Uitvoeringsverordening 2019/1916 - Nadere bepalingen betreffende het gebruik van de aerodynamische voorzieningen krachtens Richtlijn 96/53/EG

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze uitvoeringsverordening is op 18 november 2019 gepubliceerd en is op 8 december 2019 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Uitvoeringsverordening (EU) 2019/1916 van de Commissie van 15 november 2019 tot vaststelling van nadere bepalingen betreffende het gebruik van de aerodynamische voorzieningen krachtens Richtlijn 96/53/EG van de Raad

officiële Engelstalige titel

Commission Implementing Regulation (EU) 2019/1916 of 15 November 2019 laying down detailed provisions as regards the use of rear aerodynamic devices pursuant to Council Directive 96/53/EC
 
Rechtsinstrument Uitvoeringsverordening
Wetgevingsnummer Uitvoeringsverordening 2019/1916
Celex-nummer i 32019R1916

3.

Key dates

Document 15-11-2019; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 18-11-2019; PB L 297 p. 3-4
Inwerkingtreding 08-12-2019; in werking datum publicatie +20 zie art 4
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

18.11.2019   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 297/3

 

UITVOERINGSVERORDENING (EU) 2019/1916 VAN DE COMMISSIE

van 15 november 2019

tot vaststelling van nadere bepalingen betreffende het gebruik van de aerodynamische voorzieningen krachtens Richtlijn 96/53/EG van de Raad

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Richtlijn 96/53/EG van de Raad van 25 juli 1996 houdende vaststelling, voor bepaalde aan het verkeer binnen de Gemeenschap deelnemende wegvoertuigen, van de in het nationale en het internationale verkeer maximaal toegestane afmetingen, en van de in het internationale verkeer maximaal toegestane gewichten (1), en met name artikel 8 ter, lid 4,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Een verbetering van de aerodynamische prestaties van voertuigen kunnen het brandstofverbruik, en dus ook de CO2-emissies, aanzienlijk doen dalen. Deze prestaties kunnen echter alleen aanzienlijk worden verbeterd als de toegestane afmetingen van wegvoertuigen, aerodynamische voorzieningen inbegrepen, dit mogelijk maken. Richtlijn 96/53/EG werd derhalve gewijzigd om onder bepaalde voorwaarden te kunnen afwijken van de toegestane maximumlengte van voertuigen, zowel aan de voor- als aan de achterkant.

 

(2)

Om de veiligheid van intrekbare of inklapbare aerodynamische voorzieningen aan de achterkant te waarborgen, moet worden gespecificeerd in welke situaties dergelijke voorzieningen mogen worden gebruikt en in welke niet, met name rekening houdend met de nabijheid van andere weggebruikers, speciale kenmerken van het gebied en de snelheidsbeperkingen. De verenigbaarheid van intrekbare of inklapbare aerodynamische voorzieningen aan de achterzijde met intermodale vervoersactiviteiten moet eveneens worden gewaarborgd, met name bij het op- en afrijden van intermodale vervoerseenheden. De voorzieningen moeten ook bestand zijn tegen wind bij het vervoer op dergelijke eenheden.

 

(3)

Er zij ook op gewezen dat voertuigen of voertuigcombinaties die met aerodynamische voorzieningen aan de achterzijde zijn uitgerust, moeten voldoen aan de voorschriften van Richtlijn 96/53/EG, en met name de in bijlage I, punt 1.5, uiteengezette voorschriften met betrekking tot de uitwendige straal.

 

(4)

De in deze verordening vervatte maatregelen zijn in overeenstemming met het advies van het in artikel 10 decies, lid 2, van Richtlijn 96/53/EG bedoelde comité,

HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:

Artikel 1

Voorwerp

In deze verordening worden gedetailleerde voorschriften vastgesteld voor het gebruik van achteraan op voertuigen en voertuigcombinaties gemonteerde aerodynamische voorzieningen, overeenkomstig Richtlijn 96/53/EG.

Artikel 2

Definities

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

 

a)

“voorzieningen”: achteraan op voertuigen of voertuigcombinaties gemonteerde aerodynamische voorzieningen;

 

b)

“gebruiksstand”: de stand waarin de voorzieningen de aerodynamische luchtweerstand beperken;

 

c)

“gesloten stand”: de stand waarin de voorzieningen zijn ingeklapt of ingetrokken en veilig zijn vastgemaakt.

Artikel 3

Operationele omstandigheden

  • 1. 
    De lidstaten mogen voertuigen of voertuigcombinaties verbieden om in stedelijke of interstedelijke gebieden te rijden met de voorzieningen in de gebruiksstand als de bevoegde autoriteiten dit voorschrijven, rekening houdende met de speciale kenmerken van deze gebieden, met name waar de snelheidsbeperkingen 50 km/h of minder bedraagt en waar er veel kwetsbare weggebruikers kunnen zijn.
  • 2. 
    De voorzieningen moeten zich in de gesloten stand bevinden in situaties of gebieden waar bijzondere aandacht nodig is. Dit kan het geval zijn:
 

a)

bij het manoeuvreren, achteruitrijden of parkeren van het...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

5.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.