Jaarverslag 2019 Landelijk Bureau Bibob (bijlage bij 31109,nr.29)

1.

Kerngegevens

Officiële titel Jaarverslag 2019 Landelijk Bureau Bibob (bijlage bij 31109,nr.29)
Document­datum 15-06-2020
Publicatie­datum 22-06-2020
Nummer 2020D23853
Kenmerk 31109, nr. 29
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Jaarverslag 2019 >

Landelijk Bureau Bibob

Inhoud

Inhoud

1 Voorwoord > 03

Adviezen

Inleiding > 04

2 Bibob in het kort > 04 Leeswijzer > 04

Voorlichting 3 | Samenwerking > 13

3.1 Informatieleveranciers > 13

3 1 | Adviezen > 05 3.2 OM-tips > 14 1.1 Verantwoording in cijfers > 05 3.3 Bestuursorganen en RIEC’s > 14

Samenwerking 1.2 Evaluatie door bestuursorganen > 07

1.3 Jurisprudentie > 08 4 | Kwaliteitscommissie

> 15

4

Kwaliteitscommissie 2 | Voorlichting

> 09

2.1 Training & cursussen > 09 5 | Bibob in de media > 17

5 2.2 Ondersteuning tijdens het Bibob href="vl9jistxanoe25541.html#10">traject > 10 2.3 Helpdesk > 10

Bibob in de media 2.4 Voorlichtingsmateriaal > 10

2.5 Nieuwsbrieven > 12

Jaarverslag 2019 | Landelijk Bureau Bibob

Voorwoord

Inhoud Na een veelbewogen jaar in 2018 hebben de afnemers van het Landelijk Naast de taak om in concrete zaken te adviseren, heeft het LBB ook de Bureau Bibob (LBB) in 2019 weer gekregen wat zij van ons verwachten: wettelijke taak om voorlichting te geven over toepassing en

1 kwalitatief goede adviezen binnen de gestelde termijn. Het LBB probeert implementatie van de Wet Bibob. Het LBB stelt zich in dat kader tot doel waar mogelijk maatwerk toe te passen. In 2019 heeft het LBB daarom te fungeren als expertisecentrum. Het LBB heeft daarom ook in 2019 extra geïnvesteerd in transparante communicatie gedurende het diverse activiteiten ondernomen om zoveel mogelijk kennis te delen en

Adviezen onderzoek met haar afnemers. met name bestuursorganen zo goed mogelijk te ondersteunen. Met de

verwachte veranderingen op het gebied van het omgevingsrecht en de

Opvallend in 2019 is de forse stijging in het aantal adviesaanvragen over uitbreiding van de Wet Bibob zal voorlichting geven en kennis delen de

2 bouwvergunningen. De Raad van State heeft op dit onderwerp in 2019 een komende tijd een van de speerpunten van het LBB blijven. De succesvolle aantal interessante uitspraken gedaan. winterschool die het LBB begin dit jaar organiseerde is hier een mooi

voorbeeld van.

Voorlichting

Iep Visser

3 Directeur Landelijk Bureau Bibob/ Algemeen directeur Justis

Samenwerking

4

Kwaliteitscommissie

5

Bibob in de media

Jaarverslag 2019 | Landelijk Bureau Bibob 03

Inleiding

Inhoud

Bibob in het kort Leeswijzer

1 Met de Wet Bibob kunnen bestuursorganen 1 de achtergrond van een Met dit jaarverslag legt het LBB verantwoording af over de activiteiten in (rechts)persoon onderzoeken in het kader van vergunning- en het jaar 2019. Het LBB voldoet hiermee aan de wettelijke verplichting van

Adviezen subsidieverlening, bij het aangaan van een vastgoedtransactie of bij het artikel 24, waarbij onze minister jaarlijks aan beide Kamers der Statengunnen

van een overheidsopdracht. Indien er een ernstig gevaar bestaat Generaal een openbaar verslag uitbrengt van de wijze waarop het LBB dat de aanvrager of zijn zakelijke omgeving crimineel verkregen vermogen haar taken in het afgelopen kalenderjaar heeft verricht. In hoofdstuk 1

2 aanwendt of nieuwe strafbare feiten zal plegen in het licht van zijn zetten we de adviestaak van het LBB uiteen. Het aantal aangevraagde en bedrijfsvoering, kan de betreffende overheidsinstantie weigeren om met verstrekte adviezen komt aan bod en we gaan in op de conclusies en de

hem in zee te gaan. Zo wordt voorkomen dat de overheid criminele doorlooptijden van de verrichte onderzoeken.

