Tweede digitale Europese MEP-conferentie: een geweldige ervaring

Het Model European Parliament Nederland heeft voor een impressie van de 53ste Europese (tweede digitale) MEP-conferentie dankbaar gebruik gemaakt van het verslag van Viggo van den Berg, commissievoorzitter voor Nederland bij deze conferentie.

Programma

Programma Europese digitale MEP-conferentie

Van 18 t/m 21 maart 2021 mocht ik, als voorzitter, deelnemen aan de internationale MEP-conferentie. Als commissievoorzitter had ik vooral de taak om de vergaderingen in goede banen te leiden. Vanwege het coronavirus was deze jaarlijkse conferentie dit jaar online en daarom moesten alle 150 deelnemers de conferentie vanachter een laptop bijwonen. Natuurlijk hadden we ons verheugd op een live bijeenkomst in het buitenland, maar gastland Oostenrijk wist er toch een onvergetelijke ervaring van te maken.

Dag 1: hooggeëerde sprekers bij de opening

We begonnen op donderdag 18 maart met de openingsceremonie. Hierbij waren speeches van onder andere Othmar Karas (vice-voorzitter van het Europees Parlement) en Eurocommissaris Johannes Hahn. Na de opening gingen we door naar een commissievergadering. Dit was een informele vergadering waarin we onszelf voorstelden zodat we elkaar beter konden leren kennen.

Omdat de conferentie een dag korter was dan normaal, waardoor we minder tijd hadden om onze resolutie te schrijven, besloten we om alvast te beginnen met brainstormen. Wij, de commissie Human Rights, hadden het onderwerp: “Hoe kunnen we staatloze alleenstaande kinderen helpen binnen de EU.” Geen gemakkelijk onderwerp, maar mijn commissieleden hadden zich goed voorbereid en konden meteen al een aantal goede punten opnoemen. Dit zorgde voor een goede basis voor de verdere commissievergaderingen.

Dag 2: zwaarste maar ook leukste dag

Vrijdag 19 maart, dag twee van de conferentie. Dit was voor alle deelnemers de zwaarste, maar ik denk toch ook wel leukste dag. Deze hele dag zou bestaan uit commissievergaderingen dus ook voor mij als voorzitter was het een belangrijke dag. Na het brainstormen van donderdag hadden we gelukkig wel al veel ideeën over de problemen en oplossingen die bij ons vraagstuk hoorden. Hierdoor maakten we een vliegende start met het maken van onze resolutie. We begonnen de vergaderingen met het opschrijven en netjes formuleren van de OC’s. We kwamen erachter dat er toch flink wat problemen waren die getackeld moesten worden, maar we wisten de belangrijkste te noteren. Nu we de OC’s hadden konden we beginnen aan de IC’s. Alle commissieleden waren goed voorbereid wat ervoor zorgde dat de vergaderingen en debatten over het onderwerp vloeiend verliepen en inhoudelijk interessant waren. Toch bleken er veel verschillende meningen te zijn over bepaalde problemen en oplossingen, wat tot waardevolle discussies leidde. Dit is naar mijn mening het leukste aan het MEP, niet alleen voor de deelnemers maar ook voor de voorzitters. Na een lange, intensieve maar vooral leuke dag hebben de commissieleden het voor elkaar gekregen om een, naar mijn mening, zeer goede resolutie op te stellen.

Dag 3: beloning voor een goede resolutie

Zaterdag 20 maart begon met een delegatievergadering. Dit hield in dat wij als het land Nederland (online) bij elkaar gingen zitten om de resoluties van alle commissies te bespreken. Hierbij keken we vooral naar wat wij goed en slecht vonden aan de resoluties en of wij, op dit moment, voor of tegen waren. Vervolgens was de lobbysessie voor de commissieleden. Zij kunnen dan met elkaar overleggen en proberen elkaar te overtuigen waarom hun resolutie aangenomen moet worden. Aan het eind van de middag begon de Algemene Vergadering met een motivatiespeech van de vice-voorzitters Clara Gessler en Fiona Schindl. Na het bespreken van twee resoluties was mijn commissie aan de beurt. Na een pittig en inhoudelijk goed debat werd onze resolutie - met 51% stemmen voor, 37% stemmen tegen en 12% in onthouding - aangenomen. Dit was natuurlijk geweldig. Na twee dagen hard werken aan de resolutie is dit het beste compliment wat je kan krijgen.

Cultural evening met thema Oostenrijk

Na deel één van de Algemene Vergadering was het tijd voor de ‘Cultural Evening’. Dit was een hele leuke informele avond waarin we de filmpjes, die alle delegaties hadden ingestuurd, te zien kregen. Al deze filmpjes waren natuurlijk in het thema ‘Oostenrijk’. Ook konden we deze avond genieten van echte Weense opera en andere Oostenrijkse muziek. Al met al was dit een hele leuke afsluiting van weer een intensieve maar leerzame dag.

Algemene Vergadering: verrassend goed niveau

Zondag 21 maart, de laatste dag alweer. Ook deze dag stond in het teken van de Algemene Vergadering. Er moesten nog 6 resoluties besproken worden. Omdat gisteren mijn commissie al geweest was kon ik deze dag vooral luisteren naar interessante debatten en vragen over de andere resoluties. Ik heb erg genoten van de debatten en was zeer verrast over de kwaliteit van alle resoluties. Na het bespreken van de laatste resolutie was het tijd voor de Closing Ceremony. Hierbij hadden we sprekers zoals Alexander Unger en Phillipp Markopulos, de twee voorzitters van deze conferentie. Ook sprak Gottfried Oehl, de MEP Europe vertegenwoordiger. En toen was het alweer zover, de internationale MEP conferentie 2021 was voorbij.

Een geweldige ervaring

Vier dagen vergaderen, luisteren, plannen maken en mensen begeleiden is best wel inspannend en intensief, maar ik vond het een geweldige ervaring. Met veel plezier en interesse heb ik geluisterd naar alle debatten en we hebben allemaal enorm veel nieuwe mensen leren kennen. Ik heb weer veel geleerd op het gebied van organiseren, spreken en voorzitten. Al met al waren het heel geslaagde dagen en ik hoop dat ik ooit nog een mogelijkheid krijg om nog zoiets mee te maken.

1.

Organisatie en betrokken partijen

Europese MEP-conferenties worden vanuit het gastland georganiseerd. Per gastland is de organisatiestructuur verschillend: de ene keer is de hoofdorganisator een school, de andere keer een stichting of instituut. De organiserende partij draagt zorgt voor de inhoud van het programma, instructies aan deelnemers en de organisatie van de sprekers. Daarnaast regelen zij allerlei praktische zaken zoals het hotel voor de begeleiders, gastgezinnen voor de deelnemers en het vervoer naar de verschillende locaties. Om de continuïteit van de internationale conferenties te waarborgen bestaat er een overkoepelende steering committee met daarin MEP-coördinatoren uit verschillende landen. Dit bestuur van MEP Europe verandert op reguliere basis van samenstelling.

2.

Meer informatie