D66: Blij met Europees waarschuwingssysteem voor gevaarlijke vliegroutes

Met dank overgenomen van M. (Matthijs) van Miltenburg i, gepubliceerd op dinsdag 12 juni 2018, 3:12.

Persbericht - 12/06/2018

Zojuist gaf het Europees Parlement zijn definitieve akkoord op een pakket aan maatregelen om de veiligheid in de Europese luchtvaart verder te verbeteren. D66-Europarlementariër Matthijs van Miltenburg is verheugd: “Het is een flinke stap vooruit om vliegen nog veiliger te maken.” Zijn voorstel voor een Europees waarschuwingssysteem voor vliegen over gevaarlijke gebieden is hiermee definitief aangenomen. Op aandringen van de D66’er komen er ook Europese regels voor vliegen met drones.

Vliegen over conflictgebieden

Voortaan kan het Europese Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) alle Europese luchtvaartmaatschappijen een halt toeroepen als zij van plan zijn gevaarlijke vliegroutes te nemen. Europese inlichtingen- en veiligheidsdiensten moeten daarnaast beter gaan samenwerken en informatie delen met EASA. Van Miltenburg had hierop aangedrongen in zijn wetsvoorstel dat in het parlement al op brede steun kon rekenen. Zo kunnen rampen als die met vlucht-MH17 in de toekomst mogelijk worden voorkomen.

Van Miltenburg: “Op dit moment zijn Europese luchtvaartmaatschappijen nog aangewezen op informatie van inlichtingendiensten uit hun eigen land. Zo besloot Air France onlangs dankzij kennis van de Franse inlichtingendienst niet meer in de buurt van Noord-Korea te vliegen, terwijl andere Europese vliegmaatschappijen niets te horen hadden gekregen. Dat is onwenselijk en verwarrend. Alle Europese maatschappijen moeten beschikken over dezelfde informatie en zo nodig teruggefloten kunnen worden als ze toch voor een gevaarlijke vliegroute kiezen.”

Drones krijgen kentekenplaat

Dankzij de inzet van Van Miltenburg komen er nu ook voor het eerst EU-brede regels voor de registratie van drones. De D66’er heeft erop aangedrongen dat de nieuwe regels innovatieve ontwikkelingen in de sector ruim baan blijven geven, zonder dat de privacy en de veiligheid in het gedrang komen.

Van Miltenburg: “Op dit moment is er nog een lappendeken aan regels voor het gebruik van drones in Europa. Zo’n beetje ieder land houdt er zijn eigen regels op na. Die regels variëren van helemaal niets, tot onnodige strenge restricties. Dat is niet alleen onhandig, maar ook onveilig. Voor het eerst komen er nu Europese afspraken voor deze snelgroeiende sector: een mijlpaal.”

Van Miltenburg heeft daarbij bedongen dat drones die een risico vormen voor privacy en de veiligheid, voortaan geregistreerd worden met een soort kentekenplaat.

Van Miltenburg: “Steeds meer mensen en bedrijven vliegen met drones. Helaas zorgt dat ook regelmatig voor brokken en zelfs bijna-botsingen, bijvoorbeeld met vliegtuigen en traumahelikopters. Door drones te registreren en van een ID-chip te voorzien, is bij ongevallen meteen duidelijk wie de eigenaar is. Dat voorkomt een hoop gedoe.”

Voor meer informatie:

Matthijs van Miltenburg: +31 653 82 72 88

Anne Ruth Schussler (persvoorlichter): 0032484201518