Gedelegeerde verordening 2020/1118 - Wijziging van Verordening 785/2004 betreffende de verzekeringseisen voor luchtvervoerders en exploitanten van luchtvaartuigen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze gedelegeerde verordening is op 29 juli 2020 gepubliceerd en is op 30 juli 2020 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Gedelegeerde Verordening (EU) 2020/1118 van de Commissie van 27 april 2020 tot wijziging van Verordening (EG) nr. 785/2004 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de verzekeringseisen voor luchtvervoerders en exploitanten van luchtvaartuigen

officiële Engelstalige titel

Commission Delegated Regulation (EU) 2020/1118 of 27 April 2020 amending Regulation (EC) No 785/2004 of the European Parliament and of the Council on insurance requirements for air carriers and aircraft operators
 
Rechtsinstrument Gedelegeerde verordening
Wetgevingsnummer Gedelegeerde verordening 2020/1118
Regdoc-nummer C(2020)2557
Celex-nummer i 32020R1118

3.

Key dates

Document 27-04-2020; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 29-07-2020; PB L 243 p. 1-2
Inwerkingtreding 30-07-2020; in werking datum publicatie +1 zie art 2
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

29.7.2020   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 243/1

 

GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) 2020/1118 VAN DE COMMISSIE

van 27 april 2020

tot wijziging van Verordening (EG) nr. 785/2004 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de verzekeringseisen voor luchtvervoerders en exploitanten van luchtvaartuigen

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EG) nr. 785/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 21 april 2004 betreffende de verzekeringseisen voor luchtvervoerders en exploitanten van luchtvaartuigen (1), en met name op artikel 6, lid 5,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Bij Besluit 2001/539/EG van de Raad (2) heeft de Gemeenschap het Verdrag tot het brengen van eenheid in enige bepalingen inzake het internationale luchtvervoer gesloten; in dit verdrag, waarover op 28 mei 1999 overeenstemming is bereikt in Montreal (het “Verdrag van Montreal”), zijn aansprakelijkheidsregels vastgesteld voor internationaal vervoer van personen, bagage en vracht door de lucht.

 

(2)

Bij Verordening (EG) nr. 785/2004 zijn minimumverzekeringseisen vastgesteld met betrekking tot de aansprakelijkheid voor passagiers, bagage en vracht, op een niveau dat garandeert dat luchtvervoerders adequaat verzekerd zijn tegen hun aansprakelijkheid uit hoofde van het Verdrag van Montreal.

 

(3)

De Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (de ICAO) heeft de aansprakelijkheidsgrenzen van luchtvaartmaatschappijen uit hoofde van het Verdrag van Montreal recentelijk herzien; zij heeft daarbij verwezen naar een inflatiefactor die overeenstemt met de geaccumuleerde inflatie sinds de datum van inwerkingtreding van het Verdrag van Montreal.

 

(4)

De ICAO heeft vastgesteld dat de inflatiefactor sinds 30 december 2009, de datum waarop de vorige herziene grenswaarden van kracht zijn geworden, meer dan 10 procent, de drempel voor een aanpassing van de aansprakelijkheidsgrenzen, bedraagt. De aansprakelijkheidsgrenzen zijn dan ook dienovereenkomstig aangepast.

 

(5)

De minimumverzekeringseisen met betrekking tot aansprakelijkheid voor passagiers, bagage en vracht, zoals vastgesteld bij Verordening (EG) nr. 785/2004, moeten tijdig worden aangepast aan de herziene aansprakelijkheidsgrenzen in het Verdrag van Montreal, die op 28 december 2019 van kracht zijn geworden.

 

(6)

Wat aansprakelijkheid voor passagiers betreft, is de minimumverzekeringseis van Verordening (EG) nr. 785/2004 vastgesteld op een niveau dat aanzienlijk hoger is dan de herziene aansprakelijkheidsgrenzen in het Verdrag van Montreal.

 

(7)

Wat aansprakelijkheid voor bagage en vracht betreft, moeten de minimumverzekeringseisen van Verordening (EG) nr. 785/2004 worden verhoogd tot het niveau van de herziene aansprakelijkheidsgrenzen in het Verdrag van Montreal.

 

(8)

Verordening (EG) nr. 785/2004 dient derhalve dienovereenkomstig te worden gewijzigd,

HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:

Artikel 1

In artikel 6 van Verordening (EG) nr. 785/2004, worden de leden 2 en 3 vervangen door:

“2.   De minimumverzekeringsdekking voor aansprakelijkheid ten aanzien van bagage bedraagt 1 288 BTR per passagier bij commerciële diensten.

  • 3. 
    De minimumverzekeringsdekking voor aansprakelijkheid voor vracht bedraagt 22 BTR per kilogram bij commerciële diensten.”.

Artikel 2

Deze verordening treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.

Gedaan te Brussel, 27 april 2020.

Voor de Commissie

De voorzitter

Ursula VON DER LEYEN

 

  • (2) 
    2001/539/EG: Besluit van de Raad van 5 april...

Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

5.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.