Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot de eerbiediging van het privéleven en de bescherming van persoonsgegevens in elektronische communicatie, en tot intrekking van Richtlijn 2002/58/EG (richtlijn privacy en elektronische communicatie) - Voortgangsverslag en gedachtewisseling

1.

Kerngegevens

Document­datum 23-11-2018
Publicatie­datum 24-11-2018
Kenmerk 14491/18
Van Presidency
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Raad van de Europese Unie Brussel, 23 november 2018 (OR. en)

14491/18

Interinstitutioneel dossier:

2017/0003(COD) i LIMITE

TELECOM 420 COMPET 796 MI 860 DATAPROTECT 254 CONSOM 327 JAI 1166 DIGIT 232 FREMP 203 CYBER 290 CODEC 2054

NOTA van: het voorzitterschap aan: het Comité van permanente vertegenwoordigers/de Raad nr. vorig doc.: 14268/18 Nr. Comdoc.: 5358/17 TELECOM 12 COMPET 32 MI 45 DATAPROTECT 4 CONSOM

19 JAI 40 DIGIT 10 FREMP 3 CYBER 10 IA 12 CODEC 52 Betreft: Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad

met betrekking tot de eerbiediging van het privéleven en de bescherming van persoonsgegevens in elektronische communicatie, en tot intrekking van Richtlijn 2002/58/EG i (richtlijn privacy en elektronische communicatie) - Voortgangsverslag en gedachtewisseling

Het voorzitterschap heeft voor de Raad TTE van 4 december 2018 een voortgangsverslag en een oriënterend debat over bovengenoemd dossier gepland. De Raad zal worden verzocht nota te nemen van de tot dusver geboekte vooruitgang op basis van het verslag in bijlage I. De gedachtewisseling zal worden gehouden op basis van de vragen in bijlage II.

BIJLAGE I

Voortgangsverslag over het voorstel voor een verordening betreffende privacy en elektronische communicatie

Het onderhavige verslag is opgesteld onder verantwoordelijkheid van het Oostenrijkse voorzitterschap en laat specifieke gezichtspunten van afzonderlijke delegaties onverlet. Het schetst de werkzaamheden die tot dusver in de voorbereidende Raadsinstanties zijn verricht en belicht de huidige stand van zaken bij de bespreking van het in hoofde genoemde voorstel.

  • I. 
    INLEIDING
  • 1. 
    De Commissie heeft het voorstel voor een verordening inzake privacy en elektronische communicatie op 10 januari 2017 goedgekeurd ter vervanging van de huidige e-privacyrichtlijn 1 . Het voorstel is een van de maatregelen waarin de strategie voor een digitale eengemaakte markt 2 voorziet om het vertrouwen in en de veiligheid van de digitale eengemaakte markt te versterken.
  • 2. 
    In het Europees Parlement nam de hoofdcommissie LIBE op 19 oktober 2017 haar verslag aan, samen met het mandaat om interinstitutionele onderhandelingen te beginnen. Dit werd op 26 oktober 2017 bevestigd bij stemming in de plenaire vergadering. De rapporteur voor dit dossier is Birgit Sippel (S&D, Duitsland).

1 Richtlijn 2002/58/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 juli 2002 betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in de sector elektronische communicatie (richtlijn privacy en elektronische communicatie)

2 Doc. 8672/15

  • 3. 
    In de Raad is het voorstel besproken in de Groep telecommunicatie en informatiemaatschappij (hierna groep TELE genoemd). De Raad TTE heeft in zijn zittingen van 9 juni 3 en 4 december 4 5 2017 en 8 juni 2018 nota genomen van de vooruitgang die is geboekt onder respectievelijk het Maltese, het Estse en het Bulgaarse voorzitterschap. Daarnaast heeft de Raad TTE op 8 juni 2018 een oriënterend debat gehouden waaruit duidelijk naar voren kwam dat de tekst weliswaar de goede kant op ging maar dat er nog meer besprekingen nodig waren, met name over zaken zoals de verwerking van elektronische-communicatiegegevens, bescherming van eindapparatuur, privacyinstellingen of toezichthoudende autoriteiten.
  • 4. 
    Onder het Oostenrijkse voorzitterschap heeft de groep TELE dit voorstel tijdens verscheidene vergaderingen besproken, met bijzondere aandacht voor de hierboven genoemde onderwerpen.

