Harmonisatie van milieuzones in Europa

Met dank overgenomen van M. (Matthijs) van Miltenburg i, gepubliceerd op maandag 29 oktober 2018, 2:55.

Milieuzones zijn een goed middel om de luchtkwaliteit in steden te verbeteren, maar een ruit vol toegangsstickers werkt niet. Op dit moment is er sprake van versnipperd beleid tussen Europese landen en steden. Vorige week werd in het Europees Parlement gestemd over het budget van 2019. Op initiatief van Gerben-Jan Gerbrandy en mijzelf maakt Europa volgend jaar 1,5 miljoen euro vrij ter harmonisatie van milieuzones. Zo werken we toe naar een geharmoniseerd label voor schone voertuigen, betere informatie-uitwisseling tussen lidstaten en retrofits van voertuigen, allemaal op Europees vlak. Zo moedigen we de strijd tegen luchtvervuiling verder aan maar hebben we ook oog voor het gebruiksgemak van automobilisten.

Bovendien heeft de Europese Commissie beloofd om volgend jaar met richtsnoeren voor milieuzones te komen. Lees hieronder haar antwoord op de vragen die ik afgelopen zomer stelde:

Antwoord van de Europese Commissie

NL

E-004124/2018

Antwoord van Mevr. Bulc

namens de Europese Commissie

(24.10.2018)

De Commissie heeft in 2017 een studie gepubliceerd over stedelijke toegangsregelingen voor voertuigen (UVAR’s). Op basis van die werkzaamheden, en zoals benadrukt in de onlangs goedgekeurde mededeling van de Commissie “Een Europa dat beschermt: schone lucht voor iedereen”, zal de Commissie in 2019 niet-bindende richtsnoeren publiceren. Bij de opstelling van die richtsnoeren wordt rekening gehouden met het advies en de deskundigheid van de werkgroep van deskundigen van de lidstaten op het gebied van stedelijke mobiliteit] en worden ook de belanghebbenden geraadpleegd. Onder meer de in de vraag genoemde aspecten zullen aan bod komen.

In het kader van een proefproject van het Europees Parlement voor de ontwikkeling van een facultatief label voor ultraschone voertuigen (Ultra-Low Polluting Vehicle - ULPV) zullen de opties voor ULPV-regelingen worden onderzocht. Daarbij zal worden gekeken naar de opties voor de certificering en monitoring van die voertuigen en zal ook worden nagegaan hoe een Europees systeem voor de uitwisseling van informatie, met een databank van alle geregistreerde ULPV’s, kan worden opgezet.