Besluit 2021/778 - Standpunt EU tijdens de 103e vergadering van de Maritieme Veiligheidscommissie van de Internationale Maritieme Organisatie en de 76e vergadering van de Commissie voor de bescherming van het mariene milieu van de Internationale Maritieme Organisatie in verband met de vaststelling van wijzigingen van het Internationaal Verdrag betreffende de normen voor zeevarenden inzake opleiding, diplomering en wachtdienst, de Internationale code voor het uitgebreide inspectieprogramma bij inspecties van bulkschepen en olietankschepen, de Internationale code voor brandveiligheidssystemen en het Internationaal Verdrag inzake de beperking van schadelijke aangroeiwerende verfsystemen op schepen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 12 mei 2021 gepubliceerd en is op 6 mei 2021 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2021/778 van de Raad van 6 mei 2021 tot vaststelling van het standpunt dat namens de Europese Unie moet worden ingenomen tijdens de 103e vergadering van de Maritieme Veiligheidscommissie van de Internationale Maritieme Organisatie en de 76e vergadering van de Commissie voor de bescherming van het mariene milieu van de Internationale Maritieme Organisatie in verband met de vaststelling van wijzigingen van het Internationaal Verdrag betreffende de normen voor zeevarenden inzake opleiding, diplomering en wachtdienst, de Internationale code voor het uitgebreide inspectieprogramma bij inspecties van bulkschepen en olietankschepen, de Internationale code voor brandveiligheidssystemen en het Internationaal Verdrag inzake de beperking van schadelijke aangroeiwerende verfsystemen op schepen

officiële Engelstalige titel

Council Decision (EU) 2021/778 of 6 May 2021 on the position to be taken on behalf of the European Union during the 103rd session of the Maritime Safety Committee of the International Maritime Organization and the 76th session of the Marine Environment Protection Committee of the International Maritime Organization, on the adoption of amendments to the International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers, the International Code on the Enhanced Programme of Inspections during Surveys of Bulk Carriers and Oil Tankers, the International Code for Fire Safety Systems and the International Convention on the Control of Harmful Anti-fouling Systems on Ships
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2021/778
Origineel voorstel COM(2021)127 NLEN
Celex-nummer i 32021D0778

3.

Key dates

Document 06-05-2021; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 12-05-2021; PB L 167 p. 40-42
Inwerkingtreding 06-05-2021; in werking datum document zie art 5
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

12.5.2021   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 167/40

 

BESLUIT (EU) 2021/778 VAN DE RAAD

van 6 mei 2021

tot vaststelling van het standpunt dat namens de Europese Unie moet worden ingenomen tijdens de 103e vergadering van de Maritieme Veiligheidscommissie van de Internationale Maritieme Organisatie en de 76e vergadering van de Commissie voor de bescherming van het mariene milieu van de Internationale Maritieme Organisatie in verband met de vaststelling van wijzigingen van het Internationaal Verdrag betreffende de normen voor zeevarenden inzake opleiding, diplomering en wachtdienst, de Internationale code voor het uitgebreide inspectieprogramma bij inspecties van bulkschepen en olietankschepen, de Internationale code voor brandveiligheidssystemen en het Internationaal Verdrag inzake de beperking van schadelijke aangroeiwerende verfsystemen op schepen

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 100, lid 2, in samenhang met artikel 218, lid 9,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Het optreden van de Unie in de maritieme-vervoerssector moet gericht zijn op de verbetering van de maritieme veiligheid en op de bescherming van het mariene milieu en de gezondheid van de mens.

 

(2)

De Maritieme Veiligheidscommissie van de Internationale Maritieme Organisatie (“IMO”) zal tijdens haar 103e vergadering (“MSC 103”) van 5 tot en met 14 mei 2021 naar verwacht wijzigingen vaststellen van het Internationaal Verdrag betreffende de normen voor zeevarenden inzake opleiding, diplomering en wachtdienst van 1978 (het “STCW-verdrag”), de Internationale code voor het uitgebreide inspectieprogramma bij inspecties van bulkschepen en olietankschepen van 2011 (de “ESP-code 2011”) en de Internationale Code voor brandveiligheidssystemen (de “FSS-code”).

 

(3)

De Commissie voor de bescherming van het mariene milieu van de IMO zal tijdens haar 76e vergadering (“MEPC 76”) van 10 tot 17 juni 2021 naar verwacht wijzigingen vaststellen van het Internationaal Verdrag inzake de beperking van schadelijke aangroeiwerende verfsystemen op schepen van 2001 (het “AFS-verdrag”).

 

(4)

De wijzigingen van deel A van de STCW-code van het STCW-verdrag zouden het operationele niveau van de functies van “elektrotechnisch officier” verduidelijken en voorzien in een gemeenschappelijke definitie van de term “hoogspanning”. Deze wijzigingen zijn erop gericht verduidelijken de functies van de personen die aan boord werken te verduidelijken, waardoor de verschillende verantwoordelijkheden en taken duidelijker worden omschreven.

 

(5)

De wijzigingen van bijlage B, deel A, bijlage 2, bij de ESP-code 2011 zouden inspecteurs in staat stellen zich bij diktemetingen van dubbelwandige olietankschepen te concentreren op verdachte plaatsen. Deze wijzigingen zijn erop gericht de veiligheid op zee ten goede ten komen en het risico op lekkage bij ongevallen te verminderen.

 

(6)

De wijzigingen van hoofdstuk 9 van de FSS-code zouden de installatie mogelijk maken van systemen die een verhoogde veiligheid van individueel identificeerbare branddetectoren, die vereist zijn voor passagiersschepen, combineren met minder complexe en goedkopere systemen voor het isoleren van storingen met sectie-identificatie, die momenteel alleen aanvaardbaar zijn voor vrachtschepen en kajuitbalkons van passagiersschepen. Deze wijzigingen beogen een betere bescherming van de opvarenden in geval van brand.

 

(7)

Het is passend het standpunt te bepalen dat namens de Unie tijdens MSC 103 moet worden ingenomen, aangezien de wijzigingen van het STCW-verdrag, de ESP-code 2011 en de FSS-code een beslissende invloed kunnen hebben op de inhoud van het Unierecht, namelijk op Richtlijn 2008/106/EG van het Europees...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.