Excellent thuis onderwijs

Met dank overgenomen van W.P.H.J. (René) Peters i, gepubliceerd op dinsdag 17 maart 2020.

Dat het noodzakelijk is dat snap ik. Maar het is ook knap vervelend. Min of meer gedwongen thuis werken is geen pretje. Maar we maken er het beste van. De koffie is in elk geval goed. En via telefoon en internet is gelukkig veel mogelijk. Voor kinderen is het helemaal vervelend. Thuis van school lijkt nog wel leuk. En docenten doen ongelofelijk hun best. Maar les krijgen via internet is toch niet zo fijn als gezellig samen in de klas. Toch is het mogelijk om van de nood een deugd te maken. En kinderen ook zonder veel moeite echt iets waardevols mee te geven. Ik pleit voor de invoering van een nieuw vak. Een vak waar geen docent bij nodig is. En waarbij het lesmateriaal eenvoudig en tegen zeer geringe kosten beschikbaar te maken is.

Ik kan zo gauw niet vinden waar. Maar ik las laatst over een school ergens in Amerika waar het vak ‘history of great books’ prominent in het curriculum was opgenomen. Vanaf het eerste tot en met het laatste leerjaar werd van kinderen gevraagd wekelijks een ‘belangrijk’ boek te lezen. Een boek dat op een bepaalde manier klassiek genoemd kon worden. Niet ieder kind was gewend veel te lezen. En niet ieder kind vond lezen leuk. Maar zoals zo vaak groeide de motivatie door het gewoon veel te doen. Lezen werd een belangrijk onderdeel van het leven van deze kinderen. En de resultaten waren verbluffend. Niet alleen nam hun taalvaardigheid toe. Ook de algemene ontwikkeling en kennis van de geschiedenis, cultuur en samenleving ging met sprongen vooruit. Na verloop van tijd werd lezen het favoriete vak van veel leerlingen.

In tijden van crisis moet je iets bedenken. Waarom zouden scholen dit vak nu niet massaal adopteren en kinderen vragen deze weken (en daarna) klassiekers uit de Nederlandse literatuur te lezen? De bibliotheken die nu ook gesloten zijn zouden deze boeken online beschikbaar kunnen maken. Van mij zou het niet eens hoeven. Maar in speciaal daarvoor aangemaakte forums op internet, zouden leerlingen met hun docent op bepaalde momenten hun leeservaring kunnen delen. Leeslijsten zijn mooi. Ieder kind moet zijn eigen favoriete boeken kunnen kiezen. Maar ik zie ook grote voordelen in het samen lezen van dezelfde boeken. Zolang de scholen verplicht gesloten zijn is het in ieder geval een gemakkelijke, nuttige en (na enige gewenning) prettige manier van thuisonderwijs. Ik ben benieuwd of scholen en bibliotheken samen tot initiatieven zullen komen.