Voorlichting activiteiten faciliteert en wordt de bonafide ondernemer beschermd tegen

oneerlijke concurrentie. Hoofdstukken 2 en 3 omvatten de voorlichting en samenwerking aan/met externe partners van het LBB. In hoofdstuk 4 bespreken we de

3 Om tot een zorgvuldig besluit te komen, kunnen bestuursorganen het kwaliteitscontrole door een onafhankelijke kwaliteitscommissie. In Landelijk Bureau Bibob (LBB) verzoeken onderzoek te verrichten. Het LBB hoofdstuk 5 belichten we een aantal mediaberichten.

Samenwerking raadpleegt bij dat onderzoek een groot aantal open en gesloten informatiebronnen over de betrokkene en zijn zakelijke omgeving en komt

uiteindelijk tot een conclusie over de mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob.

4 Het LBB is onderdeel van Justis, de screeningsautoriteit van het ministerie

Kwaliteitscommissie van Justitie en Veiligheid die onder meer verantwoordelijk is voor het

afgeven van de Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) en het Toezicht op rechtspersonen. Justis is gecertificeerd volgens de ISO 9001 normering, de

5 internationale norm voor kwaliteitsmanagementsystemen.

Bibob in de media < Bekijk de film over de Wet Bibob.

1 De Wet Bibob maakt onderscheid tussen bestuursorganen en rechtspersonen met een overheidstaak. Ten behoeve van de leesbaarheid wordt in alle gevallen gesproken over bestuursorganen.

Jaarverslag 2019 | Landelijk Bureau Bibob 04

Inhoud Inhoud

1

Adviezen Adviezen

2 2

Voorlichting Voorlichting 1 | Adviezen

3 3

Samenwerking Samenwerking 1.1 Verantwoording in cijfers

In 2019 heeft het LBB 276 reguliere adviezen uitgebracht. Er zijn 277 Aantal adviesaanvragen reguliere adviezen aangevraagd. Daarnaast heeft het LBB in 2019 72

4 4 1. Utrecht 39 aanvullende adviezen verstrekt en zijn er 84 aanvullende adviezen 2. Rotterdam 37 aangevraagd. Dit zijn (meestal beknoptere) adviezen in procedures

Kwaliteitscommissie Kwaliteitscommissie waarover al eerder geadviseerd is.

  • 3. 
    Kansspelautoriteit 23
  • 4. 
    Amsterdam 21

Het grootste deel van de adviesaanvragen in 2019 is net als voorgaande 5. Eindhoven 15

5 5 jaren afkomstig van gemeenten. In totaal hebben 99 gemeenten 315 adviezen aangevraagd. Verder hebben zeven provincies in totaal 17 adviezen aangevraagd en hebben vier landelijke instanties zoals Geografisch gezien komen de meeste aanvragen – van provincies én

Bibob in de media ministeries en zelfstandige bestuursorganen 29 adviezen aangevraagd. gemeenten – uit de provincie Zuid-Holland en daarna uit Noord-Brabant.

De meeste adviesaanvragen komen van de volgende bestuursorganen: Het kleinste aantal adviesaanvragen komt uit de provincie Zeeland. De exacte aantallen zijn hierna aangegeven.

Jaarverslag 2019 | Landelijk Bureau Bibob 05 05 Adviesaanvragen per branche

Veruit de meeste adviesaanvragen hebben evenals in voorgaande jaren

6 betrekking op de horecasector. In 2019 zijn verder veel adviezen Inhoud aangevraagd over bouwvergunningen en speelautomaten.

11

9 2% 10%

1 Horeca 2% 2% 44 Bouw 2% Speelautomaten

Adviezen Adviezen 6 4% 17 Milieu

6% 44% Seksinrichting Vastgoed

2 Huisvestigingswet 47 17 82 9% Coffeeshop Subsidies

Voorlichting Overig 19%

2 62

3 Mate van gevaar 29 De reguliere adviezen van het LBB zijn onder te verdelen naar de mate van

Samenwerking gevaar dat de beschikking of andere beslissing mede zal worden gebruikt

Eindtotaal 332 om crimineel verkregen vermogen te benutten of om strafbare feiten te

plegen. Het LBB concludeerde 124 maal dat ernstig gevaar bestond. 41 keer

luidde de conclusie dat er een mindere mate van gevaar was. In 111 gevallen

4 concludeerde het LBB dat er geen gevaar voorzien werd.

