Besluit 2017/2075 - Vervanging van bijlage VII bij Richtlijn 2012/34/EU tot instelling van één Europese spoorwegruimte

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit gedelegeerd besluit is op 14 november 2017 gepubliceerd en is op 4 december 2017 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Gedelegeerd Besluit (EU) 2017/2075 van de Commissie van 4 september 2017 ter vervanging van bijlage VII bij Richtlijn 2012/34/EU van het Europees Parlement en de Raad tot instelling van één Europese spoorwegruimte (Voor de EER relevante tekst. )

officiële Engelstalige titel

Commission Delegated Decision (EU) 2017/2075 of 4 September 2017 replacing Annex VII to Directive 2012/34/EU of the European Parliament and of the Council establishing a single European railway area (Text with EEA relevance. )
 
Rechtsinstrument Gedelegeerd besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2017/2075
Celex-nummer i 32017D2075

3.

Key dates

Document 04-09-2017; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 14-11-2017; PB L 295 p. 69-73
Inwerkingtreding 04-12-2017; in werking datum publicatie +20 zie art 2
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

14.11.2017   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 295/69

 

GEDELEGEERD BESLUIT (EU) 2017/2075 VAN DE COMMISSIE

van 4 september 2017

ter vervanging van bijlage VII bij Richtlijn 2012/34/EU van het Europees Parlement en de Raad tot instelling van één Europese spoorwegruimte

(Voor de EER relevante tekst)

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Richtlijn 2012/34/EU van het Europees Parlement en de Raad van 21 november 2012 tot instelling van één Europese spoorwegruimte (1), met name artikel 43, lid 2,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

De procedures voor capaciteitstoewijzing moeten transparant worden gemaakt, waarbij rekening wordt gehouden met de doeltreffendheid van het toewijzingsproces en de operationele belangen van alle partijen die bij het gebruik en het onderhoud van spoorweginfrastructuur betrokken zijn.

 

(2)

Aanvragers van infrastructuurcapaciteit moeten een verzoek kunnen indienen voor de opname van capaciteit in de jaarlijkse dienstregeling in de periode nadat de termijn voor aanvragen voor de ontwerpdienstregeling is verlopen en vóór de wijziging van de dienstregeling.

 

(3)

Zodra de treinpaden zijn toegewezen, behoort het tot de contractuele rechten van de aanvrager om een verzoek tot herschikking door de infrastructuurbeheerder te verwerpen of goed te keuren.

 

(4)

Tijdelijke capaciteitsbeperkingen zijn nodig om de infrastructuur en de uitrusting in goede staat te houden en de infrastructuur te kunnen ontwikkelen volgens de behoeften van de markt.

 

(5)

Aanvragers moeten tijdig van die capaciteitsbeperkingen op de hoogte worden gebracht zodat zij hun activiteiten en vervoersbehoeften kunnen aanpassen aan de beperkte infrastructuurcapaciteit. Als gegevens over de op handen zijnde capaciteitsbeperkingen al worden gepubliceerd bij het begin van de aanvraagperiode voor opname van capaciteit in de jaarlijkse dienstregeling, zouden de al toegewezen treinpaden minder moeten worden herschikt.

 

(6)

Als infrastructuurbeheerders tussen verschillende mogelijkheden van capaciteitsbeperking kiezen, moeten zij daarbij niet alleen rekening houden met hun eigen kosten, maar ook met de commerciële en operationele gevolgen voor de betrokken aanvragers en met het risico op een modal shift naar minder milieuvriendelijk vervoer.

 

(7)

Infrastructuurbeheerders moeten eenvoudige criteria opstellen, bekendmaken en toepassen voor de omleiding van treinen en de toewijzing van een beperkte capaciteit voor verschillende soorten verkeer. Voor capaciteitsbeperkingen kunnen zij dat gezamenlijk of individueel doen.

 

(8)

Infrastructuurbeheerders moeten hun netverklaringen en dienstregelingsprocedures aanpassen zodat zij tijdig voldoen aan de nieuwe regels voor capaciteitsbeperkingen die bij dit besluit worden ingevoerd.

 

(9)

Wat betreft treinverkeer dat meer dan één netwerk doorkruist, moeten de betrokken infrastructuurbeheerders samenwerken om de gevolgen van capaciteitsbeperkingen voor het verkeer zo veel mogelijk te beperken en de werkzaamheden op een bepaald traject op elkaar af te stemmen of capaciteitsbeperkingen op een omleidingstraject te vermijden.

 

(10)

Gelet op het aantal wijzigingen dat in bijlage VII bij Richtlijn 2012/34/EU moet worden aangebracht, moet deze bijlage omwille van de juridische duidelijkheid in haar geheel worden vervangen. Bovendien is een gedelegeerd besluit het geschikte rechtsinstrument met het oog op de vereenvoudiging van het regelgevend kader, omdat het duidelijke en uitgebreide regels oplegt die niet door de lidstaten hoeven te worden omgezet, waardoor een snelle en uniforme toepassing in de hele Unie wordt gewaarborgd.

 

(11)

Ten gevolge van het tijdschema voor...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

5.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.