BIJLAGE RICHTSNOEREN VOOR DE LIDSTATEN: VOORGESTELDE MAATREGELEN VOOR EEN BETERE TENUITVOERLEGGING VAN DE MILIEUWETGEVING bij MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD, HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ EN HET COMITÉ VAN DE REGIO'S EU-evaluatie van de tenuitvoerlegging van het milieubeleid: Gemeenschappelijke uitdagingen en hoe inspanningen te bundelen om betere resultaten te realiseren - Hoofdinhoud
Documentdatum | 06-02-2017 |
---|---|
Publicatiedatum | 07-02-2017 |
Kenmerk | 5967/17 ADD 1 |
Van | Secretary-General of the European Commission, signed by Mr Jordi AYET PUIGARNAU, Director |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Raad van de Europese Unie
Brussel, 6 februari 2017 (OR. en)
5967/17 ADD 1
ENV 103 ECOFIN 70 SOC 68 COMPET 74 POLGEN 9 CONSOM 37
BEGELEIDENDE NOTA
van: de heer Jordi AYET PUIGARNAU, directeur, namens de secretarisgeneraal van de Europese Commissie
ingekomen: 6 februari 2017
aan: de heer Jeppe TRANHOLM-MIKKELSEN, secretaris-generaal van de
Raad van de Europese Unie
Nr. Comdoc.: COM(2017) 63 final i - ANNEX 1
Betreft: BIJLAGE
RICHTSNOEREN VOOR DE LIDSTATEN: VOORGESTELDE MAATREGELEN VOOR EEN BETERE TENUITVOERLEGGING VAN DE MILIEUWETGEVING
bij
MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD, HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ EN HET COMITÉ VAN DE REGIO'S
EU-evaluatie van de tenuitvoerlegging van het milieubeleid: Gemeenschappelijke uitdagingen en hoe inspanningen te bundelen om betere resultaten te realiseren
Hierbij gaat voor de delegaties document COM(2017) 63 final i - ANNEX 1.
Bijlage: COM(2017) 63 final i - ANNEX 1
EUROPESE COMMISSIE
Brussel, 3.2.2017 COM(2017) 63 final i
ANNEX 1
BIJLAGE
RICHTSNOEREN VOOR DE LIDSTATEN: VOORGESTELDE MAATREGELEN VOOR EEN BETERE TENUITVOERLEGGING VAN DE MILIEUWETGEVING
bij
MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE
RAAD, HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ EN HET COMITÉ VAN DE REGIO'S
EU-evaluatie van de tenuitvoerlegging van het milieubeleid: Gemeenschappelijke
uitdagingen en hoe inspanningen te bundelen om betere resultaten te realiseren
{SWD(2017) 33 - 60 final} RICHTSNOEREN VOOR DE LIDSTATEN:
VOORGESTELDE MAATREGELEN VOOR EEN BETERE
TENUITVOERLEGGING VAN DE MILIEUWETGEVING 1
Voorgestelde maatregelen Lidsta(a)t(en)
Ontwikkelen van een circulaire economie en verhogen van de hulpbronnenefficiëntie
• Versterken van het beleidskader voor het versnellen van de invoering van de BE, BG, CZ, DE, HR, circulaire economie door alle economische sectoren, waardoor lokale HU, IT, RO, SE, SK ondernemingen verder worden ondersteund en investeringen in de openbare onderzoeks- en opleidingssystemen worden opgevoerd, met name met betrekking tot water- en energiebesparingen, afvalvermindering, recycling van materialen, ecologisch ontwerp en de introductie van markten voor secundaire grondstoffen.
• Betere controles uitvoeren van het beleid inzake circulaire economie om de PT, SI doeltreffendheid ervan te beoordelen en het beleid te kunnen herzien.
• Bevorderen van de ontwikkeling en uitwisseling van goede praktijken tussen alle BE, CY, EL, ES overheidsentiteiten, met name op lokaal niveau, betreffende de circulaire
economie en eco-innovatie.
