Besluit 2018/598 - Toekenning van verdere macrofinanciële bijstand aan Georgië - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Besluit (EU) 2018/598 van het Europees Parlement en de Raad van 18 april 2018 tot toekenning van verdere macrofinanciële bijstand aan Georgiëofficiële Engelstalige titel
Decision (EU) 2018/598 of the European Parliament and of the Council of 18 April 2018 providing further macro-financial assistance to GeorgiaRechtsinstrument | Besluit |
---|---|
Wetgevingsnummer | Besluit 2018/598 |
Origineel voorstel | COM(2017)559 |
Celex-nummer i | 32018D0598 |
Document | 18-04-2018; datum van ondertekening |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 23-04-2018; PB L 103 p. 8-13 |
Ondertekening | 18-04-2018 |
Inwerkingtreding | 26-04-2018; in werking datum publicatie +3 zie art 9 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
23.4.2018 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 103/8 |
BESLUIT (EU) 2018/598 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 18 april 2018
tot toekenning van verdere macrofinanciële bijstand aan Georgië
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 212, lid 2,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (1),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
De betrekkingen tussen de Europese Unie (hierna „de Unie” genoemd) en Georgië blijven zich ontwikkelen in het kader van het Europees nabuurschapsbeleid (ENB) en het Oostelijk Partnerschap. Georgië is in 2009 tot het Oostelijk Partnerschap van de EU toegetreden. Deze toetreding werd gevolgd door de onderhandelingen over een associatieovereenkomst tussen de EU en Georgië. Die overeenkomst (2) (hierna „de associatieovereenkomst” genoemd), waarin de geleidelijke invoering van een diepe en brede vrijhandelsruimte (Deep and Comprehensive Free Trade Area; hierna „DCFTA” genoemd) is opgenomen, werd in juni 2014 ondertekend en is op 1 juli 2016 in werking getreden. |
(2) |
Georgië blijft kampen met een zwak extern klimaat dat, door een daling van de uitvoer en van de geldovermakingen van emigranten, tot een relatief zwakke bbp-groei in 2016 heeft bijgedragen. Hoewel de regionale en mondiale groei in 2017 is aangetrokken, blijft hij onderhevig aan neerwaartse risico's. |
(3) |
Het begrotingstekort van Georgië is nog steeds aanzienlijk en de overheidsschuldquote loopt alsmaar verder op. Ook de betalingsbalanspositie van Georgië blijft kwetsbaar als gevolg van een zeer groot tekort op de lopende rekening en een hoge buitenlandse schuld. De deviezenreserves van Georgië zijn in absolute termen stabiel gebleven, maar dat neemt niet weg dat zij — in het licht van de stijgende behoeften aan reserves — zijn gedaald tot onder het niveau dat het Internationaal Monetair Fonds (IMF) toereikend acht. Georgië is zich nog steeds aan het aanpassen aan de vereisten van de DCFTA met de Unie. |
(4) |
Tegen deze achtergrond hebben de Georgische autoriteiten en het IMF in april 2017 overeenstemming bereikt over een driejarige regeling in het kader van de uitgebreide Fondsfaciliteit (Extended Fund Facility, EFF) ten bedrage van 285,3 miljoen USD voor de periode 2017-2020. Die regeling werd op 12 april 2017 door het College van Bewindvoerders van het IMF goedgekeurd. Met de EFF-regeling wordt beoogd een programma van economische hervormingen te ondersteunen om Georgië te helpen bij het verminderen van zijn economische kwetsbaarheden, en tevens een hogere en inclusievere economische groei te bevorderen. |
(5) |
In het licht van de resterende externe financieringsbehoeften van Georgië hebben de Georgische autoriteiten de Unie in juni 2017 om aanvullende macrofinanciële bijstand verzocht. |
(6) |
Sinds het militaire conflict met Rusland in augustus 2008 hebben er twee macrofinanciëlebijstandsoperaties ten gunste van Georgië plaatsgevonden, die de Unie in oktober 2008 tijdens de internationale donorconferentie te Brussel heeft toegezegd. De eerste van die operaties betrof een bedrag van 46 miljoen EUR, dat volledig uit giften bestond, en is in 2009-2010 uitgevoerd. De tweede betrof wederom een bedrag van 46 miljoen EUR, dat voor de helft uit giften en voor de helft uit leningen bestond, en is in 2015-2017 uitgevoerd. Voorts heeft de Unie in het kader van het Europees nabuurschapsinstrument voor de periode 2014-2020 een bedrag van 610 à 746 miljoen EUR uitgetrokken voor Georgië, onder meer voor het verlenen van begrotingssteun en technische bijstand. Daarnaast profiteert Georgië van de investeringsfaciliteit voor het nabuurschapsbeleid, die... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.