Kwaliteitscommissie Op de kaart zijn de adviesaanvragen van landelijke instanties zoals

ministeries en zelfstandige bestuursorganen niet weergegeven. Dit zijn er 29 in totaal. Deze aanvragen zijn afkomstig van de Kansspelautoriteit (23),

5 het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (2), het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (1) en de Nationale en 40% 45% Ernstig Internationale Wegvervoer Organisatie (3). Minder

Bibob in de media Geen

15%

Jaarverslag 2019 | Landelijk Bureau Bibob 06

Doorlooptijden 1.2 Evaluatie door bestuursorganen

In 2019 is 85% van de adviezen uitgebracht binnen de wettelijke adviestermijn van 12 weken. Dit is een verbetering ten opzichte van 2018. Het LBB vraagt bestuursorganen om de kwaliteit van adviezen en de

Inhoud Toen ging het namelijk om 53% van de adviezen die binnen de wettelijke dienstverlening van het LBB te evalueren. Bestuursorganen hebben over adviestermijn van 12 weken zijn uitgebracht. 34 van de 276 in 2019 uitgebrachte adviezen een evaluatieformulier

ingevuld. Dat heeft de volgende gemiddelde cijfers op een schaal van 1-10

1 opgeleverd. 2017 2018 2019

Adviezen Adviezen Doorlooptijd 6 5 7,5

Leesbaarheid 8 8 8,5

2 Volledigheid 8 7,5 8 Communicatie 8 8 8

Voorlichting

3

Samenwerking

4

Kwaliteitscommissie

5

Bibob in de media

Jaarverslag 2019 | Landelijk Bureau Bibob 07

1.3 Jurisprudentie

In 2019 heeft de hoogste bestuursrechter enkele uitspraken gedaan over raakt bij het faciliteren van criminele activiteiten. De Afdeling stelt dat het Inhoud besluiten die waren gebaseerd op Bibob-adviezen van het LBB. Het besluit om voor een periode van vijf jaar een vergunning te verlenen,

betroffen allemaal uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak van de strijdig is met artikel 3, vijfde lid van de Wet Bibob. Daarbij neemt de Raad van State (verder: de Afdeling). Het LBB volgt de ontwikkelingen in Afdeling de ernst en aard van de feiten in aanmerking, het tijdsverloop de jurisprudentie nauwlettend. Een voorbeeld hiervan is de opmerkelijke sinds het voordoen van bepaalde feiten, alsmede het feit dat het een uitspraak van de Afdeling op 17 juli 2019 (ECLI:NL:RVS:2019:2450) . De vergunning betreft voor een reeds bestaande inrichting. Afdeling is namelijk in deze uitspraak teruggekomen op haar uitspraak d.d.

Adviezen 14 november 2018 (ECLI:NL:RVS:2018:3717) die ging over welke strafbare Uit de uitspraak van de Afdeling van 3 juli 2019 (ECLI:NL:RVS:2019:2150)

feiten relevant zijn bij de aanvraag van een bouwvergunning in het licht volgt dat wanneer het LBB zich in een advies niet uitspreekt over een van het samenhangcriterium. zakelijk samenwerkingsverband, het bestuursorgaan niet mag oordelen

2 dat er wel sprake is van een zakelijk samenwerkingsverband zonder De Afdeling overwoog in 2018 dat het niet gaat “om het gevaar dat hierover nader advies in te winnen bij het LBB. Tevens blijkt uit deze

overtredingen worden gepleegd bij de bouwactiviteiten zelf, zoals het niet-naleven uitspraak dat deze verplichting ook geldt wanneer het bestuursorgaan na

Voorlichting van vergunningvoorschriften en regels over arbeidsomstandigheden en tewerkstelling eigen onderzoek wel een relatie tussen de betrokkene en de ander afleidt.

van vreemdelingen maar om het gevaar dat het bouwwerk wordt gebruikt voor De Afdeling is van oordeel dat “hoewel uit de door het college ingeroepen feiten criminele activiteiten.” In haar uitspraak in 2019 overwoog de Afdeling echter en omstandigheden een zekere relatie tussen [appellant] en [belanghebbende] valt af