• Stimuleren van de academische wereld en scholen teneinde de circulaire IT, PL, SK economie te promoten. Consumenten en het mkb bewust maken van de
voordelen van een circulaire economie.
• Beginselen van de circulaire economie vaststellen; verhogen van het niveau van BE, EL, ES, HU, IT, RO, recycling en van het gebruik van ecologisch ontwerp in de mkb-sector, met name SK
door verdere investeringen in onderwijs en opleiding. Stimuleren van maatregelen op het gebied van hulpbronnenefficiëntie (bv. besparing van energie en water).
• Stimuleren van investeringen in groene producten en diensten. Vergemakkelijken CZ, ES, HU, MT, RO, SE, van groene beleggingen en de toegang tot financiering. Bevorderen van O&O- SK
financiering in het mkb.
Afvalbeheer
• Een nieuw beleid invoeren, met inbegrip van economische instrumenten AT, BG, CY, DE, DK,
("uitgebreide producentenverantwoordelijkheid", "gedifferentieerde EE, EL, ES, FI, FR, HR, afvaltarieven") voor de verdere tenuitvoerlegging van de afvalhiërarchie, dat wil HU, IE, IT, LU, LV, MT, zeggen het bevorderen van preventie, en het economisch aantrekkelijker maken NL, PL, PT, RO, SE, SI, van hergebruik en recycling. Uitbannen van "meeliftgedrag" en zorgen voor SK, UK financiële levensvatbaarheid van afvalverwerkingsbedrijven.
• Afstappen van de verbranding van herbruikbaar en recycleerbaar afval door de AT, BE, CZ, DE, DK, EE, geleidelijke uitfasering van subsidies voor verbranding of door de invoering van FI, IE, LU, PL, PT, SE heffingen voor verbranding.
• Invoeren en/of geleidelijk verhogen van stortbelastingen om het storten van CY, CZ, EL, ES, HR, HU, recycleerbaar en nuttig toepasbaar afval uit te faseren. Harmoniseren van IT, LT, LV, MT, PL, RO, regionale stortbelastingen. Het niveau van de stortheffingen herzien. SI, SK, UK
Gebruikmaken van de opbrengsten van de economische instrumenten ter ondersteuning van de gescheiden inzameling en de voor alternatieve opties
1 Deze bijlage geeft een overzicht van de voorgestelde maatregelen in de 28 EIR-landenrapporten. Hierbij moet worden opgemerkt dat de Commissie heeft besloten zich in deze eerste ronde van EIR-beoordelingen te concentreren op een beperkt aantal maatregelen die in elke lidstaat prioriteit moeten krijgen. Bovendien heeft de Commissie in het licht van de beschikbare informatie besloten om in deze eerste EIR-ronde geen voorstellen tot maatregelen te formuleren op het gebied van groene infrastructuur, bodembescherming, duurzaamheid van steden, groene belastingen en uitfasering van milieuonvriendelijke subsidies, groene overheidsopdrachten en -investeringen, maar in de verslagen zijn deze werkterreinen wel onderzocht.
vereiste infrastructuur.
• Aandacht besteden aan de tenuitvoerlegging van de verplichting tot gescheiden BG, CY, CZ, EE, EL, ES, inzameling om de recyclingpercentages te verhogen en prioriteit geven aan de FR, HR, IE, IT, LT, PL,
gescheiden inzameling van bioafval om de composteringspercentages te PT, RO, SK verhogen. Openen van vestigingen voor de inzameling van specifieke afvalstoffen (zogenaamde "selectieve inzamelpunten voor afval") in elke gemeente.
• Aanvullen en actualiseren van (het) afvalbeheerplan(en) en/of (het) BE, DE, EL, ES, FR, RO afvalpreventieprogramma('s) teneinde het gehele gebied te dekken.
• Hoge prioriteit gegeven aan de afronding van de werkzaamheden inzake illegale BG, CY, EL, RO stortplaatsen.
