Gewijzigde motie Kröger/Bisschop over maatregelen om de verkeersveiligheid te vergroten (ter vervanging van 35188-9) - Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de implementatie van richtlijn 2014/45/EU alsmede ter invoering van een registratie- en kentekenplicht voor landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines en aanhangwagens die uitsluitend bestemd zijn om daardoor te worden voortbewogen en het niet meer toelaten tot het verkeer van nieuwe motorrijtuigen met beperkte snelheid - Hoofdinhoud
Deze gewijzigde motie is onder nr. 16 toegevoegd aan wetsvoorstel 35188 - APK-, registratie- en kentekenplicht voor onder meer landbouw- en bosbouwtrekkers en verbod van nieuwe motorrijtuigen met beperkte snelheid i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de implementatie van richtlijn 2014/45/EU alsmede ter invoering van een registratie- en kentekenplicht voor landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines en aanhangwagens die uitsluitend bestemd zijn om daardoor te worden voortbewogen en het niet meer toelaten tot het verkeer van nieuwe motorrijtuigen met beperkte snelheid; Motie (gewijzigd/nader); Gewijzigde motie van de leden Kröger en Bisschop over maatregelen om de verkeersveiligheid te vergroten (t.v.v. 35188-9) |
---|---|
Documentdatum | 24-01-2020 |
Publicatiedatum | 24-01-2020 |
Nummer | KST3518816 |
Kenmerk | 35188, nr. 16 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2019-
2020
35 188
Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de implementatie van richtlijn 2014/45/EU alsmede ter invoering van een registratie- en kentekenplicht voor landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines en aanhangwagens die uitsluitend bestemd zijn om daardoor te worden voortbewogen en het niet meer toelaten tot het verkeer van nieuwe motorrijtuigen met beperkte snelheid
GEWIJZIGDE MOTIE VAN DE LEDEN KRÖGER EN BISSCHOP TER VERVANGING VAN DIE GEDRUKT ONDER NR. 9
Voorgesteld 28 januari 2020
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de nieuwe regels voor trekkers en vergelijkbare voertuigen kansen bieden op verbetering van de verkeersveiligheid voor sommige gebieden en verkeersdeelnemers, maar ook de kans op verslechtering van de verkeersveiligheid voor andere verkeersdeelnemers;
overwegende dat met gericht lokaal beleid vooral zwakkere verkeersdeelnemers beter beschermd kunnen worden en deze lokale regels nu ook beter gehandhaafd kunnen worden;
constaterende dat de afweging om landbouwverkeer wel of niet toe te laten volgens het ja-tenzijprincipe aan de wegbeheerder wordt overgelaten, en dat het betekent dat alle wegen vooralsnog worden opengesteld;
constaterende dat het kennisplatform CROW nog richtlijnen gaat opstellen om het maken van deze afweging voor wegbeheerders mogelijk te maken;
verzoekt de regering, om samen met de VNG, politie, CROW en de SWOV te bekijken welke lokale maatregelen, zoals verlaging van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom, genomen kunnen worden om de kansen die deze wet biedt, optimaal in te zetten voor een vergroting van de verkeersveiligheid;
verzoekt de regering tevens, om de effecten van de wetswijzing op de verkeersveiligheid te rapporteren aan de Kamer,
kst-35188-16 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2020
en gaat over tot de orde van de dag.
Kroger
Bisschop
Tweede Kamer, vergaderjaar 2019-2020, 35 188, nr. 16 2