3 dat strafbare feiten die zijn gepleegd bij bouwactiviteiten tóch relevant te leiden, het college onvoldoende onderzoek heeft verricht en onvoldoende heeft zijn. De Afdeling oordeelt dat bij de beoordeling van het gevaar “niet is gemotiveerd dat er een zakelijk samenwerkingsverband tussen [appellant] en

Samenwerking uitgesloten dat strafbare feiten die al dan niet vermoedelijk zijn gepleegd bij of [belanghebbende] bestaat. Het lag op de weg van het college om hierover advies in te vanwege eerdere bouwactiviteiten, zoals overtredingen van de wetgeving inzake winnen bij het LBB hetgeen niet is gebeurd.”

bouw, arbeidsomstandigheden en milieu, daarbij worden betrokken.” Wanneer uitspraken consequenties kunnen hebben voor afnemers

4 Naar aanleiding van deze uitspraak heeft het LBB de eigen werkwijze informeert het LBB hen hierover actief via bijvoorbeeld de nieuwsbrief. aangepast zodat we ook dergelijke strafbare feiten in het vervolg Dit is ook naar aanleiding van de beschreven uitspraken gedaan.

Kwaliteitscommissie meenemen bij een bouwvergunning. Het LBB beoordeelt immers bij elke

uitspraak zorgvuldig of er aanleiding is de eigen werkwijze aan te passen.

5 Verder heeft de Afdeling op 6 februari 2019 (ECLI:NL:RVS:2019:350) geoordeeld dat wanneer de conclusie is dat er een ernstig gevaar bestaat dat de gevraagde omgevingsvergunning mede zal worden gebruikt voor

Bibob in de media het plegen van strafbare feiten, dit bestuursorganen niet de mogelijkheid

biedt om in het kader van de proportionaliteitstoets de omgevingsvergunning voor beperkte duur te verlenen. In dit geval is de Afdeling van oordeel dat er geen sprake is van een situatie waarin de overheid met de verlening van de gevraagde omgevingsvergunning ongewild betrokken

Jaarverslag 2019 | Landelijk Bureau Bibob 08

Inhoud Inhoud

1 1

Adviezen Adviezen

2

Voorlichting Voorlichting 2 | Voorlichting

3 3

Samenwerking Samenwerking De uitvoering van de Wet Bibob kan complex zijn. Het LBB 2.1 Training & cursussen

begeleidt daarom de (potentiële) afnemers van adviezen en

probeert op meerdere manieren zo veel mogelijk kennis met Het LBB verzorgt sinds enige jaren landelijk cursussen, workshops en presentaties over diverse thema’s binnen de Wet Bibob voor doelgroepen

4 4 hen te delen over de toepassing en reikwijdte van de Wet Bibob. variërend van ambtenaren tot bestuurders. Het doel van deze trainingen Dergelijke voorlichting is de tweede wettelijke taak van het LBB. en cursussen is om bestuursorganen beter uit te rusten voor de toepassing

Kwaliteitscommissie Kwaliteitscommissie In 2019 bestond deze voorlichting onder andere uit het van de Wet Bibob.

volgende:

5 5

Bibob in de media

Jaarverslag 2019 | Landelijk Bureau Bibob 09

Bouwvergunningen en de Wet Bibob 2.3 Helpdesk

Om een bouwwerk te mogen (ver)bouwen, zoals een hotel of een woning, is in veel gevallen een omgevingsvergunning bouwen (hierna: bouw Via de website van Justis is veel informatie te vinden over de Wet Bibob en

Inhoud Inhoud vergunning) vereist. Om de integriteit van de aanvrager (of houder) van een de daaraan gerelateerde onderwerpen. Daarnaast beantwoordt het LBB bouwvergunning en diens zakelijke omgeving te kunnen beoordelen, – in het kader van de helpdeskfunctie – vrijwel dagelijks vragen via de

kunnen bestuursorganen de Wet Bibob toepassen. De afgelopen jaren telefoon en e-mail. Daarbij komt vaak de vraag binnen of een bepaalde

1 1 ontvangt het LBB steeds meer adviesverzoeken over dit type vergunningen. situatie geschikt is voor toepassing van de Wet Bibob en de aanvraag van Waar het LBB in 2016 nog zeven adviesverzoeken ontving die betrekking een Bibob-advies. In 2019 zag het LBB een toename in vragen afkomstig hadden op bouwvergunningen, waren dit er 34 in 2017, 60 in 2018 en 75 in van diverse onderdelen van het Rijk die de Wet Bibob toepassen of