• Het bouwen van te veel infrastructuur voor het behandelen van restafval BG, CY, CZ, EL, ES, HR, vermijden. HU, IT, LT, LV, MT, PL, RO, SK
• Zorgen dat de afvalstoffenstatistieken aan de richtlijnen van Eurostat voldoen. CZ, SI
Verbeteren van de samenhang van de gegevens over afvalbeheer uit verschillende bronnen (ook wat betreft de grote kloof tussen geproduceerd en verwerkt afval).
• Intensiveren van de samenwerking tussen de regio's teneinde de ES, IT afvalbehandelingscapaciteit efficiënter te gebruiken en de nationale
doelstellingen voor recycling te behalen.
• Versterken en vergroten van handhavingscapaciteit. MT, PL, RO
Natuur en biodiversiteit en raming van het natuurlijk kapitaal
• Voltooien van de procedure voor de aanwijzing van gebieden, met inbegrip van AT, BE, BG, CY, CZ, het mariene gedeelte, en het invoeren van duidelijk gedefinieerde DE, DK, EE, EL, ES, FI, instandhoudingsdoelstellingen en noodzakelijke instandhoudingsmaatregelen FR, HR, HU, IE, IT, LT, voor de gebieden, en het beschikbaar stellen van voldoende middelen voor de LU, LV, MT, NL, PL, PT, tenuitvoerlegging ervan teneinde soorten en habitats van communautair belang te RO, SE, SI, SK, UK
behouden/herstellen in een gunstige staat van instandhouding in hun natuurlijk verspreidingsgebied. Voltooien en actualiseren van prioritaire actiekaders. Vergroten van de kennis en verbeteren van de beschikbaarheid van gegevens teneinde passende instandhoudingsmaatregelen beter te kunnen uitvoeren.
• Zorgen dat Natura 2000-beheerplannen met administratieve capaciteit en BG, EE, EL, IT, PL, RO, financiële middelen doeltreffend worden uitgevoerd. Capaciteitsopbouw van SI, SK
bevoegde autoriteiten (beheerinstanties op centraal en regionaal niveau en op het niveau van de afzonderlijke gebieden) voor het uitvoeren van beheerplannen, het vergroten van de kennis over Natura 2000 en de stimulansen voor investeringen ter bevordering van de voordelen ervan, en het aanpakken van illegale activiteiten die een negatieve invloed hebben op de fauna en flora via een betere handhaving, zowel binnen als buiten de Natura 2000-gebieden.
• Het ontwikkelen en bevorderen van slimme en gestroomlijnde AT, BG, CY, CZ, DE, EE, implementatiewijzen, met name wat betreft vergunningsprocedures voor ES, HU, IT, LT, MT, PL, gebieden en soorten, om de nodige kennis en beschikbaarheid van gegevens te PT
waarborgen, en het versterken van de dialoog met belanghebbenden.
• Verder ondersteunen van het in kaart brengen en beoordelen van ecosystemen en AT, BE, BG, CY, CZ, hun diensten, de beoordeling en de ontwikkeling van een boekhouding voor DE, DK, EE, EL, ES, FI, natuurlijk kapitaal. FR, HR, HU, IE, IT, LT, LV, MT, NL, PL, PT, RO, SE, SI, SK
• Het versterken van de bestuurlijke capaciteit ter verbetering van adequate CY, EL, IT beoordelingsprocedures en ter voorkoming van de achteruitgang van Natura
2000-gebieden als gevolg van schadelijke ontwikkelingen.
• Zorgen voor adequate handhaving van het jachtverbod op beschermde CY, FR, MT vogelsoorten.
• Versterken van de integratie van biodiversiteitskwesties in andere DE, DK, FR, PT, SI beleidsterreinen (met name in de landbouw, maar ook in de bosbouw, de visserij,
stadsplanning, planning van infrastructuur en toerisme) en het bevorderen van de communicatie tussen de actoren.
• Optimaliseren van de bijdrage van het Natura 2000-netwerk en de nationale NL natuurnetwerken tot het bereiken van een goede staat van instandhouding en het
verminderen van habitatversnippering, atmosferische depositie van stikstof, verdroging en verzuring.
