Besluit 2017/1191 - Intrekking van Besluit 2014/56/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Kroatië

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 5 juli 2017 gepubliceerd en moest uiterlijk op 21 juni 2017 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2017/1191 van de Raad van 16 juni 2017 tot intrekking van Besluit 2014/56/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Kroatië

officiële Engelstalige titel

Council Decision (EU) 2017/1191 of 16 June 2017 abrogating Decision 2014/56/EU on the existence of an excessive deficit in Croatia
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2017/1191
Origineel voorstel COM(2017)529 NLEN
Celex-nummer i 32017D1191

3.

Key dates

Document 16-06-2017; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 05-07-2017; PB L 172 p. 8-9
Inwerkingtreding 21-06-2017; van kracht datum kennisgeving
Einde geldigheid 31-12-9999
Kennisgeving 21-06-2017

4.

Wettekst

5.7.2017   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 172/8

 

BESLUIT (EU) 2017/1191 VAN DE RAAD

van 16 juni 2017

tot intrekking van Besluit 2014/56/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Kroatië

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 126, lid 12,

Gezien de aanbeveling van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Op 28 januari 2014 heeft de Raad, op grond van een aanbeveling van de Commissie, bij Besluit 2014/56/EU (1) overeenkomstig artikel 126, lid 6, van het Verdrag besloten dat er in Kroatië een buitensporig tekort bestond. De Raad merkte op dat het voor 2014 geplande overheidstekort 5,5 % van het bbp bedroeg, waarmee het boven de in het Verdrag vastgestelde referentiewaarde van 3 % uitkwam. De bruto-overheidsschuld zou in 2014 naar verwachting 62 % van het bbp belopen en aldus de in het Verdrag vastgestelde referentiewaarde van 60 % van het bbp overschrijden.

 

(2)

Op 28 januari 2014 heeft de Raad overeenkomstig artikel 126, lid 7, van het Verdrag en artikel 3, lid 4, van Verordening (EG) nr. 1467/97 van de Raad (2) op aanbeveling van de Commissie een aanbeveling tot Kroatië gericht waarin de lidstaat werd verzocht om uiterlijk in 2016 een einde te maken aan de buitensporigtekortsituatie.

 

(3)

Op 2 juli 2014 heeft de Commissie geconcludeerd dat Kroatië effectief gevolg had gegeven aan de aanbeveling van de Raad van 28 januari 2014 overeenkomstig artikel 126, lid 7, van het Verdrag.

 

(4)

Overeenkomstig artikel 4 van het aan de Verdragen gehechte Protocol betreffende de procedure bij buitensporige tekorten verstrekt de Commissie de voor de toepassing van de procedure benodigde statistische gegevens. In het kader van de toepassing van dat protocol dienen de lidstaten overeenkomstig artikel 3 van Verordening (EG) nr. 479/2009 van de Raad (3) tweemaal per jaar, namelijk vóór 1 april en vóór 1 oktober, statistische gegevens te verstrekken over het overheidstekort en de overheidsschuld, alsook over andere, daarmee samenhangende variabelen.

 

(5)

Op basis van de ter kennis gebrachte statistische gegevens dient de Raad een besluit te nemen over de intrekking van een besluit betreffende het bestaan van een buitensporig tekort. Bovendien mag een besluit betreffende het bestaan van een buitensporig tekort alleen worden ingetrokken als uit de prognoses van de Commissie blijkt dat het tekort gedurende de prognoseperiode de in het Verdrag vastgestelde referentiewaarde van 3 % van het bbp niet zal overschrijden en dat de schuldquote aan het vooruitblikkend element van de schuldreductiebenchmark voldoet (4).

 

(6)

Uit de gegevens die de Commissie (Eurostat) overeenkomstig artikel 14 van Verordening (EG) nr. 479/2009 na de door Kroatië in april 2016 gedane kennisgeving heeft verstrekt, uit het convergentieprogramma voor 2017-2020 en uit de voorjaarsprognoses 2017 van de Commissie blijkt dat de volgende conclusies gerechtvaardigd zijn:

 

In 2016 beliep het overheidstekort 0,8 % van het bbp, na in 2015 op 3,4 % te zijn uitgekomen. Deze verbetering was vooral toe te schrijven aan: i) stijgende ontvangsten als gevolg van een krachtige bbp-groei, en ii) een beheersing van de uitgaven. Bijgevolg werd het tekort binnen de door de Raad vastgestelde termijn teruggedrongen tot onder de in het Verdrag vastgestelde referentiewaarde van 3 % van het bbp.

 

In het convergentieprogramma voor de periode 2017-2020, dat de Kroatische regering op 27 april 2017 heeft ingediend, wordt ervan uitgegaan dat het overheidstekort in 2017 zal toenemen tot 1,3 % van het bbp en in 2018 wederom zal dalen tot 0,8 % van het bbp. Volgens de voorjaarsprognoses 2017 van de Commissie zou het tekort in 2017 en 2018 respectievelijk 1,1 % en 0,9 % van het bbp...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.