    Om de besprekingen over dit dossier vooruit te helpen, heeft het voorzitterschap een aantal nieuwe compromisteksten 6 en een aantal belangrijke wijzigingen inde belangrijkste bepalingen van het voorstel aangebracht, met als algemeen doel het voorstel dichter bij de algemene verordening gegevensbescherming (hierna: de AVG) te brengen. Deel II beschrijft de vooruitgang met betrekking tot de belangrijkste elementen die tijdens de tweede helft van 2018 in de groep TELE zijn besproken.

3 Doc. 9324/17

4 Doc. 14374/17 + COR 1

5 Doc. 9079/18 + COR 1

6 Documenten 10975/18, 12336/18, 13256/18

II. STAND VAN ZAKEN IN DE RAAD

  • 5. 
    Met betrekking tot de toegestane verwerking van elektronische-communicatiegegevens

    (artikel 6) werd in de besprekingen, zowel in de groep als in de Raad, de nadruk gelegd op de noodzaak om de verordening toekomstbestendig en flexibel genoeg te maken voor de ontwikkeling van innovatieve diensten. Dit voor ogen houdend, heeft het voorzitterschap een mogelijkheid ingevoerd voor verdere verenigbare verwerking van elektronischecommunicatiemetagegevens, geïnspireerd door de AVG. Tegelijkertijd heeft het voorzitterschap, om een verantwoorde verwerking van de gegevens in kwestie te garanderen, deze nieuwe bepaling aangevuld met dienovereenkomstige waarborgen, eveneens geïnspireerd door AVG. Het voorzitterschap heeft tevens een nieuwe grond toegevoegd voor het verwerken van elektronische-communicatiegegevens die noodzakelijk is voor de bescherming van eindapparatuur, evenals kleinere wijzigingen in de tekst van artikel 6. Veel delegaties hebben aangegeven dat de tekst de goede kant op gaat, maar verscheidene lidstaten houden twijfels of er voldoende prikkels voor innovatie zijn en of de tekst nauwer moet aansluiten bij de AVG, terwijl een aantal lidstaten eerder voorstander is van een gesloten lijst van toegestane verwerking. Daarnaast is het volgens verscheidene delegaties noodzakelijk om, in het kader van deze verordening, ook de kwestie te behandelen van de verwerking van gegevens om kinderpornografie op te sporen, terwijl sommige lidstaten manen tot voorzichtigheid met betrekking tot de feitelijke rechtshandhaving door aanbieders van elektronische-communicatiediensten. De groep TELE heeft ook gedebatteerd over de verwerking van inhoud en metagegevens door derden voor het waarborgen van de beveiliging van informatie en het voorkomen van fraude. In dit verband heeft het voorzitterschap voorgesteld om in de bepaling over het materieel toepassingsgebied (artikel 2) duidelijk te stellen dat de verordening niet van toepassing is op de verwerking van inhoud na ontvangst, of van metagegevens, door de betrokken eindgebruikers of door de daarmee door hen belaste derden.

  • 6. 
    Met betrekking tot de bescherming van gegevens in eindapparatuur (artikel 8) gingen de besprekingen vooral over het thema van de voorwaardelijke toegang tot de inhoud van de website en de noodzaak om bedrijfsmodellen niet te ondergraven, zoals bijvoorbeeld online diensten die door reclame worden gefinancierd, in het bijzonder mediawebsites, met inachtneming van de desbetreffende voorwaarden in de AVG. Het voorzitterschap heeft over de vraag hoe dit probleem moet worden aangepakt diverse voorstellen gedaan in de overwegingen,

die een evenwichtige afspiegeling lijken te zijn van de standpunten van de

lidstaten. Niettemin stellen sommige lidstaten voor aan deze tekst te blijven schaven.

