Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2021 (Zesde incidentele suppletoire begroting inzake voucherkredietfaciliteit en uitvoeringskosten RVO TOGS) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35792 - Zesde incidentele suppletoire begroting Economische Zaken en Klimaat 2021 (voucherkredietfaciliteit en uitvoeringskosten RVO TOGS) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2021 (Zesde incidentele suppletoire begroting inzake voucherkredietfaciliteit en uitvoeringskosten RVO TOGS); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 06-04-2021 |
Publicatiedatum | 06-04-2021 |
Nummer | KST357922 |
Kenmerk | 35792, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2020-
2021
35 792
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2021 (Zesde incidentele suppletoire begroting inzake voucherkredietfaciliteit en uitvoeringskosten RVO TOGS)
A ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregelen die in deze zesde incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen in het belang van het Rijk zijn, niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal het kabinet de uitvoering van de maatregelen starten. Hiermee wordt gehandeld conform lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de indiening van deze zesde incidentele suppletoire begroting is uw Kamer vooraf geïnformeerd via de Kamerbrief Voucherkredietfaciliteit van 2 april 2021 en de Kamerbrief Noodpakket banen en economie van 17 maart 2020 (Kamerstuk 35 420, nr. 2).
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
-
B.van 't Wout
kst-35792-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2021
B ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
Voor wat betreft het toelichten van significanteverschillen in de uitgaven, ontvangsten en verplichtingen zijn de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 < 1.000 |
5 |
10 |
=> 1.000 |
10 |
20 |
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
2.1 Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid zesde incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2021 incl. NvW, amendementen en ISB's1 |
Mutaties 6eISB |
Stand 6e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
|
VERPLICHTINGEN |
13.039.299 |
401.000 |
13.440.299 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarvan garantieverplichtingen |
4.335.000 |
4.335.000 |
|||||
Waarvan overige verplichtingen |
8.704.299 |
401.000 |
9.105.299 |
||||
UITGAVEN |
8.780.396 |
401.000 |
9.181.396 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarvan juridisch verplicht |
34% |
34% |
|||||
Subsidies (regelingen) |
7.459.235 |
0 |
7.459.235 |
0 |
0 |
0 |
0 |
MKB-Innovatiestimulering Topsecto- |
|||||||
ren (MIT) |
41.217 |
41.217 |
|||||
Eurostars |
18.000 |
18.000 |
|||||
Bevorderen Ondernemerschap |
16.590 |
16.590 |
|||||
Cofinanciering EFRO i, inclusief |
|||||||
INTERREG |
25.590 |
25.590 |
|||||
Bijdrage aan ROM's |
7.330 |
7.330 |
|||||
Verduurzaming industrie |
36.264 |
36.264 |
|||||
Startup-beleid |
18.300 |
18.300 |
|||||
Urgendamaatregelen industrie |
59.500 |
59.500 |
|||||
Invest-NL |
10.582 |
10.582 |
|||||
Noodloket (TOGS) |
1.600 |
1.600 |
|||||
Qredits |
70.000 |
70.000 |
|||||
Tegemoetkoming vaste lasten |
6.562.000 |
6.562.000 |
|||||
Tegemoetkoming vaste lasten |
|||||||
Caribisch Nederland |
19.300 |
19.300 |
|||||
Tegemoetkoming Starters |
180.000 |
180.000 |
|||||
Omscholing naar tekortsectoren |
37.500 |
37.500 |
|||||
Steunmaatregel mobiliteitscluster |
30.000 |
30.000 |
|||||
TRSEC |
325.000 |
325.000 |
|||||
Overige subsidies |
462 |
462 |
Stand ontwerp begroting 2021 incl. NvW, amendementen en ISB's1 |
Mutaties 6eISB |
Stand 6e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
|
Leningen |
160.000 |
400.000 |
560.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bedrijfssteun |
160.000 |
400.000 |
560.000 |
||||
Garanties |
307.740 |
0 |
307.740 |
0 |
0 |
0 |
0 |
BMKB |
37.523 |
37.523 |
|||||
Groeifaciliteit |
8.472 |
8.472 |
|||||
Garantie Ondernemingsfinanciering |
|||||||
(GO) |
11.745 |
11.745 |
|||||
Garantie Ondernemingsfinanciering |
|||||||
(Corona) |
250.000 |
250.000 |
|||||
Opdrachten |
10.998 |
0 |
10.998 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onderzoek en opdrachten |
3.766 |
3.766 |
|||||
Caribisch Nederland |
1.296 |
1.296 |
|||||
Regeldruk |
2.271 |