Adviezen Adviezen 2019. Daarbij variëren de bouwplannen van het bouwen van woningen tot voornemens zijn om de wet toe te passen. Waar decentrale overheden

het realiseren van een loods, kantoren, bedrijfsruimten of de bouw van voornamelijk ondersteuning krijgen van de RIEC’s in de toepassing van de een hotel. In 57% van de gevallen concludeerde het LBB dat er een ernstig Wet Bibob, is er nog geen soortgelijke organisatie beschikbaar voor

2 gevaar op crimineel misbruik van de bouwvergunning was, in 21% van de rijksonderdelen. Gelet op de grote behoefte aan kennis en ervaring heeft gevallen een mindere mate van gevaar en in 22% van de gevallen geen het LBB heeft daarom de onderdelen van het Rijk het afgelopen jaar hierin

gebleken gevaar. Ook uit de vele vragen die het LBB via de helpdesk zoveel mogelijk begeleid.

Voorlichting Voorlichting ontvangt over de mogelijkheden om de Wet Bibob toe te passen op

bouwvergunningen en de verzoeken om cursussen, blijkt de toenemende

belangstelling voor dit onderwerp. Om die reden biedt het LBB sinds ruim 2.4 Voorlichtingsmateriaal

3 3 twee jaar speciale cursussen over dit onderwerp voor Bibob-medewerkers en vergunningverleners bij bestuursorganen aan. In 2019 ontwikkelde het LBB nieuw voorlichtingsmateriaal. Er is een

Samenwerking Samenwerking factsheet ontwikkeld voor het indienen van een Bibob-adviesaanvraag om afnemers van adviezen hierin beter te begeleiden. Daarnaast heeft het LBB

2.2 Ondersteuning tijdens het Bibob-traject dit jaar een Engelse factsheet over de Wet Bibob vervaardigd. Deze

factsheet kan ter beschikking worden gesteld aan buitenlandse

4 4 Waar nodig bood het LBB in 2019 ondersteuning bij concrete adviesautoriteiten die in het kader van de Wet Bibob worden bevraagd. Deze en verzoeken, zonder daarbij in het besluit van het bestuursorgaan te treden. eerder uitgebracht voorlichtingsmateriaal zijn gepubliceerd op de website

Kwaliteitscommissie Kwaliteitscommissie Over het algemeen geldt, dat wanneer een bestuursorgaan voor het eerst van Justis.

of na een aantal jaar een adviesverzoek indient, een intakegesprek plaatsvindt. Soortgelijke gesprekken vinden ook plaats wanneer het

5 5 onderzoek op voorhand (juridisch) complex lijkt te zijn. Tijdens deze gesprekken bespreekt het LBB onder meer het eigen onderzoek van het bestuursorgaan, de reikwijdte van het onderzoek van het LBB en de wijze

Bibob in de media van onderzoeken. Het LBB licht dan regelmatig de totstandkoming en de

conclusie van het advies toe en verleent ondersteuning bij vragen over bijvoorbeeld de vergewis- en geheimhoudingsplicht.

Jaarverslag 2019 | Landelijk Bureau Bibob 10

Het bereik van RECREATIE EN MILIEU EN VERVOER EN BOUW EN

de Wet Bibob AMUSEMENT OMGEVING TRANSPORT VASTGOED

DIVERS

Inhoud Inhoud

Horeca Afvalopslag en -verwerking • Wegtransport Vastgoedtransacties overheid Overige bedrijven en

1 1 Seksbranche (APV) Chemische industrie • Vastgoedtransacties inrichtingen (APV) Coffeeshops (APV) Raffinaderijen • woningcorporaties

Slijterijen Benzinestations •

Adviezen Adviezen Autosloperijen • Besloten busvervoer ••

Openbaar vervoer •• Zorgaanbieders (o.V.)

