Verordening 2021/523 - InvestEU-programma

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze verordening is op 26 maart 2021 gepubliceerd en is op 1 januari 2021 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Verordening (EU) 2021/523 van het Europees Parlement en de Raad van 24 maart 2021 tot vaststelling van het InvestEU-programma en tot wijziging van Verordening (EU) 2015/1017

officiële Engelstalige titel

Regulation (EU) 2021/523 of the European Parliament and of the Council of 24 March 2021 establishing the InvestEU Programme and amending Regulation (EU) 2015/1017
 
Rechtsinstrument Verordening
Wetgevingsnummer Verordening 2021/523
Origineel voorstel COM(2020)403 NLEN
Celex-nummer i 32021R0523

3.

Key dates

Document 24-03-2021; datum van ondertekening
Bekendmaking in Publicatieblad 26-03-2021; PB L 107 p. 30-89
Ondertekening 24-03-2021
Inwerkingtreding 01-01-2021; Toepassing zie art 37
26-03-2021; in werking datum publicatie zie art 37
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

26.3.2021   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 107/30

 

VERORDENING (EU) 2021/523 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 24 maart 2021

tot vaststelling van het InvestEU-programma en tot wijziging van Verordening (EU) 2015/1017

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 173 en artikel 175, derde alinea,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),

Na raadpleging van het Comité van de Regio’s,

Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (2),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

De COVID-19-pandemie veroorzaakt een grote schok voor de mondiale economie en de economie van de Unie, en heeft grote sociale en economische gevolgen voor de verschillende lidstaten en regio’s. De economische activiteit in de Unie liepen als gevolg van de vereiste beperkende maatregelen fors terug. De verwachting is dat het bbp van de Unie in 2020 met ongeveer 7,4 % zal krimpen, veel sterker dan tijdens de financiële crisis in 2009. De investeringsactiviteit is aanzienlijk gedaald. Voor kwetsbare punten, zoals de al te sterke afhankelijkheid van niet-gediversifieerde externe bevoorradingsbronnen en een gebrek aan kritieke infrastructuur, moet een oplossing komen, met name voor kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s) met inbegrip van micro-ondernemingen, bijvoorbeeld door de strategische waardeketens te diversifiëren en te versterken, opdat de noodrespons van de Unie maar ook de veerkracht van de hele economie kan worden verbeterd, terwijl de economie toch blijft openstaan voor concurrentie en handel in overeenstemming met de Unieregels. Zelfs vóór de pandemie, toen het volume investeringen als percentages van het bbp in de Unie zich bleken te herstellen, bleven zij onder het niveau dat in een krachtig herstel mocht worden verwacht en waren zij ontoereikend om de jarenlange onderinvesteringen na de crisis van 2009 te compenseren. Belangrijker is dat de huidige investeringsniveaus en -prognoses niet de behoeften aan structurele investeringen van de Unie dekken voor een nieuwe start en voor het behoud van de groei op de lange termijn, rekening houdend met de technologische veranderingen en het mondiale concurrentievermogen, onder meer wat betreft innovatie, vaardigheden, infrastructuur, kmo’s en de noodzaak om belangrijke maatschappelijke uitdagingen zoals duurzaamheid of vergrijzing aan te gaan. Met het oog op de verwezenlijking van de beleidsdoelstellingen van de Unie en de ondersteuning van een snel, duurzaam, inclusief, blijvend en gezond economisch herstel is steun dan ook noodzakelijk om tekortkomingen van de markt en suboptimale investeringssituaties aan te pakken en de investeringskloof in specifieke sectoren te dichten.

 

(2)

Uit evaluaties is gebleken dat de verscheidenheid aan financieringsinstrumenten die binnen het meerjarig financieel kader 2014-2020 zijn gecreëerd, heeft geleid tot overlappingen wat hun toepassingsgebied betreft. Deze verscheidenheid heeft ook tot complexiteit geleid voor intermediairs en eindontvangers, die met verschillende subsidiabiliteits- en rapportageregels werden geconfronteerd. Het ontbreken van verenigbare regels heeft ook het combineren van verschillende fondsen van de Unie belemmerd, hoewel dergelijke combinaties gunstig zouden zijn geweest om projecten te ondersteunen die verschillende soorten financiering nodig hadden. Daarom moet voortbouwend op de ervaringen met het Europees Fonds voor strategische investeringen (EFSI), dat in het kader van het investeringsplan voor Europa is opgericht, één enkel fonds, het InvestEU-fonds, worden opgericht om de steun aan de eindontvangers efficiënter te laten verlopen door de aangeboden financiering te groeperen en te vereenvoudigen...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.