• Voorkomen van verdere habitatversnippering en het nemen van maatregelen om LU ecologische verbindingen te herstellen.
• Zorgen dat de programma's voor plattelandsontwikkeling en de tenuitvoerlegging LU, NL, RO van vergroening de biodiversiteitsmaatregelen bevorderen en bijdragen tot de
verwezenlijking van een gunstige staat van instandhouding van habitats en soorten, in het bijzonder ten aanzien van de handhaving van landbouw met een hoge natuurwaarde.
• Benutten van waardevol natuurlijk kapitaal om banen en inkomsten te creëren. In EL, ES deze context duurzaam toerisme verder ontwikkelen.
• Verder ondersteunen van de lopende werkzaamheden in verband met een FR, UK duurzaam partnerschap voor de bescherming van de biodiversiteit, duurzame
ontwikkeling en maatregelen ten behoeve van de aanpassing aan en de beperking van de klimaatverandering in de ultraperifere gebieden en de landen en gebieden overzee.
• Het bevorderen van stimulansen voor bos- en landbouwers om bos- en LV, SK graslandhabitats beter te beschermen. Zorgen voor een duurzaam bosbeheer en
bevorderen van een efficiënt gebruik van biomassa.
Bescherming van het mariene milieu 2
• Verder werken aan de verbetering van de definities van "goede milieutoestand" BE, CY, DE, DK, EE, EL, (met name voor descriptoren biodiversiteit), onder meer via regionale ES, FI, FR, HR, IE, IT, samenwerking door gebruik te maken van de werkzaamheden van de LT, LV, MT, NL, PT, RO, desbetreffende regionale zeeverdragen. SE, SI, UK
• Identificeren en aanpakken van leemten in de kennis die ten grondslag ligt aan de BE, BG, CY, DE, DK, goede milieutoestand. EE, FI, FR, IE, LT, LV, MT, NL, PT, RO, SI
• Verder ontwikkelen van de methoden om de effecten van de belangrijkste BE, BG, CY, DE, EE, EL, belastende factoren te beoordelen (en te kwantificeren) met het oog op betere en HR, IE, IT, LV, LT, MT, meer overtuigende beoordelingsresultaten in de verslaglegging van 2018. NL, RO, SE, UK
• Verder integreren van bewakingsprogramma's die voortvloeien uit andere BE, BG, CY, DE, DK,
EU-wetgeving en verder uitvoeren van gezamenlijke bewakingsprogramma's die EE, ES, FI, FR, HR, IE, op (sub)regionaal niveau zijn ontwikkeld (Helcom, Ospar, het Verdrag van IT, LT, LV, NL, PT, RO, Barcelona, de Zwarte-Zeecommissie). Verbeteren van de vergelijkbaarheid en de SE, SI, UK samenhang van bewakingsmethoden binnen de mariene regio('s) van het land.
• Dringend het nationale maatregelenprogramma voltooien, er verslag over BG, CY, DK, EE, EL, uitbrengen en ten uitvoer leggen. HR, LT, MT, SI, RO
• Zorgen dat het bewakingsprogramma van de lidstaten onverwijld ten uitvoer BE, BG, CY, DE, DK, wordt gelegd, en geschikt is om de vooruitgang naar een goede milieutoestand te EE, ES, FI, FR, HR, IT, bewaken. IE, LT, LV, MT, NL, PT, RO, SE, SI, UK
2 De Commissie heeft geen richtsnoer opgesteld voor Polen vanwege diens late verslaglegging krachtens de kaderrichtlijn
mariene strategie.
Luchtkwaliteit
• Handhaven van de neerwaartse trend van emissies van luchtverontreinigende AT, BE, DE, DK, ES, FI, stoffen teneinde volledig te voldoen aan de thans geldende "nationale FR, LU, NL
emissieplafonds" én "grenswaarden van de luchtkwaliteit". Verminderen van de negatieve effecten van luchtverontreiniging op de gezondheid, het milieu en de economie.
