Geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Portugal voor de periode 2008-2011

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 25 maart 2009 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 10 maart 2009 over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Portugal voor de periode 2008-2011

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 10 March 2009 on the updated stability programme of Portugal, 2008-2011
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2009)234
Celex-nummer i 32009A0325(01)

3.

Key dates

Document 10-03-2009
Bekendmaking in Publicatieblad 25-03-2009; PB C 71 p. 8-12

4.

Wettekst

25.3.2009   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 71/8

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 10 maart 2009

over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Portugal voor de periode 2008-2011

(2009/C 71/02)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 5, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 10 maart 2009 heeft de Raad het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Portugal voor de periode 2008-2011 behandeld.

 

(2)

De groei van de Portugese economie is in het huidige decennium achtergebleven bij het gemiddelde van het eurogebied en bij de potentiële groei. De reële BBP-groei stagneerde in 2008, voornamelijk onder invloed van de zwakke externe vraag die een gevolg is van de financiële crisis en de verzwakte economische omstandigheden van de belangrijkste handelspartnes. De externe onevenwichtigheden zijn toegenomen, hetgeen tot een stijgende schuld en tot een daarmee gepaarde gaande stijging van de rentebetalingen in het buitenland heeft geleid. Voorts is de achterstand in concurrentievermogen niet ingelopen. Dit komt vooral door de geringe productiviteitsgroei, die nog steeds als een belangrijk zwak punt van de Portugese economie kan worden aangemerkt. Ook de groei van de binnenlandse vraag nam af onder invloed van het vrij lage niveau van de particuliere consumptie en vooral de bruto-investeringen in vaste activa. Ondanks de trage groei kon het overheidstekort de afgelopen jaren toch worden teruggedrongen. In 2008 bedroeg het 2,2 % van het BBP. In lijn met het Europees economisch herstelplan hebben de Portugese autoriteiten verschillende maatregelen genomen ten belope van 1,3 % van het BBP, waarvan 0,8 % van het BBP met budgettaire gevolgen, teneinde de economische bedrijvigheid in 2009 te bevorderen. De discretionaire maatregelen ten aanzien van de overheidsfinanciën beperken de ruimte voor verdere fiscale impulsen zonder risico voor de houdbaarheid van de openbare financiën op lange termijn.

 

(3)

In het macro-economische scenario dat aan het programma ten grondslag ligt, wordt ervan uitgegaan dat het BBP in reële termen met 0,8 % krimpt in 2009 en zich in 2010 en 2011 zal herstellen met een reële groei van respectievelijk 0,5 % en 1,3 %. In de prognoses is rekening gehouden met de stimuleringsmaatregelen die zijn genomen in reactie op de economische neergang. Afgaande op de thans beschikbare informatie (2) lijkt dit scenario te berusten op optimistische groeiaannamen voor de programmaperiode. Met name zijn de prognoses van de binnenlandse vraag in het programma aan de hoge kant. Dit geldt in het bijzonder voor de bruto-investeringen in vaste activa, die in het programmascenario voor 2009 en 2010 slechts een bescheiden daling zouden vertonen. De in het programma voorspelde inflatieniveaus lijken realistisch. Het fiscale stimuleringspakket voor 2009 wordt geacht het BBP te verhogen, in hoofdzaak door middel van investeringsbevorderende maatregelen. Op basis van een verlaging van het tekort op de handels- en dienstenbalans voorziet het programma een daling van het netto financieringstekort ten opzichte van het buitenland van 10,5 % van het BBP in 2008 naar 7,5 % van het BBP in 2011.

 

(4)

Het overheidstekort voor 2008 wordt in de tussentijdse prognoses van januari 2009 van de diensten van de Commissie en in de actualisering van het stabiliteitsprogramma geraamd op 2,2 % van het BBP, hetgeen iets beter is dan de tekortdoelstelling van 2,4 % van het BBP in de vorige actualisering. De begroting profiteerde in 2008 van het beter dan verwachte...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.