Commissie presenteert vaardighedenagenda voor duurzaam concurrentievermogen, sociale rechtvaardigheid en veerkracht

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op woensdag 1 juli 2020.

Vandaag presenteert de Commissie de Europese vaardighedenagenda voor duurzaam concurrentievermogen, sociale rechtvaardigheid en veerkracht. De agenda stelt ambitieuze kwantitatieve doelstellingen vast voor bijscholing (verbetering van bestaande vaardigheden) en omscholing (scholing in nieuwe vaardigheden), die de komende vijf jaar moeten worden verwezenlijkt. De agenda omvat twaalf acties, die zich richten op “vaardigheden voor banen” door samen met de lidstaten, ondernemingen en sociale partners te werken aan verandering, mensen te stimuleren hun leven lang te blijven leren en de EU-begroting te gebruiken als katalysator voor het ontsluiten van publieke en particuliere investeringen in de vaardigheden van mensen.

Het doel is ervoor te zorgen dat het recht op opleiding en een leven lang leren, dat in de Europese pijler van sociale rechten verankerd is, overal in Europa, van stad tot platteland, werkelijkheid wordt en voor iedereen voordeel oplevert. De Commissie stelt vaardigheden centraal in de beleidsagenda van de EU, door investeringen in mensen en hun vaardigheden te stimuleren met het oog op een duurzaam herstel na de coronaviruspandemie. Bedrijven hebben werknemers nodig die beschikken over de juiste vaardigheden om de groene en de digitale transitie de baas te worden, terwijl mensen de juiste scholing en opleiding moeten kunnen krijgen om een succesvol leven op te bouwen.

In de woorden van Margaritis Schinas i, vicevoorzitter voor de bevordering van onze Europese levenswijze: “Op deze ongekende crisis moeten we op even ongekende wijze reageren. We moeten met een antwoord komen waarmee we nu en nog jarenlang ons voordeel kunnen doen. De Europese Commissie roept de EU-lidstaten vandaag op te investeren in vaardigheden. De miljarden aan EU-middelen die in het herstelplan voor de EU en de toekomstige langetermijnbegroting van de EU zijn opgenomen, bieden hiervoor een unieke gelegenheid. Wij weten nu al dat vaardigheden goed zijn voor mensen en onze economieën. Nu is de tijd om de handen ineen te slaan en een revolutie op het gebied van vaardigheden te ontketenen, waarbij niemand achterblijft.”

Nicolas Schmit i, de commissaris voor Werkgelegenheid en Sociale Rechten, verklaarde: “Het ontwikkelen van de vaardigheden van onze beroepsbevolking is een van onze centrale antwoorden voor het herstel, en mensen de kans geven de vaardigheden te verwerven die zij nodig hebben, is essentieel als voorbereiding op de groene en de digitale transitie. Zo kan iedereen profiteren van nieuwe kansen in een snel veranderende arbeidsmarkt.”

Vaardigheden voor banen in een groene en digitale economie

Door de groene en de digitale transitie, in combinatie met demografische trends, verandert de manier waarop we leven, werken en met elkaar omgaan. Wij willen ervoor zorgen dat mensen over de vaardigheden beschikken die nodig zijn om succesvol te zijn. De coronaviruspandemie heeft deze ontwikkelingen versneld en stelde veel mensen in Europa voor nieuwe loopbaanuitdagingen. In de nasleep van de crisis worden veel Europeanen gedwongen zich te scholen in een nieuwe vaardigheid of hun bestaande vaardigheden te verbeteren om zich aan te passen aan de veranderde arbeidsmarkt. De vaardighedenagenda is erop gericht het belang van vaardigheden in de EU te vergroten om duurzaam concurrentievermogen te versterken, sociale rechtvaardigheid te waarborgen en weerbaarheid op te bouwen. Dit wordt bereikt met twaalf “acties”:

  • Een pact voor vaardigheden
  • Meer en betere kennis over vaardigheden
  • EU-steun voor strategische nationale bijscholingsmaatregelen
  • Voorstel voor een aanbeveling van de Raad inzake beroepsonderwijs en -opleiding voor duurzaam concurrentievermogen, sociale rechtvaardigheid en veerkracht
  • Uitrol van het initiatief “Europese universiteiten” en bijscholing van wetenschappers
  • Vaardigheden om de groene en de digitale transitie te ondersteunen
  • Verhoging van het aantal afgestudeerden in wetenschap, technologie, engineering en wiskunde, en stimuleren van ondernemers- en transversale vaardigheden
  • Vaardigheden voor het leven
  • Initiatief voor individuele leerrekeningen
  • Een Europese aanpak voor microcredentials
  • Nieuw Europass-platform
  • Verbetering van het faciliterende kader voor lidstaten en de particuliere sector om in vaardigheden te investeren

Meer informatie over elk van de twaalf vlaggenschipacties is te vinden in de bijbehorende lijst met vragen en antwoorden.

Als eerste uitgevoerde actie van de vaardighedenagenda gaat vandaag het nieuwe Europass-platform van start. Vanaf nu biedt dat platform, dat in 29 talen beschikbaar is, advies over het opstellen van een cv, suggesties voor geselecteerde banen en leermogelijkheden, en informatie over trends op het gebied van vaardigheden.