• Handhaven van de neerwaartse trend van emissies van luchtverontreinigende BG, CZ, EL, HR, HU, IT, stoffen teneinde volledig te voldoen aan de "grenswaarden van de LT, PL, PT, RO, SE, SI, luchtkwaliteit". Verminderen van de negatieve effecten van luchtverontreiniging SK, UK
op de gezondheid, het milieu en de economie.
• Handhaven van de neerwaartse trend van emissies van luchtverontreinigende CY, EE, MT stoffen – en verminderen van de negatieve effecten van luchtverontreiniging op
de gezondheid, het milieu en de economie, onder meer via de ontwikkeling van een alomvattende strategie en een actieplan voor het aanpakken van verkeerscongestie.
• Verminderen van ammoniakemissies (NH 3 ) teneinde te voldoen aan de thans AT, DE, DK, ES, FI, NL
geldende nationale emissieplafonds, bijvoorbeeld door invoering of uitbreiding van het gebruik van emissiearme landbouwtechnieken.
• Terugdringen van NMVOS-emissies teneinde te voldoen aan de thans geldende DE, DK, IE, LU nationale emissieplafonds en, in voorkomend geval, de ozonconcentraties terug
te dringen.
• Verminderen van stikstofoxide-emissies (NO x ) om te voldoen aan AT, BE, CZ, DE, DK, EL, de thans geldende nationale emissieplafonds en/of om stikstofdioxide-emissies ES, FI, FR, HU, IE, IT,
(NO 2 ) te verminderen (en, in voorkomend geval, ozonconcentraties), onder meer LU, NL, PL, PT, RO, SE, door vermindering van vervoersgerelateerde emissies – met name in stedelijke SK, UK gebieden.
• Verminderen van PM 10 - AT, BE, BG, CZ, DE, EL, emissies en -concentraties (en in voorkomend geval benzo(a)pyreenemissies en - ES, FR, HR, HU, IT, LT, concentraties), onder meer door een vermindering van de emissies ten gevolge LV, PL, RO, SE, SI, SK van de opwekking van energie en warmte met behulp van vaste brandstoffen, en
ten gevolge van het vervoer en de landbouw.
Geluidshinder
• Opstellen van ontbrekende geluidsactieplannen. BE, CY, CZ, DE, EL, ES, FR, HR, IT, LV, PL, PT, RO, SE, SI, SK
• Opstellen van ontbrekende geluidsbelastingkaarten. BE, EL, ES, FR, IT, LV, PT, RO, SK
Waterkwaliteit en -beheer
• Verbeteren van het waterbeleid in lijn met de interventielogica van de AT, BE, BG, CY, CZ, kaderrichtlijn water in de tweede cyclus van de stroomgebiedbeheerplannen DE, DK, EE, EL, ES, FI, (SGBP's), dat wil zeggen een nauwkeuriger beoordeling bieden van belastende FR, HR, HU, IE, IT, LT, factoren om de bewaking van de toestand van waterlichamen te verbeteren en LU, LV, MT, NL, PL, PT, "maatregelenprogramma's" ontwerpen die gericht zijn op de belangrijkste RO, SE, SI, SK, UK
vastgestelde belastende factoren, met name hydromorfologische belasting en vervuiling veroorzaakt door landbouw, industrie en stedelijk afvalwater. De maatregelenprogramma's en de bewakingsprogramma's moeten voldoende worden gefinancierd.
• Zorgen dat de verleende vrijstellingen voldoen aan alle voorschriften van de AT, BE, MT, NL, PL kaderrichtlijn water en worden ondersteund door bewijsmateriaal, met name
betreffende de beoordeling van voor het milieu aanmerkelijk gunstigere middelen. Inspanningen blijven leveren om het aantal vrijstellingen te verminderen.
• Invoeren en/of uitrollen van een waterprijsstellingsbeleid dat een breed scala van BG, CY, CZ, ES, HU, IE, waterdiensten dekt en dat is gebaseerd op een bemetering die tarieven met IT, SK
doorberekening van milieu- en bronkosten zou omvatten en die prikkels zou scheppen voor een efficiënter gebruik van water. Vrijstellingen van waterheffingen moeten opnieuw worden overwogen. Het is eveneens wenselijk om een nationale regelgever of een toezichtsorgaan op te zetten om te zorgen voor samenhang en de passende terugwinning van kosten via de tarieven.