Ontheffingen Opiumwet

Evenementen (APV) Bouwvergunningen

2 Vechtsportgala’s (APV) Opslag en vervoer meststoffen • Overheidsopdrachten bouw Stadions en racebanen • Veehouderijen • Taxi-ondernemingen ••

Attractieparken • Slachthuizen • Toegelaten taxi-organisaties Subsidies

Voorlichting Voorlichting APV Voor toepassing van de Wet Overheidsopdrachten ICT

Bibob moet een gemeentelijke Huisvestingswetvergunningen Overige overheidsopdrachten (o.V.)

vergunningplicht bestaan.

o.V. Onder voorbehoud van nieuwe Opslag vuurwerk en explosieven • Onderhoud (en bouw) schepen,

3 3 wetgeving. Speelautomaten treinen en vliegtuigen • • Bij vergunningen op grond van Gokhallen (APV) Strategische goederen en diensten de Wet algemene bepalingen

omgevingsrecht (Wabo) of Wet Casino’s (o.V.) Telefoonnummers

Samenwerking Samenwerking milieubeheer (Wm) is vaak nader Online gokken (o.V.) Overige milieu-inrichtingen •

onderzoek nodig om te bepalen Overheidsopdrachten milieu of een Bibob-advies kan worden aangevraagd.

4 4 •• Momenteel geen Bibob-advies mogelijk.

Kwaliteitscommissie Kwaliteitscommissie

5 5

Bibob in de media

Jaarverslag 2019 | Landelijk Bureau Bibob 11

2.5 Nieuwsbrieven

Het LBB brengt een nieuwsbrief uit voor bestuursorganen met informatie Inhoud Inhoud over haar activiteiten en over ontwikkelingen op het gebied van de Wet

Bibob. Daarnaast schenkt het LBB hierin aandacht aan uitspraken van de Raad van State over Bibob-zaken en deelt zij haar kennis en expertise over

1 1 de wet. De nieuwsbrief telde in 2019 bijna 750 abonnees. Een greep uit de nieuwsbrieven

Adviezen Adviezen

Nieuwsbrief Landelijk Bureau Bibob 11 september 2019 Veelgestelde vraag

2 In de nieuwsbrief van het Landelijk Bureau Bibob (LBB) vindt u nieuws en actualiteiten, jurisprudentie, en een veelgestelde vraag omtrent de Wet Bibob. Wat is er gewijzigd aan de e-mailadressen van de

medewerkers van het LBB?

Voorlichting Voorlichting Inhoud

Actualiteiten > Save the date - Bibob Winterschool is coming

3 3 > Nieuwe werkwijze aanvullend adviesverzoek > Raad van State komt terug op uitspraak bouw en samenhang; mogelijke

Samenwerking Samenwerking consequenties voor uw advies

Jurisprudentie > Samenhang van strafbare feiten bij bouwvergunningen (Raad van State,

4 4 17 juli 2019) > Valsheid in geschrifte bij invullen Bibob-formulier (Gerechtshof Amsterdam,

Kwaliteitscommissie Kwaliteitscommissie 30 juli 2019)

Bibob in de media

5 5 > Hennepkweek doet uitbater Holtens restaurant das om > Gemeenten passen Wet Bibob steeds vaker toe > Screen élk nieuw bedrijf in de stad op zwart geld

Bibob in de media > Gemeenten screenen ontwikkelaars zonneparken soms op witwassen

Jaarverslag 2019 | Landelijk Bureau Bibob 12

Inhoud Inhoud

1 1

Adviezen Adviezen

2 2

Voorlichting Voorlichting 3 | Samenwerking

3

Samenwerking Samenwerking Bij de uitvoering van de Wet Bibob werkt het LBB samen met 3.1 Informatieleveranciers

een aantal instanties. Een aantal overheidsinstanties levert de

informatie die cruciaal is voor de totstandkoming van een Het LBB baseert haar adviezen op de informatie die andere instanties verstrekken. Dit betreft onder andere opsporingsdiensten, inspecties en

4 4 Bibob-advies. Het Openbaar Ministerie (OM) heeft daarnaast de uitkeringsinstanties. Om de samenwerking te bevorderen en de taak om met tips Bibob-procedures op gang te brengen. informatieverstrekking te verzekeren, vinden regelmatig overleggen plaats

Kwaliteitscommissie Kwaliteitscommissie Regionale Informatie- en Expertisecentra (RIEC’s) ondersteunen met de meeste van deze informatieleveranciers. Ook hebben we

bestuursorganen bij hun uitvoering van de Wet Bibob. Het LBB factsheets opgesteld waarin de informatieverstrekking aan het LBB overzichtelijk beschreven is.

onderhoudt met al deze instanties contact om de toepassing

5 5 van de Wet Bibob en de onderlinge samenwerking te bevorderen.

