Economisch partnerschapsprogramma van Nederland

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 18 december 2013 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 10 december 2013 betreffende het economisch partnerschapsprogramma van Nederland

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 10 December 2013 on the Economic Partnership Programme of the Netherlands
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel COM(2013)910 NLEN
Celex-nummer i 32013A1218(02)

3.

Key dates

Document 10-12-2013
Bekendmaking in Publicatieblad 18-12-2013; PB C 371 p. 4-5
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

18.12.2013   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 371/4

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 10 december 2013

betreffende het economisch partnerschapsprogramma van Nederland

(2013/C 371/02)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EU) nr. 473/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2013 betreffende gemeenschappelijke voorschriften voor het monitoren en beoordelen van ontwerpbegrotingsplannen en voor het garanderen van de correctie van buitensporige tekorten van de lidstaten van de eurozone (1), en met name artikel 9, lid 4,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Het stabiliteits- en groeipact (SGP) beoogt de begrotingsdiscipline binnen de gehele Unie te waarborgen en formuleert het kader voor het voorkomen en corrigeren van buitensporige overheidstekorten. Het is gebaseerd op de doelstelling van gezonde openbare financiën als middel ter versterking van de voorwaarden voor prijsstabiliteit en voor een sterke duurzame groei, die berust op financiële stabiliteit, waarbij tegelijk de verwezenlijking van de doelstellingen van de Unie voor duurzame groei en werkgelegenheid wordt ondersteund.

 

(2)

In Verordening (EU) nr. 473/2013 worden voorschriften vastgesteld ter versterking van de monitoring van het begrotingsbeleid in de eurozone en ter waarborging van de consistentie van de nationale begrotingen met de richtsnoeren inzake het economisch beleid die zijn afgegeven in het kader van het SGP en het Europees semester. Daar louter budgettaire maatregelen mogelijk niet volstaan om een duurzame correctie van het buitensporig tekort te waarborgen, kunnen aanvullende beleidsmaatregelen en structurele hervormingen noodzakelijk zijn.

 

(3)

In artikel 9 van Verordening (EU) nr. 473/2013 worden de gedetailleerde regels vastgesteld voor de economische partnerschapsprogramma's die moeten worden voorgelegd door lidstaten die de euro als munt hebben waartegen een buitensporigtekortprocedure loopt. Het economisch partnerschapsprogramma dient een routekaart van maatregelen te bevatten die bijdragen tot een effectieve en duurzame correctie van het buitensporig tekort, en dient met name de belangrijkste structurele budgettaire hervormingen te vermelden, in het bijzonder de hervormingen op het gebied van belastingen, pensioenen, gezondheidszorg en begrotingskaders.

 

(4)

Op 2 december 2009 heeft de Raad een besluit vastgesteld overeenkomstig artikel 126, lid 6, van het Verdrag waarbij Nederland aan een buitensporigtekortprocedure werd onderworpen. Op 21 juni 2013 heeft de Raad een herziene aanbeveling overeenkomstig artikel 126, lid 7, vastgesteld. In dit verband werd Nederland verzocht uiterlijk op 1 oktober 2013 een economisch partnerschapsprogramma voor te leggen.

 

(5)

Op 30 september 2013, en binnen de in artikel 9, lid 3, en artikel 17, lid 2, van Verordening (EU) nr. 473/2013 vastgestelde termijn, heeft Nederland een economisch partnerschapsprogramma bij de Commissie en de Raad ingediend waarin met name de budgettair-structurele hervormingen worden vermeld die een effectieve en duurzame correctie van het buitensporig tekort moeten waarborgen (landspecifieke aanbeveling ((„LSA”) 1). Het economisch partnerschapsprogramma bevat eveneens maatregelen waarmee gevolg wordt geven aan de bredere reeks landspecifieke aanbevelingen die de Raad op 9 juli 2013 tot Nederland heeft gericht: een beperking van de schulden en gerelateerde financiële risico's op de koopwoningmarkt, een bevordering van de doorstroom op de koopwoningmarkt, een verbetering van de werking en allocatie van de sociale huursector, een bevordering van de private huursector (LSA 2), een verbetering van het financieel toezicht op de pensioenfondsen en mogelijk maken van een betere balans tussen zekerheid en ambitie, ook...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.