• Zorgen dat de waterverontreiniging door landbouw afdoende wordt aangepakt, BE, BG, CY, CZ, DE, zowel op grond van de nitratenrichtlijn als de kaderrichtlijn water. Doeltreffende DK, EE, EL, ES, FI, FR, basismaatregelen en aanvullende maatregelen nemen om deze verontreiniging IE, IT, LT, LV, MT, NL, aan te pakken. Bewaken van de ontwikkeling van door de landbouw PL, PT, RO, SE, SI, UK uitgeoefende milieudruk en de waterkwaliteit, waarbij de verkregen informatie
kan worden gebruikt als input voor de aanwijzing van kwetsbare zones en de herziening van "nitraatactieprogramma's". In voorkomend geval rekening houden met gebieden met intensieve landbouw en hoge nitraatgehalten, een verhoging van de door de landbouw uitgeoefende milieudruk en bijzonder kwetsbare wateren, zoals de Oostzee.
• Verbeteren van controle op wateronttrekking, zowel uit oppervlaktewater als CY, ES grondwater. Bevorderen van waterefficiëntie en duurzame waterretentie, met
inbegrip van op natuurlijke processen gebaseerde waterretentiemaatregelen in het maatregelenprogramma en zorgen voor een adequate financiering. Wat Cyprus betreft, mag water gewonnen door ontzilting niet voor agrarische doeleinden worden gebruikt.
• Watervergunningen herzien, zodat deze stroken met de milieudoelstellingen en BG, CY, CZ, EL, ES, HU, zorgen dat nieuwe projecten die kunnen leiden tot een achteruitgang van de IT, LT, LU, PL, PT, SE,
toestand adequaat worden beoordeeld overeenkomstig artikel 4, lid 7, van de SK kaderrichtlijn water. In deze beoordelingen moet rekening worden gehouden met alternatieve opties en adequate risicobeperkende maatregelen. Het vergunningenbeleid voor het handhaven of onderhouden van waterkrachtcentrales moet worden herzien en geactualiseerd.
• Volledig tenuitvoerleggen van de richtlijn inzake de behandeling van stedelijk BE, BG, CY, EL, ES, HR, afvalwater in alle agglomeraties. Aanleggen van de infrastructuur teneinde te HU, IE, IT, PL, PT, RO,
voldoen aan de drinkwaterrichtlijn en de richtlijn inzake de behandeling van SI stedelijk afvalwater. Verbeteren van het in de richtlijn inzake de behandeling van stedelijk afvalwater bedoelde nationale rapportagesysteem. Prioriteit blijven geven aan de investeringen voor zuiveringsinstallaties voor stedelijk afvalwater, onder meer via een efficiënt gebruik van de fondsen voor het cohesiebeleid, indien aan de voorwaarden wordt voldaan.
• Maatregelen tot rationalisering van structuren en diensten op het gebied van LV water- en afvalwaterbeheer kunnen eveneens worden overwogen, samen met
stimulerende maatregelen voor het verhogen van het niveau van fysieke verbindingen met de netwerken.
• Alle overstromingsrisico- en overstromingsgevaarkaarten aannemen. Bij de BG, HU, IT, MT tenuitvoerlegging van projecten ter bescherming tegen overstromingen moet
aandacht worden besteed aan op de natuur gebaseerde waterretentiemaatregelen. In de brede zin combineren van overstromingsbeheer met waterretentie, waarbij wordt gekeken naar de ernstige problemen in verband met waterschaarste.
• Verbeteren van de coördinatie bij de tenuitvoerlegging van water-, mariene- en BE, IT, PT natuurbeleid, alsmede de coördinatie tussen waterbeherende instanties.