Bibob in de media

Jaarverslag 2019 | Landelijk Bureau Bibob 13

Nationale Politie 3.3 Bestuursorganen en RIEC’s

Het LBB heeft in 2019 de samenwerking geëvalueerd met de Landelijke Eenheid (LE) en de Regionale Informatieknooppunten (RIK’s) van de Het LBB hecht aan een goede relatie met bestuursorganen die de Wet

Inhoud Inhoud Nationale Politie. Daarin is het proces ten aanzien van de Bibob toepassen en Bibob-adviezen ontvangen. Daarbij is informatieverwerking en –verstrekking meegenomen. Waar mogelijk is de kennisuitwisseling een belangrijk onderdeel. Daarom organiseert het LBB samenwerking geoptimaliseerd. In verband met een groot aantal nieuwe al jaren twee keer per jaar expertbijeenkomsten met partners, zoals

1 1 medewerkers bij de RIK’s heeft het LBB diverse presentaties gegeven aan meerdere (grote) gemeenten, de provincies, enkele zelfstandige de medewerkers die de informatieverzoeken van het LBB verwerken. bestuursorganen en de RIEC’s. Tijdens deze bijeenkomsten bespreken de aanwezigen actuele Bibob-thema’s, delen we ervaringen en worden

Adviezen Adviezen rechterlijke uitspraken geanalyseerd.

3.2 OM-tips

Om een juiste toepassing van de Wet Bibob te bevorderen, gaf het LBB

2 2 Het LBB baseert haar adviezen vaak op de dossiers van het Openbaar samen met de RIEC’s ook in 2019 Bibob-trainingen aan medewerkers van Ministerie. Het OM heeft een aanjagende functie bij toepassing van de Wet bestuursorganen in de betreffende regio’s. Daarnaast heeft het LBB in

Bibob. De Bibob-officieren van het OM kunnen bestuursorganen tippen overleg met de RIEC’s een factsheet opgesteld voor bestuursorganen met

Voorlichting Voorlichting om een onderzoek te starten. In 2019 ontving het LBB 42 adviesaanvragen aandachtspunten voor het indienen van een adviesaanvraag. In de

die gebaseerd waren op een dergelijke OM-tip. In 2018 waren dat 62 factsheet krijgen bestuursorganen onder andere het advies het RIEC mee aanvragen. te laten denken over de vraag of het eigen Bibob-onderzoek compleet is

3 en of er voldoende aanleiding is een advies bij het LBB aan te vragen. In 2019 heeft het LBB in overleg met het Landelijk Parket en officieren en

Samenwerking Samenwerking parketsecretarissen van andere parketten de werking en ontwikkelingen met betrekking tot de Wet Bibob besproken waarbij ook aandacht is

besteed aan de functie van tipgever. Ten behoeve van de OM-tips heeft het LBB factsheets ontwikkeld.

4 4

Kwaliteitscommissie Kwaliteitscommissie

5 5

Bibob in de media

Jaarverslag 2019 | Landelijk Bureau Bibob 14

Inhoud Inhoud

1 1

Adviezen Adviezen

2 2

Voorlichting Voorlichting 4 | Kwaliteitscommissie

3 3

Samenwerking Samenwerking Om de kwaliteit van de Bibob-adviezen te bevorderen, is een De Kwaliteitscommissie Bibob had in 2019 dezelfde samenstelling als in

onafhankelijke kwaliteitscommissie ingesteld die steekproefs 2018 en bestond uit de volgende leden:

gewijs de kwaliteit van de adviezen van het LBB en de • De heer mr. F.W.H. van den Emster (voorzitter); o.a. rechterplaatsvervanger Rechtbank Rotterdam, raadsheer-plaatsvervanger

4 zorgvuldigheid waarmee die adviezen worden gemaakt, Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden en voormalig voorzitter van de Raad beoordeelt. De kwaliteitscommissie kijkt naar de opbouw van voor de Rechtspraak;

Kwaliteitscommissie Kwaliteitscommissie het advies, de wijze waarop de informatie is geselecteerd en • Mevrouw prof. mr. E.R. Manunza; o.a. hoogleraar Europees en

weergegeven en de vraag of de analyse van de gebruikte Internationaal aanbestedingsrecht Universiteit Utrecht. • De heer prof. mr. dr. E.R. Muller; o.a. decaan van de Faculteit

informatie de conclusie van het advies kan dragen. De

5 5 Governance and Global Affairs, bestuurder van de Campus Den Haag kwaliteitscommissie rapporteert aan de minister van Justitie en van de Universiteit Leiden en hoogleraar Veiligheid en Recht aan Veiligheid en brengt jaarlijks een verslag uit aan de beide dezelfde universiteit.

