CDA stelt vragen aan Europese Commissie over Franse dodehoeksticker

Met dank overgenomen van J.M.G. (Annie) Schreijer-Pierik i, gepubliceerd op dinsdag 23 februari 2021, 2:17.

Per 1 januari 2021 verplicht Frankrijk dodehoekstickers voor alle vrachtwagens die op Franse wegen rijden. Iedere vrachtwagen of bus moet nu voorzien zijn van drie stickers van ongeveer 30 centimeter groot achterop en aan beide zijkanten van het voertuig. Voor buitenlandse transporteurs geldt nu nog een coulanceregeling, maar per 1 april moeten ook zij aan de stickerverplichting voldoen. Vervoerders uit de sector uiten grote zorgen over de uitvoerbaarheid van de stickerverplichting en wijzen met name naar moeilijkheden in het containervervoer, autotransport en exceptioneel vervoer, waar de stickers niet op de lading geplaatst mogen worden. CDA-Europarlementariërs Tom Berendsen en Annie Schreijer-Pierik zijn kritisch over de werkbaarheid en rechtmatigheid van de maatregel die Frankrijk afzonderlijk van andere lidstaten neemt en stellen vragen aan de Europese Commissie.

Tom Berendsen, CDA-woordvoerder transport en mobiliteit: “Verkeersveiligheid is een van dé speerpunten van Europees transportbeleid, daar hebben we de afgelopen jaren met Europese wet- en regelgeving volop op ingezet. Bijvoorbeeld door strenge eisen te stellen om het zichtveld van chauffeurs te verbeteren en rijhulpsystemen aan boord van vrachtwagens te verplichten. Dodehoekstickers zouden een aanvulling kunnen zijn, maar dat kunnen we dan wel beter met alle EU-landen samen afspreken. Als ieder land op eigen houtje om stickers in de eigen taal vraagt, moeten onze chauffeurs straks rondrijden met vrachtwagens beplakt met stickers uit 27 landen in meer dan 20 verschillende talen. Dat is niet werkbaar voor ondernemers die dagelijks over meerdere grenzen reizen en het past niet bij de Europese interne markt.” Annie Schreijer-Pierik: “Het kan niet zo zijn dat Frankrijk op eigen initiatief een wirwar aan nationale eisen oplegt aan het gehele Europese wegvervoer. De Europese Commissie en lidstaten moeten hiertegen optreden, want dit raakt ondernemers in sterke transportregio’s langs EU-binnengrenzen, zoals Twente.