Internationale overeenkomsten
• Grotere inspanningen leveren om partij te zijn bij relevante multilaterale EL, IE, IT, MT milieuakkoorden door de resterende akkoorden te ondertekenen en te ratificeren.
Doeltreffend bestuur binnen de centrale, regionale en lokale overheden en coördinatie en integratie
• Vereenvoudigen van de administratieve procedures en verbeteren van de EL samenwerking tussen overheden (op nationaal, regionaal en lokaal niveau) die
betrokken zijn bij de toepassing van het milieubeleid.
• Versterken van de bestuurlijke capaciteit op het ministerie van Milieu- en HR
Natuurbescherming, omdat dit het gebruik van EU-financiering positief beïnvloedt en de aanpassing aan het milieubeleid en de milieuwetgeving van de EU bespoedigt.
• Aanpakken van de fragmentatie op regionaal en lokaal niveau door het ES, HU, IT ontwikkelen van betere coördinatiemechanismen voor het milieu.
• Zorgen dat het advies betreffende de milieueffectbeoordeling van bepaalde FR openbare en particuliere projecten, zoals bedoeld in artikel 6 van de MEB-
richtlijn als gewijzigd, wordt verstrekt door een functioneel onafhankelijke autoriteit.
• Zorgen voor betere samenwerking en transparantie bij alle overheidsdiensten en HU versterken van publieke inspraak bij besluitvorming inzake
milieuaangelegenheden.
• Meer gebruikmaken van effectbeoordelingen van ontwerp-wetgeving, met name HU wanneer hierin aandacht wordt besteed aan milieueffecten.
• Vaststellen van een duidelijke en transparante procedure voor de verlening van HU vergunningen voor activiteiten en voorzieningen die gevolgen hebben voor het
milieu.
• Verbeteren van de tijdige verslaglegging krachtens de EU-milieuwetgeving en MT zorgen voor voldoende personeelscapaciteit voor dit doel in het bijzonder, en
meer in het algemeen voor een doeltreffender tenuitvoerlegging en handhaving van het milieubeleid.
• Zorgen dat de onlangs opgerichte autoriteit inzake milieu en hulpbronnen grote MT verantwoordelijkheden heeft. Er moeten duidelijke en transparante procedures
zijn voor de verlening van vergunningen voor voorzieningen en activiteiten die gevolgen hebben voor het milieu.
• Gebruikmaken van EU-fondsen om de noodzakelijke capaciteiten en knowhow PL op te bouwen op alle bestuursniveaus van de administratie die betrokken zijn bij
de tenuitvoerlegging en de handhaving.
• Versterken van het bestuur van EU-milieuwetgeving en -milieubeleid, met name PL op het gebied van natuurbehoud en waterbeheer (bv. aanpassen van de structuur
en de taken van de waterschappen, teneinde een betere tenuitvoerlegging te realiseren van de taken die verband houden met de tenuitvoerlegging van de kaderrichtlijn water en hen betrekken bij de vergunningsprocedure).
• Verbeteren van de handhaving in geval van niet-naleving van risicobeperkende PL en compenserende maatregelen die in milieubesluiten en bouwvergunningen zijn
opgelegd aan projectontwikkelaars.
• De ervaring die is opgedaan bij het definiëren en uitvoeren van de PT compenserende en mitigatiemaatregelen met betrekking tot de damprojecten,
moet worden uitgebreid naar andere infrastructuur die wellicht aanzienlijke gevolgen voor het Natura 2000-netwerk heeft. De commissies die toezicht op deze projecten houden, moeten zo breed mogelijk worden samengesteld en er moeten representatieve ngo's in worden opgenomen.
• Doeltreffend uitvoeren en gebruikmaken van de nieuwe initiatieven ter PT verbetering van de efficiëntie, doeltreffendheid en coördinatie van de
overheidssector ten aanzien van het milieu, namelijk het verbeteren van de uitwisseling van informatie en documentatie tussen overheidsorganen die verantwoordelijk zijn voor inspectie en bewaking op het gebied van landbouw, zee en milieu, door middel van een operationeel platform.