Bibob in de media Kamers der Staten-Generaal. • De heer drs. A.H.M. de Jong; o.a. consultant bij ABDTOPConsult,

voormalig directeur-generaal Primair en Voortgezet Onderwijs bij het ministerie van OCW en voormalig directeur-generaal Rijksbegroting bij het ministerie van Financiën.

Jaarverslag 2019 | Landelijk Bureau Bibob 15

  • • 
    De heer mr. drs. G.A.A. Verkerk; waarnemend burgemeester van Beekdaelen, voormalig burgemeester van Delft en voormalig

    waarnemend burgemeester van De Bilt en Ommen. Inhoud Inhoud

In 2019 heeft de kwaliteitscommissie 27 reguliere en zes aanvullende adviezen van het LBB beoordeeld. Uit de beoordelingen kwam naar

1 1 voren dat de kwaliteitscommissie overwegend positief is over de adviestaak van het LBB. De aanbevelingen van de kwaliteitscommissie richten zich op bepaalde aspecten van het onderzoek en op de weergave

Adviezen Adviezen van bepaalde zaken in het advies. De kwaliteitscommissie beschrijft de

belangrijkste aanbevelingen in haar jaarverslag. Het LBB past haar werkwijze aan waar nodig.

2 2

Voorlichting Voorlichting

3 3

Samenwerking Samenwerking

4

Kwaliteitscommissie Kwaliteitscommissie

5 5

Bibob in de media

Jaarverslag 2019 | Landelijk Bureau Bibob 16

Inhoud Inhoud

1 1

Adviezen Adviezen

2 2

Voorlichting Voorlichting 5 | Bibob in de media

3 3

Samenwerking Samenwerking De uitkomst van Bibob-adviezen heeft vaak grote impact op

bestuursorganen en ondernemers. Dit valt terug te lezen in de

media. Een kleine greep uit de nieuwsberichten:

4 4

Kwaliteitscommissie Kwaliteitscommissie

Geen aardappelloods in Oldambt blokkeert

5 Wintelre na Bibob-advies zonnepark Finsterwolde om negatief Bibob-advies

Bibob in de media De gemeente Eersel heeft een vergunning geweigerd aan een akkerbedrijf in

Wintelre voor de bouw van een aardappelopslagloods, omdat zij vermoedt dat De gemeente Oldambt meldt de initiatiefnemers van het zonnepark in de loods zou worden misbruikt voor criminele praktijken. De eigenaar van een Finsterwolde te hebben geïnformeerd dat de Bibob-procedure een negatief bedrijf op hetzelfde adres wordt verdacht van grootschalige mestfraude. advies heeft opgeleverd. Daarom blokkeert zij voorlopig het zonnepark.

Jaarverslag 2019 | Landelijk Bureau Bibob 17

Vergunningen verbouwing Breda legt verbouwing

Inhoud Inhoud panden in Eindhoven terecht klooster stil na uitkomsten

1 1 ingetrokken Bibob-toets

De vergunningen voor de verbouwing van twee panden in Eindhoven zijn door De gemeente Breda heeft de verbouwing van het voormalige klooster in Bavel

Adviezen Adviezen de gemeente terecht ingetrokken, zegt de Raad van State in een uitspraak. De onlangs stilgelegd. Het pand wordt omgebouwd tot luxe hotel met horeca, een

kans is groot, volgens de hoogste bestuurlijke rechter, dat de klussen met geld moestuin en een wijngaard. De uitkomsten van een Bibob-procedure waren uit criminele activiteiten zijn bekostigd. aanleiding om de omgevingsvergunning in te trekken en vervolgens de bouw

2 2 te laten staken. De inhoud was volgens de gemeente zo ernstig dat er geen andere mogelijkheid was.

Voorlichting Voorlichting

3 3

Samenwerking Samenwerking

4 4

Kwaliteitscommissie Kwaliteitscommissie

5

Bibob in de media

Jaarverslag 2019 | Landelijk Bureau Bibob 18

Jaarverslag 2019 >

Landelijk Bureau Bibob


3.

Hoofddocument

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.