Vandaag neemt de Commissie ook haar voorstel voor een aanbeveling van de Raad inzake beroepsonderwijs en -opleiding aan.

Ambitieuze doelstellingen

In het kader van haar nieuwe vaardighedenbeleid heeft de Commissie voor de komende vijf jaar ambitieuze doelstellingen vastgesteld. Zij zijn gebaseerd op bestaande indicatoren, zodat het mogelijk wordt de vooruitgang jaarlijks in het kader van het Europees semester te monitoren. Momenteel bestaan er nog geen kwantitatieve indicatoren voor groene vaardigheden; de Commissie zal dus nieuwe indicatoren ontwikkelen.

 

Indicatoren

Doelstellingen voor 2025

Huidig niveau (meest recente jaar waarvoor gegevens beschikbaar zijn)

Toename (in %)

Deelname van volwassenen van 25 tot 64 jaar aan educatie over een periode van 12 maanden

50 %

38 % (2016)

  • 32 %

Deelname van laaggekwalificeerde volwassenen van 25 tot 64 jaar aan educatie over een periode van 12 maanden

30 %

18 % (2016)

  • 67 %

Percentage werkloze volwassenen 25-64 met een recente leerervaring

20 %

11 % (2019)

  • 82 %

Percentage volwassenen 16-74 met ten minste digitale basisvaardigheden

70 %

56 % (2019)

  • 25 %

Dit betekent dat we in 2025 540 miljoen trainingsactiviteiten voor volwassenen moeten zien, waaronder 60 miljoen voor laaggekwalificeerde volwassenen en 40 miljoen voor werklozen. Het aantal volwassenen met digitale basisvaardigheden moet oplopen tot 230 miljoen.

Bevordering van investeringen in de vaardigheden van mensen

Om de acties van de vaardighedenagenda uit te voeren en de doelstellingen ervan te verwezenlijken, zal de EU per jaar naar schatting behoefte hebben aan ongeveer 48 miljard euro aan extra publieke en particuliere investeringen in vaardigheden. Het voorstel van de Commissie voor Next Generation EU voorziet in aanzienlijke middelen in het kader van een groot begrotingsinitiatief om de economische en sociale gevolgen van de crisis aan te pakken.

EU-fondsen kunnen fungeren als katalysator voor investeringen in de vaardigheden van mensen. In het kader van het herstelplan voor de EU zijn ongekende financiële middelen voorgesteld om een duurzaam herstel te ondersteunen, en investeringen in vaardigheden moeten bij deze inspanningen centraal staan. In de periode 2021-2027 kunnen EU-instrumenten zoals het Europees Sociaal Fonds Plus met een voorgesteld budget van 86 miljard euro, Erasmus met een voorgesteld budget van 26 miljard euro en het onderdeel sociale investeringen en vaardigheden van InvestEU met een voorgesteld budget van 3,6 miljard euro, allemaal beschikbaar worden gesteld om mensen te helpen betere of nieuwe vaardigheden te verwerven.In het kader van het nieuwe programma Digitaal Europa, dat een voorgesteld budget van 9,2 miljard euro heeft, zal worden geïnvesteerd in de ontwikkeling van geavanceerde digitale vaardigheden voor de omgang met technologieën. Daarnaast biedt de faciliteit voor herstel en veerkracht, die kan putten uit 560 miljard euro aan subsidies en leningen, de lidstaten ruime gelegenheid om initiatieven voor omscholing en bijscholing te financieren nadat de nodige hervormingen zijn doorgevoerd.

Achtergrond

De transitie naar een hulpbronnenefficiënte, circulaire, gedigitaliseerde en koolstofarme economie kan tegen 2030 voor meer dan 1 miljoen banen zorgen. Alleen al door kunstmatige intelligentie en robotica zullen de komende vijf jaar wereldwijd bijna 60 miljoen nieuwe banen worden gecreëerd. Andere banen zullen wellicht veranderingen ondergaan of zelfs verdwijnen. De pandemie van het coronavirus heeft de trends op het gebied van vaardigheden op de arbeidsmarkt versterkt door zowel de behoefte aan verandering als de mogelijkheden daartoe te versnellen. In een snel veranderende arbeidsmarkt en samenleving moet “een leven lang leren” werkelijkheid worden.

De vandaag gepresenteerde initiatieven bouwen voort op de Europese pijler van sociale rechten, die in november 2017 is afgekondigd door de instellingen en leiders van de EU, en de mededeling over een sterk sociaal Europa voor rechtvaardige transities van januari 2020.

Meer informatie

Vragen en antwoorden over een Europese vaardighedenagenda voor duurzaam concurrentievermogen, sociale rechtvaardigheid en veerkracht

Factsheet: Europese vaardighedenagenda

Mededeling: “Een Europese vaardighedenagenda voor duurzaam concurrentievermogen, sociale rechtvaardigheid en veerkracht”

Voorstel van de Commissie voor een aanbeveling van de Raad inzake beroepsonderwijs en -opleiding

Factsheet over beroepsonderwijs en -opleiding

Bezoek het nieuwe Europass-platform

Geef uw mening: openbare raadpleging voor sociaal Europa

Volg Margaritis Schinas en Nicolas Schmit op Twitter

Abonneer u op de gratis e-nieuwsbrief van de Europese Commissie over werkgelegenheid, sociale zaken en inclusie