• Versnellen van de tenuitvoerlegging van de strategie ter versterking van het RO openbaar bestuur, waarbij aan het milieu de nodige aandacht moet worden
geschonken.
• Verbeteren van de bestuurlijke capaciteit en de coördinatie van de instanties die RO betrokken zijn bij de tenuitvoerlegging, met name met betrekking tot water- en
afvalbeheer, alsmede de kwaliteit van de effectbeoordelingen.
• Zorgen dat de Europese milieuwetgeving in acht wordt genomen naar aanleiding SI van de hervorming van het nationale vergunningensysteem met het oog op het
wegnemen van onnodige administratieve lasten en het stroomlijnen van procedures.
• Verbeteren van de toepassing van de MEB en de strategische CZ, SK milieueffectbeoordeling als belangrijke instrumenten om te komen tot een
integratie van milieuoverwegingen.
Waarborgen van de naleving
• Meer transparantie over hoe de waarborging van de naleving wordt AT, BE, BG, CZ, DE, georganiseerd en functioneert en hoe belangrijke risico's worden aangepakt. DK, EE, EL, ES, FI, FR,
HR, HU, IE, IT, LT, LU, LV, MT, NL, PL, PT, RO, SE, SI, SK, UK
• Aanmoedigen van een grotere participatie van bevoegde autoriteiten in AT, BG, CY, CZ, DK, netwerken inzake naleving van de milieuwetgeving. EE, EL, FI, HR, HU, LU,
LV, PT, RO, SE, SI, SK
• Opvoeren van de inspanningen voor de tenuitvoerlegging van de richtlijn AT, BE, BG, CY, CZ, betreffende milieuaansprakelijkheid (ELD) met proactieve initiatieven, zoals het DE, EE, EL, FI, FR, HR, opzetten van een nationaal register over ELD-incidenten en/of het opstellen van HU, IT, LT, LU, LV, MT, nationale richtlijnen. PL, RO, SE, SI, SK
• Verdere maatregelen ondernemen voor een doeltreffend systeem dat financiële BE, CY, DK, EE, FI, FR, zekerheid biedt inzake milieuaansprakelijkheid. HR, HU, IE, IT, LT, LU, LV, MT, NL, PL, RO, SE, SI, UK
Inspraak van het publiek en toegang tot de rechter
• De noodzakelijke maatregelen nemen om te zorgen dat ngo's op het gebied van AT, BE, BG, CZ, DE, milieubescherming in rechte bezwaar kunnen aantekenen tegen handelingen of HU, IT, PL, SE, SI, SK nalatigheden van een overheidsinstantie in verband met alle sectorale
milieuwetten van de EU, in volledige overeenstemming met het EU-recht alsmede het Verdrag betreffende de toegang tot informatie, inspraak bij de besluitvorming en toegang tot de rechter inzake milieuaangelegenheden (Verdrag van Aarhus).
• Evalueren van de kosten van juridische procedures waarbij de CY, DK, EE, ES, FR, IE, EU-milieuwetgeving een rol speelt, en inspanningen blijven leveren om ervoor te LU, MT, RO, UK
zorgen dat deze niet onbetaalbaar hoog zijn.
Toegang tot informatie, kennis en bewijsmateriaal
• Kritisch evalueren van de doeltreffendheid van het gegevensbeleid van het land AT, BE, BG, CY, CZ, EE, en het beleid wijzigen, rekening houdend met "beste praktijken". EL, HR, HU, IT, LT, MT, PT, RO, SI, SK
• Identificeren en documenteren van alle verzamelingen van ruimtelijke gegevens AT, BE, BG, CY, CZ, die nodig zijn voor de tenuitvoerlegging van de milieuwetgeving, en de gegevens DE, DK, EE, EL, ES, FI, en documentatie via de digitale diensten, zoals voorzien in de Inspire-richtlijn, FR, HR, HU, IE, IT, LT, ten minste "als zodanig" toegankelijk maken voor andere overheden en het LU, LV, MT, NL, PL, PT, publiek. RO, SE, SI, SK, UK