Bescherming treinreizigers ook Europees op het juiste spoor

Met dank overgenomen van M. (Matthijs) van Miltenburg i, gepubliceerd op woensdag 28 maart 2018, 3:08.

Treinreizigers hebben recht op bescherming en rechtszekerheid, zowel in het eigen land als in de rest van Europa. Ik vind dat Europa zich ambitieus moet opstellen om het reizen per trein aantrekkelijker te maken voor de consument.

Het voorstel dat de Europese Commissie in september 2017 presenteerde om de Europese regelgeving voor treinreizigers te herzien is een goed begin. Om het voorstel van de Commissie aan te scherpen heb ik gisteren een aantal wijzigingen ingediend.

De Commissie spreekt in haar voorstel van een overmachtsbepaling, die stelt dat spoorwegmaatschappijen niet verantwoordelijk zijn voor vertragingen bij zware weersomstandigheden of natuurrampen. Treinreizigers zouden in deze situaties geen recht hebben op financiële compensatie. Hiermee ben ik het volstrekt oneens. Net als in de luchtvaart leiden uitzonderingen als deze tot onnodige onduidelijkheid en interpretatieverschillen. Dat moeten we voorkomen. Wanneer is er sprake van “zware weersomstandigheden”? Ik wil voorkomen dat spoorwegmaatschappijen zich te makkelijk hierop kunnen beroepen, om bijvoorbeeld bij de eerste de beste winterse bui onder financiële vergoedingen voor treinreizigers bij vertraagde treinen uit te komen.

Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat reizen per trein voor iedereen toegankelijk moet zijn, ook voor gehandicapte en mindervalide mensen. In Nederland kan reisassistentie worden aangevraagd tot minimaal één uur voor vertrek. Dat geldt niet voor de rest van Europa, waar vaak nog een tijdslimiet van 48 uur wordt gehanteerd. Dit maakt het reizen per trein niet aantrekkelijker voor gehandicapte en mindervalide passagiers, maar ontneemt hen de kans om spontaan te reizen. Ik vind dat de rest van Europa voorbeeld moet nemen aan Nederland en moet streven naar een verkorting van de tijd die nodig is voor de aanvraag van reisassistentie: van 48 uur naar 3 uur zou een goed begin zijn. In Nederland zal overigens ook dan alles bij het oude blijven en de 1 uur-limiet gelden.

Kortom, vanuit het Europees Parlement moeten we ons inzetten voor de rechten van alle passagiers. We moeten streven naar een wet waarin de reiziger centraal staat. Duidelijke regels, geen uitzonderingen en betere bescherming van de passagiersrechten. Niet alleen in Nederland maar ook in de rest van Europa.

Lees hier het voorstel van de Europese Commissie:

http://www.europarl.europa.eu/RegData/docs_autres_institutions/commission_europeenne/com/2017/0548/COM_COM(2017)0548_NL.pdf