2.271 |
|||||
Regiekosten regionale functie |
665 |
665 |
|||||
Small Business Innovation Research |
3.000 |
3.000 |
|||||
Bijdrage aan agentschappen |
111.599 |
1.000 |
112.599 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage RVO.nl |
111.068 |
1.000 |
112.068 |
||||
Bijdrage Agentschap Telecom |
531 |
531 |
|||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
326.810 |
0 |
326.810 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan TNO |
177.836 |
177.836 |
|||||
Kamer van Koophandel |
123.498 |
123.498 |
|||||
Bijdrage aan NWO-TTW |
25.476 |
25.476 |
|||||
Bijdrage aan (inter-)nationale |
|||||||
organisaties |
402.864 |
0 |
402.864 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Internationaal Innoveren |
51.986 |
51.986 |
|||||
PPS-toeslag (voorheen TKI-toeslag) |
166.411 |
166.411 |
|||||
TO2 (Deltares, MARIN en NLR) |
59.682 |
59.682 |
|||||
Topsectoren overig |
15.793 |
15.793 |
|||||
Ruimtevaart (ESA) |
72.104 |
72.104 |
|||||
Bijdrage NBTC |
9.239 |
9.239 |
|||||
Bijdragen organisaties |
5.649 |
5.649 |
|||||
Economische ontwikkeling en |
|||||||
technologie |
10.000 |
10.000 |
|||||
EU-cofinanciering JTF |
12.000 |
12.000 |
|||||
Storting begrotingsreserve |
1.150 |
0 |
1.150 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Storting reserve BMKB |
1.150 |
1.150 |
|||||
ONTVANGSTEN |
153.738 |
0 |
153.738 |
50.000 |
66.700 |
66.700 |
66.700 |
BMKB |
33.000 |
33.000 |
|||||
Groeifaciliteit |
8.000 |
8.000 |
|||||
Garantie Ondernemings-financiering |
|||||||
(GO) |
13.000 |
13.000 |
|||||
Luchtvaartkrediet-regeling |
5.912 |
5.912 |
|||||
Rijksoctrooiwet |
37.887 |
37.887 |
|||||
Eurostars |
5.094 |
5.094 |
|||||
F-35 |
8.000 |
8.000 |
|||||
Bedrijfssteun |
40.000 |
40.000 |
50.000 |
66.700 |
66.700 |
66.700 |
|
Diverse ontvangsten |
2.845 |
2.845 |
1 Kamerstuk 677, nr. 1 en 2, Kamerstuk 685, nr. 1 en 2, Kamerstuk 723, nr. 1 en 2, Kamerstuk 747, nr. 1 en 2 en Kamerstuk 780, nr. 1 en 2.
In deze incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven zoals vermeld in de Kamerbrief Voucherkredietfaciliteitvan 2 april 2021 met betrekking tot een faciliteit van maximaal € 400 mln aan het garantiefonds SGR voor de verstrekking van liquiditeitsleningen (voucher-kredieten) aan reisorganisaties en de Kamerbrief Noodpakket banen en economie van 17 maart 2020 (Kamerstuk 35 420, nr. 2) met betrekking tot de uitvoeringskosten van RVO voor de regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS).
Voucherkredietfaciliteit reissector
Het kabinet stelt een faciliteit van maximaal € 400 mln aan het garantiefonds SGR beschikbaar voor de verstrekking van liquiditeitsleningen (voucherkredieten) aan reisorganisaties, die tijdelijk onvoldoende middelen hebben om vouchers terug te betalen aan consumenten. Voorwaarde is dat de reisorganisaties deze middelen alleen kunnen inzetten voor het uitbetalen van verstrekte vouchers voor pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen. Het betreft vouchers die zijn afgegeven van 12 maart t/m 31 december 2020, onder de garantieregeling van SGR. Het maximaal te financieren bedrag per onderneming is 80% van de waarde van de aan de consument terug te betalen vouchers. Het krediet dat een reisonderneming kan aangaan is gemaximeerd op € 50 mln.
Bijdrage RVO.nl
Voor de regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS) worden in 2021 bezwaar- en beroepschriften afgehandeld en wordt een steekproef onder bedrijven uitgevoerd. De kosten hiervan worden geraamd op € 1,0 mln.
De aflossing op de voucherkredietfaciliteit zal in tranches plaatsvinden in de periode 2022 tot en met 2028. De raming van de ontvangsten is gebaseerd op de huidige inzichten bij een volledige benutting van de faciliteit. Afhankelijk van de daadwerkelijke benutting van de voucherkredietfaciliteit en de afloscapaciteit van de reisorganisaties zal de raming worden geactualiseerd.
Het kabinet monitort voortdurend hoe het pakket van generieke crisismaatregelen voor diverse economische actoren uitwerkt en of het pakket nog adequaat is. Als de uitgaven hoger uitvallen dan de huidige ramingen dan zal dit generaal worden gecompenseerd. Bij onderuitputting na definitieve beëindiging van de crisismaatregelen vloeien de middelen terug naar het algemene beeld.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35 792, nr. 2 4