lidstaten van de eurozone (1), en met name artikel 9, lid 4,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Het stabiliteits- en groeipact (SGP) beoogt de begrotingsdiscipline binnen de gehele Unie te waarborgen en formuleert het kader voor het voorkomen en corrigeren van buitensporige overheidstekorten. Het is gebaseerd op de doelstelling van gezonde openbare financiën als middel ter versterking van de voorwaarden voor prijsstabiliteit en voor een sterke duurzame groei, die berust op financiële stabiliteit, waarbij tegelijk de verwezenlijking van de doelstellingen van de Unie voor duurzame groei en werkgelegenheid wordt ondersteund.

 

(2)

In Verordening (EU) nr. 473/2013 worden voorschriften vastgesteld ter versterking van de monitoring van het begrotingsbeleid in de eurozone en ter waarborging van de consistentie van de nationale begrotingen met de richtsnoeren inzake het economisch beleid die zijn afgegeven in het kader van het stabiliteits- en groeipact (SGP) en het Europees semester voor de coördinatie van het economisch beleid. Daar louter budgettaire maatregelen mogelijk niet volstaan om een duurzame correctie van het buitensporige tekort te garanderen, kunnen aanvullende beleidsmaatregelen en structurele hervormingen noodzakelijk zijn.

 

(3)

In artikel 9 van Verordening (EU) nr. 473/2013 worden de gedetailleerde regels vastgesteld voor de economische partnerschapsprogramma's die moeten worden voorgelegd door lidstaten die de euro als munt hebben waartegen een buitensporigtekortprocedure loopt. Het economisch partnerschapsprogramma dient een routekaart van maatregelen te bevatten die bijdragen tot een effectieve en duurzame correctie van het buitensporig tekort, en dient met name de belangrijkste structurele budgettaire hervormingen te vermelden, in het bijzonder de hervormingen op het gebied van belastingen, pensioenen, gezondheidszorg en begrotingskaders.

 

(4)

Op 2 december 2009 heeft de Raad een besluit vastgesteld overeenkomstig artikel 126, lid 6, van het Verdrag waarbij Slovenië aan een buitensporigtekortprocedure werd onderworpen. De Raad heeft op 21 juni 2013 overeenkomstig artikel 126, lid 7, van het Verdrag een herziene aanbeveling vastgesteld in de context van een buitensporigtekortprocedure die was gestart vóór de inwerkingtreding van Verordening (EU) nr. 473/2013. In dit verband is Slovenië gevraagd uiterlijk 1 oktober 2013 een economisch partnerschapsprogramma in te dienen waarin de structurele budgettaire hervormingen worden vermeld die een effectieve en duurzame correctie van het buitensporige tekort moeten garanderen.

 

(5)

Het op 1 oktober door Slovenië ingediende economisch partnerschapsprogramma bevat maatregelen die gericht zijn op het versterken van de begrotingsstrategie voor een duurzame correctie van het buitensporige tekort (landenspecifieke aanbeveling ((„LSA”) 1), het bevorderen van de duurzaamheid op lange termijn van het pensioenstelsel en het beteugelen van de kosten van de vergrijzing (LSA 2), het hervormen van de arbeidsmarkt (LSA 3), het beoordelen van de kwaliteit van activa in het bankwezen (LSA 4), het verbeteren van het regelgevingskader voor banken en de toezichtcapaciteit (LSA 5), het hervormen van gereglementeerde beroepen (LSA 6), het inkorten van gerechtelijke...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.