  • 7. 
    Tijdens de besprekingen over het voorstel heeft de bepaling over privacyinstellingen

    (artikel 10) tot veel bezorgdheid geleid, onder meer wat betreft de lasten voor browsers en apps, het mededingingsaspect, de koppeling naar boetes voor niet-naleving, maar ook de gevolgen voor eindgebruikers en de vraag of deze bepaling een oplossing biedt voor toestemmingsmoeheid, waardoor twijfels wijn gerezen over de toegevoegde waarde ervan. Al deze elementen in aanmerking nemend heeft het voorzitterschap besloten artikel 10 te schrappen. Sommige delegaties konden zich vinden in deze schrapping terwijl andere liever een eenvoudige en lichte bepaling hadden gezien over de informatie die aan de eindgebruiker moet worden verstrekt over de privacyinstellingen.

  • 8. 
    Naar aanleiding van besprekingen in de Groep en in de Raad en zoals ook is aangegeven in het laatste voortgangsverslag, wensten de meeste delegaties verdere flexibiliteit met

    betrekking tot de toezichthoudende autoriteiten (artikel 18). Om dit probleem aan te pakken, heeft het voorzitterschap die bepaling aanzienlijk vereenvoudigd, maar niettemin moet de bepaling worden gelezen in samenhang met de onafhankelijkheidsvereisten die voortvloeien uit artikel 8, lid 3, van het Handvest en artikel 16, lid 2, van het VWEU. Uit deze wijziging volgt ook dat er verdere verduidelijking nodig zal zijn met betrekking tot de samenwerking tussen de diverse betrokken autoriteiten en de rol en de betrokkenheid van het Europees Comité voor gegevensbescherming.

  • 9. 
    Terwijl de kwestie van gegevensbewaring vooral is besproken in een andere formatie

    (Vrienden van het voorzitterschap inzake gegevensbewaring in de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken) onderstrepen de delegaties dat ervoor moet worden gezorgd dat de desbetreffende bepalingen van de e-privacyrichtlijn (artikel 11 en ter zake doende delen van artikel 2) geen negatief effect hebben op een mogelijke oplossing inzake gegevensbewaring die uiteindelijk zou kunnen worden gevonden.

  • 10. 
    Naar aanleiding van de bijeenkomst van de groep TELE op 22 november 2018 zal het voorzitterschap het voortgangsverslag voorleggen aan de vergadering van het Coreper op 28 november 2018, samen met de vragen voor de gedachtewisseling, en uiteindelijk aan de Raad TTE op 4 december 2018.

BIJLAGE II

Vragen voor een oriënterend debat in de Raad TTE (4 december 2018)

De ministers wordt verzocht van gedachten te wisselen op basis van onderstaande vragen:

Zijn de ministers van mening dat de meest recente werkzaamheden in de Raad de tekst in de goede richting hebben gestuurd, in de zin van het verwezenlijken van een hoog niveau van bescherming van gegevens en privacy en het gelijktijdig scheppen van zakelijke mogelijkheden in het digitale tijdperk? Wat zijn in dit verband de belangrijkste openstaande kwesties die nog moeten worden opgelost voordat een begin wordt gemaakt met de onderhandelingen met het Europees Parlement?


3.

Herziene versies, correcties en addenda

29 nov
'18
Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot de eerbiediging van het privéleven en de bescherming van persoonsgegevens in elektronische communicatie, en tot intrekking van Richtlijn 2002/58/EG (richtlijn privacy en elektronische communicatie) - Voortgangsverslag en gedachtewisseling
NOTE
Presidency
14491/18 COR 1
 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.